خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 12 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پاسخ اسرائیل چگونه خواهد بود؟

مشرق | بین‌الملل | پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 08:06
اسرائيل،ايران،نظامي،عمليات،حمله،پاسخ،قرار،ترور،گزينه،خواهد_داشت

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق در مطلبی با عنوان چگونگی پاسخ اسرائیل به یادداشت منتشر شده از سوی دنیل‌بایمن، کارشناس برنامه «ضدتروریسم» در «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» پرداخت:
دنیل‌بایمن، کارشناس برنامه «ضدتروریسم» در «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» طی یادداشتی سناریوهای اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل علیه حملات ایران به مراکز نظامی این حکومت را مورد بررسی قرار داده است.
به اذعان بایمن اگر کمک آمریکا، بریتانیا، فرانسه و اردن نبود، پدافند اسرائیل موفق به سرنگونی حجم بالای پرتابه‌ها نمی‌شد.
بنابراین اسرائیل برای احیای بازدارندگی ازدست‌رفته‌اش باید به ایران که برنامه هسته‌ای پیشرفته‌ای نیز دارد، پاسخ دهد تا دیگران، از جمله گروه‌های مقاومت پیرامون اسرائیل متوجه شوند که «حمله به اسرائیل، بهای گزافی در پی خواهد داشت».
نویسنده چهار گزینه را برای اسرائیل برشمرده است.
انفعال
این اقدام گرچه رضایت آمریکا را در پی دارد ولی به «نارضایتی افکار عمومی اسرائیل و افزایش جسارت ایران» خواهد انجامید.
حمله مستقیم
اسرائیل می‌تواند به پایگاه‌های نظامی یا سکوهای پرتاب موشکی ایران حمله کند.
خطر این اقدام این است که پاسخ دوباره ایران به اسرائیل را در پی خواهد داشت.
هم‌چنین ممکن است به نبرد تمام‌عیاری بین اسرائیل و حزب‌الله منجر شود و حملات گروه‌های مقاومت عراقی علیه نیروهای آمریکایی نیز از سر گرفته شود.
عملیات مخفی
عملیات پنهان درون ایران مانند «خراب‌کاری در تأسیسات نظامی یا یک حمله سایبری»، گزینه کم‌خطرتری است که واکنش تهران را برنخواهد انگیخت.
ولی «پیام ضعیفی» را مخابره کرده و «رضایت کمتری در اسرائیل» در پی خواهد داشت.
ترور در خارج
عملیات ترور «شخصیت‌های نظامی و اطلاعاتی ایران در خارج از کشور» که هم این پیام را به ایران ارسال می‌کند «که در ارعاب اسرائیل شکست خورده» و هم «به ساکنان اسرائیل اطمینان می‌دهد که این حکومت، هم‌چنان، دشمنان اسرائیل را هدف قرار می‌دهد».
به نظر می‌رسد گزینه ترور یک شخصیت نظامی مهم در خاک ایران که بین گزینه‌های سوم و چهارم قرار می‌گیرد نیز از یک‌سو نوعی عملیات پنهان و از سوی دیگر، یک پاسخ آشکار تلقی شود که در بین گزینه‌های اسرائیل قرار داشته باشد.
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.