خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

عملیات ایران و چالش توازن بین کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

مشرق | بین‌الملل | چهارشنبه، 29 فروردین 1403 - 23:24
اسرائيل،اوكراين،چالش،مصوبه،سنا،نظامي،كمك،ايران،حامي،درصدد،جن ...

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق در مطلبی با عنوان عملیات ایران و چالش توازن بین کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل و اوکراین به یادداشت منتشر شده از سوی الیزابت‌هافمن، مدیر «برنامه امور کنگره و دولت» در «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» پرداخت و نوشت:
الیزابت‌هافمن، مدیر «برنامه امور کنگره و دولت» در «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» طی گزارشی یکی از چالش‌های سیاست خارجی آمریکا پس از عملیات تلافی‌جویانه ایران در فلسطین اشغالی را ایجاد توازن بین کمک‌های نظامی ایالات متحده به اسرائیل و اوکراین قلمداد کرده و در این خصوص به بررسی ۴ محور پرداخته است.
تطابق با مصوبه سنا
به نظر نویسنده، یکی از پیامدهای عملیات ایران، ارائه یک یا چند بسته کمک نظامی به اسرائیل از سوی مجلس نمایندگان در آینده نزدیک خواهد بود.
چالش کنگره این است که نمایندگان حامی اسرائیل، درصدد تغییر مصوبه اخیر سنا در فوریه ۲۰۲۴ برآیند که یک بسته کمک جامع ۹۳ میلیارد دلاری برای اوکراین، اسرائیل و تایوان بوده و انسجام آن را دچار تناقض و انحراف نمایند.
مصوبه‌ای که حدود ۴۸ میلیارد دلار آن به اوکراین و نزدیک به ۲۳ میلیارد دلار آن به اسرائیل اختصاص داشته است.
تغییرات احتمالی
به نظر هافمن، احتمالاً مهم‌ترین بخشی که جمهوری‌خواهان حامی تل‌آویو تغییر دهند، این باشد که کمک‌های اوکراین را عمدتاً به صورت وام در نظر بگیرند تا بخش بیشتری از کمک‌های بلاعوض به اسرائیل اختصاص یابد.
بدین صورت چالش دو جناح حامی و منتقد ترامپ در بین فراکسیون جمهوری‌خواهان نیز کاهش خواهد یافت.
گفتنی است که در این صورت عمده کمک‌های غیرنظامی و بشردوستانه بلاعوض برای اوکراین حذف شده و بار این موضوع بر دوش اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت.
احتمال عدم تغییر
نماینده دمکرات مک‌گاورن درصدد تصویب مصوبه سنا بدون هیچ تغییری برآمده و تاکنون توانسته حمایت ۱۹۵ نماینده را کسب کند ولی برای تصویب به حمایت ۲۱۸ نفر نیاز دارد.
اگر جانسون، رییس مجلس نتواند این مصوبه را مطابق میل جمهوری‌خواهان تغییر دهد، ممکن است برخی از آنان به صف مک‌گاورن پیوسته و همان مصوبه سنا را تأیید کنند.
چالش دوحزبی
احتمالاً جناح چپ حزب دمکرات با ارائه بسته‌های کمک جدید به اسرائیل متعاقب حملات ایران، مخالفت خواهد کرد.
ولی جناح میانه این حزب در مجلس با جانسون برای ارائه بسته‌های کمکی بیشتر به اسرائیل موافقت خواهد کرد.
علاوه بر اینکه حمایت فراکسیون جمهوری‌خواهان نیز تضمین شده است.
چالش تداوم و تقویت کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین، در شرایطی که روسیه به تدریج درصدد کسب پیروزی‌های کوچک ولی تثبیت‌شده بر روی زمین بوده و کی‌یف را نه‌تنها در آزادسازی مناطق اشغالی بلکه در حفظ مناطق کنونی‌اش نیز با مشکل مواجه ساخته، اهمیت فراوانی برای حزب دمکرایت و دولت بایدن دارد که تصویب کمک‌های بیشتر برای اوکراین در عین افزایش کمک برای اسرائیل را چالش‌زا نموده است.
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.