خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

عربستان هم پشت اسرائیل ایستاد ؟!

مشرق | بین‌الملل | چهارشنبه، 29 فروردین 1403 - 21:41
سعودي،عربستان،صهيونيستي،رژيم،گزارش،ايران،پادشاهي،امريكا،قرار ...

به گزارش مشرق،کانال تلگرامی مطالعات خلیج فارس در مطلبی با عنوان عربستان هم پشت اسرائیل ایستاد؛ پادشاهی سعودی در هدف قرار دادن پهپادهای ایرانی نقش داشته است به گزارش اکونومیست و دویچه وله پرداخت و نوشت:
طبق به گزارش اکونومیست رویکرد سعودی در عملیات‌های آفندی امریکا برای کمک به رژیم صهیونیستی همراه با نقشی حیاتی و غیرمستقیم بوده است زیرا هواپیماهای سوخت‌رسان، و برخی سامانه‌های نظارتی و دفاع هوایی امریکا در این پادشاهی قرار دارد.
دویچه وله نیز به برخی روایت‌های فراگیر از کمک‌های مستقیم سعودی به رژیم صهیونیستی برای سرنگونی موشک‌ها و پهپادهای ایران نیز اشاره کرد و افزود، حتی اگر چنین روایت‌هایی صحیح نباشد نیز دلایلی نظیر رقابت نیابتی برای تمایل سعودی به سرنگونی موشک‌های ایران وجود داشته است.
پس از انتشار اخبار همکاری عربستان در رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایرانی، سایت "هوس آو سعود (خبرگزاری رسمی خاندان آل سعود) نوشت: چندین کشور عربی از جمله پادشاهی سعودی در پاسخ نظامی اخیر ایران علیه رژیم صهیونیستی طی همکاری مخفیانه با امریکا به ارائه اطلاعات عملیاتی برای رهگیری پهپادها و موشک‌های ایران پرداختند.
این گزارش تأکید دارد که تلاش برای برقراری همکاری‌های نظامی و دفاعی میان رژیم صهیونیستی و کشورهایی نظیر پادشاهی سعودی یک برنامه بلندمدت امریکایی است که ایجاد ائتلافی غیررسمی در برابر ایران را دنبال می‌کند.
در این گزارش همچنین عنوان شده است که قرار بوده این همکاری، مخفی باقی بماند.
عربستان سعودی پیش از حمله اکتبر با سرعت بالایی پروژه عادی‌سازی روابطش با رژیم صهیونیستی را به پیش می‌برد و در این مسیر، امتیازات مهمی را از امریکا به عنوان میانجی این توافق، طلب کرده بود.
با آفاز عملیات طوفان الاقصی، عادی‌سازی نیز به حاشیه رفت اما پس از اندک زمانی، مقامات اسرائیلی و سعودی بر ادامه مسیر عادی‌سازی تاکید کردند و آن را در حال پیش‌روی دانستند.
هر چند اخبار گوناگونی مبنی بر همکاری‌های اطلاعاتی، اقتصادی و تجاری میان عربستان و اسرائیل منتشر شده است، اما این اقدام عربستان به وضوح این کشور را در مقابل جمهوری اسلامی قرار می‌دهد.
از ۷ اکتبر تا کنون عربستان سعی کرده علاوه بر جلب رضایت طرف غربی، خود را حامی آرمان و حقوق فلسطین جلوه دهد.
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.