خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ادامه توزیع لیتری یارانه سوخت امکان‌پذیر نیست

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | سه شنبه، 28 فروردین 1403 - 18:00
سخنگوی صنف جایگاه‌داران بنزین گفت: ابزار فعلی ما که تخصیص لیتری و کارت سوخت است جوابگوی شرایط فعلی نیست و باید به سمت تخصیص سوخت به کد ملی برویم.
بنزين،سوخت،تخصيص،يارانه،ملي،خودرو،مصرف،ادامه،كد،كارت،ليتري

در برنامه بالاتر بررسی شد؛
در میز اقتصاد امروز موضوع تخصیص سوخت به خودرو یا کد ملی مورد بررسی قرار گرفت و نظرات مخالفان و موافقان این مسئله مطرح شد.
آقای تمدن کارشناس انرژی و آقای نواز سخنگوی صنف جایگاه داران بنزین به سوالاتی پاسخ دادند.
تمدن گفت: مصرف بنزین ما در حال افزایش است.
ما در مصرف بنزین دچار کسری بنزین و ناترازی انرژی هستیم و ادامه این روند امکان پذیر نیست.
در مسئله توزیع عادلانه بنزین مساوات به معنای عدالت نیست.
اینطور نیست که فقط یارانه بنزین به جمعیت خاصی از مردم داده شود و در محل‌های دیگر نیز به خانواری که خودرو ندارند و از یارانه بنزین استفاده نمی‌کنند، کمک می‌شود.
او افزود: تخصیص بنزین به کد ملی، اقدامی غیر قابل انجام است.
اگر عدالت را دسترسی اقشار کم درآمد یا پردرآمد در نظر بگیریم، در حال حاضر این عدالت برقرار است.
اقشاری که خودرو ندارند هم به شکل دیگری از بنزین استفاده می کنند برای مثال از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند یا دولت و کمیته امداد به آنها به شکلی دیگری یارانه انرژی می‌دهد.
در ادامه برنامه نواز گفت: از نظر سوخت وضعیت مناسبی نداریم و هر روز با رکورد‌های مصرف سوخت روبرو هستیم.
با روش توزیع یارانه‌ای که در حال حاضر داریم نمی‌توانیم از این مقطع عبور کنیم.
اگر وضعیت با یارانه لیتری ادامه پیدا کند باعث نارضایتی خواهد شد.
در حال حاضر هم به سوخت ۱۵۰۰ تومانی و هم ۳ هزار تومانی یارانه داده می‌شود.
او ادامه داد: اگر شخصی ۴ خودرو داشته باشد بیشتر از این یارانه‌ها بهره مند می‌شود.
اما در واقع تمامی مردم باید از این یارانه نفع ببرند.
در دو گام میتوان تخصیص بنزین به کارت ملی را عملی کرد.
در گام اول ۹۰ هزار تومان یارانه‌ای که به صورت لیتری داده می‌شود، به صورت اعتبار به مالک تخصیص می‌دهیم.
اگر این طرح با موفقیت اجرا شود، در گام دوم میتوان ابعاد دیگر این موضوع را بررسی کرد و به سمت تخصیص کد ملی پیش رفت.
یکی از روش‌ها این است که اعتبار ۹۰ هزار تومانی به کد ملی اختصاص داده شود و اضافه آن توسط شخص پرداخت شود و کارت سوخت را حذف کنیم.
تمدن در ادامه گفت: حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر کسری بنزین داریم، و این امر به دلیل مصرف مردم نیست.
واردات خودرو نداریم و مصرف سوخت خودرو‌های داخلی هم نسبت به خودرو‌های دیگر زیاد است؛ باید در نظر داشته باشیم این کسری را چگونه و به چه قیمتی به مردم عرضه کنیم.
نواز در پاسخ گفت: قرار نیست با طرح تخصیص سوخت به کارت ملی تمامی مشکلات حوزه سوخت حل شود، اما گامی در این حوزه خواهد بود.
فشار بیش از حد به وزارت نفت که هر میزان از تقاضا پوشش داده شود کاری از پیش نمی‌برد و تاکنون نیز از این اقدامات انجام داده ایم.
ابزار فعلی ما که تخصیص لیتری و کارت سوخت است جوابگوی شرایط فعلی نیست.