خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نرخ خرید برق از نیروگاههای مقیاس کوچک افزایش یافت

تسنیم | اقتصادی | سه شنبه، 28 فروردین 1403 - 14:13
مدیرعامل توانیر از ابلاغ مصوبه نرخ خرید برق از مولدهای تولید پراکنده در سال 1403 خبر داد و گفت: براساس این ابلاغیه ،قیمت خرید برق از نیروگاههای مقیاس کوچک متصل به شبکه در ساعات اوج مصرف به 908 تومان به ازای هر کیلووات ساعت افزایش یافت.
برق،نيروگاههاي،مقياس،ساعات،ظرفيت،خريد،سرمايه،مولدهاي،1403،تو ...

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر اظهار داشت: مصوبه نرخ خرید برق از مولدهای تولید پراکنده در سال 1403 را وزیر نیرو با استناد به مواد 7، 9، 10 و 12 قانون سازمان برق ، بند و بند (ه) ماده یک قانون تاسیس وزارت نیرو ابلاغ کرده است .
وی افزود: براساس این ابلاغیه ،قیمت خرید برق از نیروگاههای مقیاس کوچک متصل به شبکه در ساعات اوج مصرف به 908 تومان به ازای هر کیلووات ساعت افزایش یافت.
رجبی مشهدی با بیان اینکه "افزایش سرمایه گذاری و توسعه مولدهای مقیاس کوچک و استفاده از ظرفیت و مزیتهای آنها به ویژه در ایام گرم سال 1403 از دیگر اهداف این ابلاغیه بوده است"، گفت: براساس این مصوبه، نرخ خرید برق از مولدهای مقیاس کوچک متصل به شبکه در ایام گرم سال (از ابتدای اردیبهشت تا پایان مهر 1403) در ساعات کم باری شبکه 2271 ریال، در ساعات میان باری 4543 و در ساعات پربار (اوج مصرف) 9086 ریال به ازای هر کیلووات ساعت تعیین شده است.
وی ادامه داد: این نرخ ها برای خرید برق از نیروگاههای صنایع و نیروگاههای کمتر از 100 مگاوات با ضریب 8 دهم محاسبه می شود.
مدیرعامل شرکت توانیر همچنین از اختصاص سه هزار میلیارد تومان اسناد خزانه بابت مطالبات نیروگاههای مقیاس کوچک خبر داد.
تخصیص ظرفیت 300 مگاواتی صادرات برق به سرمایه گذاران نیروگاه تجدیدپذیر
رجبی مشهدی با اشاره به معرفی ظرفیت‌های صادراتی برای سرمایه‌گذاران حوزه انرژی‌های تجدید‌پذیر مطابق دستورالعمل ابلاغی وزیر نیرو افزود: حدود 300 مگاوات میزان ظرفیت پیش‌بینی شده برای صادرات برق تجدیدپذیر توسط سرمایه‌گذاران این بخش است که با استفاده از خطوط انتقال موجود از طریق کشورهای پاکستان و افغانستان و عراق و ترکیه تعیین شده است.
وی خاطرنشان کرد : به عبارت دیگر این میزان ظرفیت از طریق رقابت در اختیار سرمایه گذاران حوزه تجدیدپذیرها برای صادرات برق به کشورهای هدف قرار گرفته که برنامه ریزی و به زودی عملیاتی می شود.
به گفته مدیرعامل توانیر، همچنین برای این گروه سرمایه گذاران پیش‌بینی شده است که ٨ ماه سال بتوانند برق تولیدی را صادر کنند و برای ٤ ماه که تامین نیاز داخل کشور در اولویت قرار دارد، بر اساس مقررات داخلی، بتوانند برق را از طریق تابلوی برق سبز یا سایر روش‌ها به مشترکان در داخل کشور عرضه کنند و با توجه به این که قیمت برق که طی دوره ٤ ماه گرم سال در تابلو برق سبز معامله می شود، عدد قابل ملاحظه ای است این فعالیت یقینا برای آنها سودآور خواهد بود.
انتهای پیام/