خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سهم ۶۰۰ میلیون دلاری حوزه آب و برق از صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور در سال ۱۴۰۲

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | سه شنبه، 28 فروردین 1403 - 13:59
مدیرکل امور بین‌الملل وزارت نیرو گفت: سال گذشته ۶۰۰ میلیون دلار صادرات فنی و مهندسی حوزه آب و برق بود که این میزان در چند سال آتی تا ۵ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند.
كشور،پروژه،سريلانكا،حوزه،ايران،پيمانكار،پتانسيل،مهندسي،فني،ا ...

اکبری مدیرکل امور بین‌الملل وزارت نیرو گفت: مجموعه وزارت نیرو ۵ کمیسیون مشترک را با کشور‌های مختلف در دستور کار دارد و در حوزه دیپلماسی انرژی در ماه‌های آینده اخبار خوبی خواهیم شنید.
او افزود: به زودی و با حضور مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران، پروژه سد و نیروگاه اومااویا مورد بهره برداری و تأسیس قرار خواهد گرفت.
اعتبار تأمین مالی این پروژه توسط خود دولت سریلانکا تأمین شد و نمایندگان ما تنها به عنوان پیمانکار حضور داشتند.
در کنار این پروژه پیمانکاران ما بیش از هزار روستا را برق رسانی کرده بود که این اقدام به دلیل پراکندگی روستا‌ها یک اقدام پیچیده بود.
اکبری ادامه داد: در عراق هم دو پروژه شامل نیروگاه و شد برقابی داریم که یکی در شمال عراق است که تکمیل شده و هم در ماه‌های آینده یک پروژه دیگر افتتاح پروژه خواهیم داشت.
دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی انرژی توجه ویژه‌ای داشته و در حدود بیش از ۱۸ کشور فعالیت داریم.
پیشبینی ما این است که با راهبرد دولت در دیپلماسی اقتصادی بتوانیم تا چند سال آینده بیش از ۵ میلیارد دلار واردات ارز به کشور از محل صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم.
سال گذشته سهم حوزه آب و برق ۶۰۰ میلیون دلار از کل صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور بود.
عیسی بزرگزاده در این نشست خبری افزود: در حال حاضر ۱۰۰۲ مهندس مشاور در کشور وجود دارند و ۱۴ هزار ۶۲۳ پیمانکار در کشور داریم.
حدود ۷۰ هزار نفر در این بخش در حال کار هستند و این به معنای پتانسیل بالای کشور در خدمات فنی مهندسی است.
همچنین ۵۰ درصد سد‌های باستانی بلند دنیا در ایران قرار دارد و این توانایی دیرینه کشور در حوزه مدیریت آب‌های سطحی بوده و این میراث تا به امروز هم ادامه داشته است.
ازبکستان قطر، نیجریه، افغانستان، عمان و موارد بسیاری در سال گذشته هستند که مهندسان ما به عنوان پیمانکار یا مشاور حضور داشته اند.
برآورد‌های سازمان برنامه بودجه، پتانسیل ۳.۵ میلیارد دلار ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی به صورت سالانه است که به دلیل تحریم‌ها این پتانسیل اسیب دیده است.
حیدری مدیرعامل شرکت فراب مجری طرح سریلانکا گفت: در سال ۱۳۸۷ مقامات دولت ایران و سریلانکا تفاهم نامه‌ای برای کمک به حوزه انرژی سریلانکا منعقد شد و قراردادی با ایران به عنوان مجری طرح در سریلانکا به امضا رسید و از ۲۰۱۶ مقدمات اجرایی این پروژه توسط پیمانکاران ایرانی آغاز شد.
سریلانکا رابطه دوستی دیرینه‌ای با ما داشت و جغرافیای خاص این کشور و رودخانه‌های فراوان، پتانسیل انرژی برقابی این کشور را نشان می‌دهد که البته در سوخت‌های فسیلی در محدودیت قرار دارد.
به همین منظور دو نیروگاه ۶۰ مگاواتی در این کشور ایجاد شد.
تنوع و چندجانبه بودن این طرح باعث شد که پیچیدگی در طراحی سد‌ها ایجاد شود.
به طور کلی ۵۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کشور سریلانکا در این پروژه بود و ایران تنها به عنوان پیمانکار حضور داشت.