خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

احداث مگاپروژه سد و نیروگاه در سریلانکا بدست مهندسان ایرانی

تسنیم | اقتصادی | سه شنبه، 28 فروردین 1403 - 13:54
مدیرعامل شرکت فراب گفت: پروژه چندمنظوره اومااویا شامل دو سد جریانی، تونل، نیروگاه زیرزمینی، خط انتقال آب و خطوط انتقال برق با سرمایه گذاری 520 میلیون دلاری توسط دولت سریلانکا و بدست متخصصان ایرانی اجرایی شده و هم اکنون آماده بهره برداری رسمی است.
پروژه،سريلانكا،نيروگاه،برق،كشور،سد،آب،فراب،موسمي،حيدري

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد حیدری، مدیرعامل شرکت فراب در نشست خبری افتتاح پروژه سد و نیروگاه اومااویا اظهار داشت: در سال 1387 مقامات دولت ایران و سریلانکا تفاهم‌نامه‌ای برای کمک به حوزه برق و انرژی کشور سریلانکا امضا کردند و به‌موجب آنف قرارداد احداث مگاپروژه سد نیروگاه اومااویا با پیمانکار ایرانی به امضا رسید.
وی افزود: کار این پروژه از سال 2016 در سریلانکا آغاز شد و هم‌اکنون این پروژه با گذر موفق از مراحل تست و پیش‌راه‌اندازی، آماده بهره‌برداری رسمی توسط مقامات دو کشور است.
حیدری با اشاره به جغرافیای خاص کشور سریلانکا با 103 رشته رودخانه و بارش‌های شدید موسمی، اذعان داشت: این کشور مشکلاتی در زمینه مدیریت منابع آبی و تأمین برق دارد که در پروژه چندمنظوره اومااویا، هر دوی این موارد دیده شده به‌طوری که با ساخت دو سد جریانی، تونل، نیروگاه زیرزمینی، خط انتقال آب و خطوط انتقال برق، این مگاپروژه با سرمایه‌گذاری 520 میلیون دلاری توسط دولت سریلانکا، اجرایی شده است.
وی ادامه داد: این پروژه مجموعا در مساحتی با طول و عرض 23 کیلومتر در 40 کیلومتر، در منطقه‌ای کوهستانی با بارش‌های موسمی سنگین و بدون جاده‌های دسترسی اجرایی شده، با این شرایط، این پروژه پیچیدگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی داشته، از جمله آنکه یک شفت قائم 700 متری با قطر 3 متر ایجاد شده تا نیروگاه برق در عمق 750 متری زمین احداث شود و آب با فشار برای تولید برق به نیروگاه منتقل شود.
مدیرعامل شرکت فراب خاطرنشان کرد: در این پروژه مجموعا 120 مگاوات ظرفیت تولید برق دیده شده که در دو نیروگاه زیرزمینی 60 مگاواتی است و آب برای 5 هزار هکتار اراضی کم‌آب سریلانکا مدیریت و هدایت خواهد شد.
وی افزود: مهندسان ایرانی به‌گونه‌ای با استانداردهای دقیق کار را به اجرا رسانده‌اند که در مدت چندین ساله اجرای این پروژه، با وجود پیچیدگی‌های طرح و شرایط سخت محیطی، هیچ خسارت جانی و مالی نداشته‌ایم.
انتهای پیام/