خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 06 مرداد 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

«شیرینی سنتی لوز » به لیست عناصر ناملموس ملی پیوست

تسنیم | استان‌ها | پنجشنبه، 16 فروردین 1403 - 16:53
دبیر مجمع گز و شیرینی های سنتی اصفهان گفت: «شیرینی سنتی لوز اصفهان» در فهرست عناصر ناملموس ملی به نام اصفهان ثبت شد.
اصفهان،گز،لوز،شيريني،سنتي،توليد

حسین طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهاناظهار داشت: با پیگیری‌های مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و با کمک پیشکسوتان صنف گز، شیرینی سنتی لوز اصفهان شامل لوز بادام، لوز نارگیل و لوز پسته که قدمت چندصد ساله دارد به نام اصفهان ثبت شد.
وی گفت: یکی از برندهای معتبر قدیمی لوز اصفهان؛ لوز شکرچیان بوده که در قدیم در محدوده خیابان دروازه دولت فعلی و همچنین جلفای اصفهان تولید می‌شده است.
همچنین در حال حاضر شیرینی لوز توسط قنادان اصفهانی تولید می‌شود و قدمت آن بسیار طولانی است.
دبیر مجمع گز و شیرینی های سنتی اصفهان ادامه داد: مهم ترین و معروف‌ترین شیرینی سنتی اصفهان گز است و اصفهان بزرگ‌ترین تولیدکننده گز در جهان است.
وی بیان کرد: قطعا بهترین و با کیفیت‌ترین گز در اصفهان به عنوان مهد گز و بزرگترین تولید کننده این محصول تولید می‌شود و گز بنام اصفهان شهرتی جهانی داشته و همگان گز را بنام اصفهان می‌شناسند.
طاهری خاطرنشان کرد: اصفهان بدلیل پیشینه کهن فرهنگی دارای انواع شیرینی‌های سنتی است که گز، سوهان عسلی، پولک و نبات، لوز و شیرینی کرکی از جمله آنهاست.
انتهای پیام/163/.