خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 08 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

شرح دعای سحر|گسترش سلطنت الهی بر مراتب وجود

تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 10 فروردین 1403 - 07:29
خداست که بر اشیاء غلبه تامّه دارد و هر غلبه و تسلطی، در حقیقت، ظهور غلبه و تسلط اوست. «ما من دابّة الّا هو آخذ بناصیتها‎؛ زمام اختیار هر جنبنده ای به دست مشیت اوست.»
دعاي،امام،اوست،سحر،آيه،غلبه،ملك،خميني،ره

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «دعای سحر» یکی از دعاهای عظیم‌الشأنی است که از امام رضا علیه‌السلام روایت شده و آن حضرت فرموده است: این دعا، دعایی است که امام باقر علیه‌السلام در سحرهای ماه رمضان می‌خواند.
در عین حال یکی از آثار فاخر و ارزشمند امام خمینی (ره) «شرح دعای سحر» است؛ اثری که امام خمینی (ره) آن را در حدود 27 سالگی خود تألیف کرده و نشان از دانش و عرفان والای ایشان از دوران جوانی دارد.
خبرگزاری تسنیم به منظور آشنایی بیشتر مخاطبان با مفاهیم و مضامین والای دعای سحر که خواندن آن در سحرهای ماه رمضان توصیه شده، به بررسی بخش‌ها و نکاتی از امام خمینی (ره) درباره این دعای ارزشمند و والا پرداخته است.
نکات مهم فراز هفدهم از این دعای شریف را می‌خوانیم:
اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ مِنْ مُلْكِكَ بِأَفْخَرِهِ وَكُلُّ مُلْكِكَ فاخِرٌ، اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِمُلْكِكَ كُلِّهِ
خدایا، از تو درخواست می‌کنم فاخرترین مملکتت را و تمامی ملک‌ تو فاخر است.
خدایا، من به تمامی ملکت از تو درخواست می‌کنم.
اگر «مُلک» به معنای مملکت باشد چنان که در این آیه آمده است: «قل اللّهم مالک الملک» فاخریت ملک او ثابت است زیرا نظام موجود کامل‌ترین نظامات است؛ و اگر «ملک» به معنای مالیت باشد که در آیه «لمن الملک الیوم» مطرح است عظمت و فاخریت آن به اعتبار اینکه «له ملک السموات و الأرض» و «لایمکن الفرار من حکومته» آشکار است.
به همین ترتیب، سلطنت او بر همه مراتبِ وجود گسترش یافته و هیچ چیز نیست مگر این که تحت سلطنت و حاکمیت اوست: «یا موسی انا بدّک اللازم؛ ای موسی منم راه فرار (و گریز) ناگزیر تو.»
اوست که بر اشیاء غلبه تامّه دارد و هر غلبه و تسلطی، در حقیقت، ظهور غلبه و تسلط اوست.
«ما من دابّة الّا هو آخذ بناصیتها‎؛ زمام اختیار هر جنبنده‌ای به دست مشیت اوست.» (سوره هود، آیه 56)
انتهای پیام/