خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ترجمه «ثبت و ضبط تاریخ شفاهی» خواندنی شد

مشرق | یادداشت | چهارشنبه، 23 اسفند 1402 - 08:46
کتاب «ثبت و ضبط تاریخ شفاهی» نوشته والری رالی‌یو با ترجمه حسین فراهانی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شد.
تاريخ،شفاهي،مصاحبه،ضبط،ثبت،كتاب،عمقي،انواع،فنون،خاطرات

به گزارش مشرق، کتاب «ثبت و ضبط تاریخ شفاهی» نوشته والری رالی‌یو به‌تازگی با ترجمه حسین فراهانی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار نشر شده است.
این‌کتاب راهنمایی برای علوم‌انسانی و علوم‌اجتماعی (به همراه اصول و روش‌های مصاحبه) است.
رالی یو در نگارش کتاب «ثبت و ضبط تاریخ شفاهی» به تفصیل عمل کرده و خواننده می‌تواند مباحث مطرح شده را سرفصل‌های مطالعات بعدی خود قرار دهد و به تدریج دانش خود را در این رشته بیفزاید.
در مقدمه «ثبت و ضبط تاریخ شفاهی» درباره ضرورت ترجمه چنین‌کتابی آمده است:
«دو دهه قبل، با اینکه استفاده از روش تاریخ شفاهی برای ثبت و ضبط خاطرات مربوط به دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جنبه کاربردی یافته است، به دلیل فقدان منابع مکتوب و جامعی که به درستی و دقت طرح‌کننده و شناسای مباحث نظری مربوط به علم تاریخ شفاهی باشند، عمده محققان و فعالان عرصه گردآوری و ثبت و ضبط خاطرات به دنبال شناسایی مراجع آموزشی مناسب برای شناخت دقیق‌تر تاریخ شفاهی، به مثابه ابزار و روش پژوهش در حوزه تاریخ معاصر بوده‌اند.»
کتاب شامل یازده فصل است شامل: «مقدمه‌ای بر مصاحبه عمقی»، «تاریخ شفاهی و خاطره»، «آماده شدن برای مصاحبه»، «فنون مصاحبه»، «مسائل حقوقی و اخلاقی»، «روابط افراد در مصاحبه»، «انواع طرح‌های تاریخ شفاهی»، «انواع طرح‌های تاریخ شفاهی؛ زندگی‌نامه»، «انواع طرح‌های تاریخ شفاهی؛ تحقیق در خانواده»، «تحلیل و تفسیر» و «پایان طرح».
این‌اثر برای محققانی که برای مصاحبه عمقی به راهنما نیاز دارند، نوشته شده و با پرداختن به مسایل اخلاقی و پرسش‌های مربوط به روابط بین مصاحبه‌کننده و راوی و فنون مصاحبه، به محققان و استفاده‌کنندگان مصاحبه عمقی کمک می‌کند.
این کتاب با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۳۹۵ هزار تومان عرضه شده است.