منشوری غبار گرفته به نام حقوق دانش آموزی و مسیر تاریک اجرای آن
حقوق دانش آموزی موضوعی به حاشیه رفته که حالا قرار است با تدوین منشور این حقوق سر و سامانی به روند اجرای آن داده شود.

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش میدهد؛
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، تنبیه بدنی، توهین، نادیده گرفتن دانش آموز از جمله مواردی است که کم و بیش در نظام تعلیم و تربیت کشور دیده می شود؛ موضوعی که باعث آزرده خاطر شدن دانش آموزان و جامعه می شود؛ هرچند نگاه یک طرفه به این موضوع صحیح نیست و باید وضعیت معلم و دانش آموز هر دو باهم در نظر گرفته شود اما در این میان نباید حقوق دانش آموزی هم مغفول بماند.
احمد عابدینی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تعریف حقوق دانش آموز گفت: حقوق دانش آموز در نظام تعلیم و تربیت، حقوقی است که یک فرد در حال آموزش یا به سبب آموزش از آن بهره مند میشود بنابراین برای رسمی شدن این موضوع قرار شد بررسیهای لازم را روی پیشنویس حقوق دانش آموزی انجام شود تا در نهایت با دقت و جامعیت بیشتری این سند به تصوب برسد.
وی تصریح کرد: امیدواریم منشور حقوق دانشآموزی هرچه زودتر تدوین و ابلاغ شود تا دانش آموزان نسبت به حقوق خود آشنایی و شناخت کافی پیدا کنند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: متاسفانه در بسیاری از مواقع افراد از حقوق خود آگاه نیستند یا آنقدر این قوانین در لابه لای موضوعات مختلف قرار گرفته است که تبیین آن دشوار به نظر میرسد بنابراین این سند برای آگاهی دانشآموزان از حقوق شان است.
عابدینی افزود: به عنوان مثال اگر دانشآموزی بداند که باید یک معلم خوب داشته باشد میتواند این حق را از آموزش و پرورش مطالبه کند، در واقع سعی داریم ویژگیهای یک شهروند خوب و موثر را در برنامههای مدرسه قرار دهیم تا دانشآموز بداند و برای احقاق حقوق خود به طور مسالمتآمیز خواستههای خود را پیگیری کند.
تقویت مطالبه گری دانش آموزان از طریق تشکلهای دانش آموزی
وی تصریح کرد: ساز و کارهای خوبی برای تبیین منشور حقوق دانشآموزی در نظر گرفته شده است که یکی از مهمترین این موارد انتخاب نماینده برای پیگیری حقوق است، همچنین تشکلهای دانش آموزی میتوانند مسیر مطالبهگری برای حقوق دانشآموزان را تقویت کنند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش آموزان باید از دوره نوجوانی رعایت حقوق دیگران و تحمل نظرات مخالف را تمرین کنند، اظهار کرد: اگر در مدرسه همین موضوع را بتوانیم به دانشآموزان یاد دهیم که مخالف دیدگاه و نظرات آنها، دشمن آنان محسوب نمیشود، میتوانیم برای تربیت شهروندانی مطلوب گام موثری برداریم و شوراها و مجلس دانشآموزی بستر مناسبی برای تمرین این مهارتهاست.
عابدینی با اشاره به اینکه نگاه صوری به این تشکلها درست نیست، ادامه داد: انتظار نداریم مجلس دانش آموزی برای ما قانون تصویب کند، بلکه هدف ما در این مجلس، تمرین دموکراسی بوسیله دانش آموزان است و سعی داریم آنها را فردی مسئولیتپذیر، مشارکت جو و همگرا با آرمانهای انقلاب اسلامی تربیت کنیم.
وی بیان کرد: مدارس باید نسبت به کارکرد شوراها و مجلس دانشآموزی شناخت کافی داشته باشند تا بتوانند عملکرد آنها را آسیب شناسی و رصد کنند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان با اشاره به اینکه مهمترین رسالت آموزش و پرورش آماده کردن دانش آموزان برای پذیرفتن نقشهای اجتماعی و حضور فعال و مشارکت جویانه در جامعه است، گفت: بی تردید مسیر سعادت یک جامعه از آموزش و پرورش میگذرد که در آن افکار، اندیشهها و میزان پایبندی افراد جامعه به قوانین و مقررات و میثاقهای ملی شکل میگیرد.
انتهای پیام/