خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 03 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بانکی‌پور: ریل‌گذاری ‌از عهده مجلس عوام برنمی‌آید/ دچار غفلت بزرگ فرهنگی هستیم - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | جمعه، 04 اسفند 1402 - 14:53
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: پس از پیگیری اجرای قانون جوانی جمعیت، احیای قانون تسهیل ازدواج جوانان از اهداف من برای مجلس آینده است.
مجلس،قانون،آب،دوره،خانواده،اسلامي،مسئله،انتخابات،شوراي،دوازد ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازاصفهان، امیرحسین بانکی‌پور ظهر امروز در جامعه اسلامی مهندسان اصفهان اظهار داشت: یک مجلس قوی زمانی شکل می‌گیرد که احزاب سیاسی قوی در کشور حضور داشته باشند اما این اکنون یکی از مشکلات جامعه ما است.
وی در ارتباط با ساختار مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مجلس ما در جمهوری اسلامی دچار دوگانه‌ای است که آیا مجلس عوام است یا مجلس نخبگان؟
رفتار بیشتر نمایندگان مشابه مجلس عوام است درحالی که ساختار تعریف شده در مجلس تخصصی است و متناسب با مجلس نخبگان است.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: ریل‌گذاری که وظیفه اصلی نمایندگان است از عهده مجلس عوام برنمی‌آید بلکه کار این مجلس انعکاس ناراحتی‌ها و دردهای مردم است تا مردم بدانند که صدای آنها به گوش مسئولان می‌رسد.
وی با بیان اینکه ریل‌گذاری وظیفه مجلس نخبگان است، گفت: رهبر معظم انقلاب بر این امر تکیه دارند که وظیفه مجلس ریل‌گذاری است و در این زمینه باید نمایندگانی در مجلس حضور داشته باشند که پای قانون‌گذاری درست بایستند و مسیری را مشخص کنند؛ این از ویژگی‌های نمایندگانی است که از شهر و استان اصفهان راهی مجلس می‌شوند.
بانکی‌پور با اشاره به اقدامات خود در مجلس یازدهم عنوان کرد: از ابتدای انتخابات دوره گذشته همه بر این امر آگاه بودند که من در حوزه‌های فرهنگی مجلس فعالیت خواهم کرد و آنچه به طور خاص مدنظر قرار گرفت موضوع خانواده و حمایت از آن بود.
وی افزود: برخی معتقد بودند که نمی‌توان فرهنگ را به طور جدی در بند قانون عنوان کرد و بر این اساس کمیسیون فرهنگی مجلس را ضعیف می‌دانستند اما در این دوره توانستیم در حوزه قانون‌گذاری در زمینه خانواده به یک نصاب بزرگی برسیم.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر کل مواد قانونی نوشته شده در حوزه خانواده را قبل و بعد از انقلاب جمع بزنیم، خواهیم دید که عملکرد این مجلس چند برابر حد نصاب آنها بوده و خوشحالیم که توانستیم اصل 10 قانون اساسی که مورد غفلت بود را در این مجلس احیا کنیم.
وی با بیان اینکه خدا را شاکریم که مسیر صحیح قانون‌گذاری را طی کردیم، گفت: مسیر صحیح قانون‌گذاری این است که قانون ذیل سیاست نوشته شود چراکه شروع حل مسئله با سیاست‌گذاری است نه قانون‌گذاری و ممکن است قانون‌گذاری به تنهایی منجر به عملکرد نظام‌مند نشود.
بانکی‌پور ادامه داد: از چند سال گذشته سیاست‌های کلی کشور از جانب مقام معظم رهبری ابلاغ شده و وظیفه مجلس این است که سیاست‌های ابلاغی را به قانون تبدیل کند و این امر در زمینه خانواده و جوانی جمعیت به وقوع پیوست.
وی با بیان اینکه دو بسته سیاستی رهبر در حوزه خانواده تبدیل به قانون شد، تصریح کرد: یک سیاست تا زمانی که به قانون تبدیل نشود قابلیت اجرا ندارد و باید برای آن ریل‌گذاری دقیق انجام شود.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت عنوان کرد: بیش از 70 ماده و بیش از 205 بند قانونی در این قانون وجود دارد و علت بزرگ بودن این قانون این است که ما به روش حل مسئله پیش رفته‌ایم؛ در این زمینه به 201 مسئله برای جلوگیری از ابر بحران پیری جمعیت رسیدیم و به روش حل مسئله آنها را بررسی کردیم.
وی اضافه کرد: جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد و در مورد هر مسئله با نخبگان آن حوزه گفت‌وگو کردیم تا به مواد و بندهای قانونی مطلوب برسیم.
بانکی‌پور با اشاره به زمان تصویب این قانون بیان کرد: گاهی یک قانون در دوره‌ای از مجلس آغاز می‌شود اما تصویب و اجرایی شدن آن به دوره‌های بعد می‌رسد و تفاوت میان قانون‌گذاران و ناظران اجرای آن منجر به بروز مشکلات می‌شود اما ما توانستیم در سال اول مجلس با کار شبانه‌روزی قانون حمایت از خانواده را تصویب و سپس ابلاغ کرده و طی دو سال و نیم اجرای آن را دنبال کنیم.
وی افزود: در همین دوره از مجلس 40 درصد قانون حمایت از خانواده اجرایی شد که نصاب مطلوبی را نشان می‌دهد و همچنین آثار این قانون هر هفته در اخبار دیده می‌شود.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهداف خود تصریح کرد: ما برای نجات کشور از سیاهچاله جمعیت تنها چهار سال فرصت داشتیم و اصلی‌ترین دلیلی که برای دوره جدید مجلس کاندیدا شدم، پیگیری اجرای قانون حمایت از خانواده و جلوگیری از عقب‌نشینی‌ها بود تا بتوانیم از رخداد بحران جمعیت پیشگیری کنیم.
وی افزود: موضوع دوم قانون تسهیل ازدواج جوانان است که در 15 سال گذشته تصویب شده اما اجرایی نشده و نیازمند بازنگری و ایستادگی است تا همچون قانون جوانی جمعیت اجرا شود و اصلی‌ترین موانع ازدواج جوانان رفع شود.
بانکی‌پور با بیان اینکه متاسفانه دچار یک غفلت بزرگ فرهنگی هستیم، گفت: اقتصاد مسئله اصلی جامعه ما است و به همین دلیل مدت‌ها است که از موضوعات فرهنگی غافل شده‌ایم؛ به دنبال آن هستیم که به طور جدی به این موضوع بپردازیم چراکه اقتصاد بدون فرهنگ جایگاهی ندارد و باید باهم پیش برود.
وی در ارتباط با مشکلات استان اصفهان پیرامون مسئله آب عنوان کرد: در دوره‌های قبل یکی از مسائل ناراحت‌کننده برای نمایندگان این بود که در چاه‌های بالادست به راحتی از آب استفاده می‌کردند و هر چه به وزرا و دولت‌ها تذکر داده می‌شد اقدامی در راستای توقف چاه‌ها صورت نمی‌گرفت؛ در بهمن ماه سال گذشته از آب منطقه‌ای به ما خبر دادند که وزیر این چاه‌ها را متوقف کرده اما آنها نگران این بودند که توقف چاه‌ها در این زمان موجب راه‌اندازی مجدد آنها در زمان بهار برای استفاده باغات می‌شود.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: درخواست آنها این بود که ما به گونه‌ای این موضوع را علنی کنیم و خواستار آن باشیم که از راه‌اندازی مجدد چاه‌ها جلوگیری شود؛ به همین دلیل برخی از این حرکت تشکر کردند.
وی با بیان اینکه در رابطه با بحث آب چند راهبرد را از ابتدا آغاز کردیم که برخی به نتیجه رسید و برخی نرسید، گفت: یکی از راهبردهایی که در ابتدا با رئیس‌جمهور مطرح کردیم و مبنای حرکت ایشان قرار گرفت، داشتن یک منطق مشترک بین استان‌های فلات مرکزی بود تا مشکل آب در این منطقه حل شود؛ بر این اساس باید بر سه اصل قانون، شفافیت و عدالت تکیه کرد که مصادیق آن مورد نظر قرار گرفت.
بانکی‌پور ادامه داد: قانون بیان می‌کند که تا منابع آب زاینده‌رود تامین نشده نباید بارگذاری جدیدی روی آن انجام شود درحالی که دولت‌های گذشته بر این اصل پایبند نبودند؛ شفافیت بیان می‌کند که شرکت‌های آب منطقه‌ای باید به طور دقیق مصرف آب هر قسمت را مشخص کنند چراکه هر استان یک تصور از مصرف آب استان دیگر دارد و در نهایت مشخص نیست که این آب در کجا مصرف می‌شود و آنچه عمل می‌شود با جدول منابع و مصارف مغایرت دارد.
وی افزود: عدالت بیان می‌کند که وقتی خشکسالی رخ می‌دهد باید بالادست و پایین‌دست به یک اندازه متضرر شوند و نباید تنها بالادست برداشت کرده و پایین‌دست از آب بی‌بهره باشد؛ این موضوعات توسط رئیس‌جمهور و دولت پذیرفته شد و سایر پیگیری‌ها بر اساس این دنبال شد.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر راهبردهای نمایندگان در حوزه آب اصفهان عنوان کرد: یک راهبرد داخلی نیز در این زمینه داشتیم که متاسفانه دیر جواب داد و هنوز هم قابل بحث است؛ برای آب ضمن اینکه باید دادخواهی داشته باشیم، نیارمند تعامل هستیم.
بانکی‌پور تصریح کرد: حرف ما این است که اگر سیاست تعاملی وجود نداشته باشد نمی‌توانیم بسیاری از مسائل را حل کنیم چراکه یک طرف هر تصمیم وزیر نیرو قرار دارد؛ در ماه‌های اخیر این شرایط بهتر شده بود.
وی با بیان اینکه مسیر آب امیدوارکننده است، گفت: مشکل آب شرب که اصلی‌ترین نگرانی ما بود در اصفهان حل شده است؛ برخلاف آنکه بعضی با آوردن آب دریا مخالف بودند اما جدا کردن مصرف صنعت از زاینده‌رود پیروزی بزرگی محسوب می‌شود و تا سه ماه آینده آب خلیج فارس به اصفهان می‌رسد.
انتهای پیام/174‌/.