خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 22 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نمایشگاه رسانه‌های ایران محدود به مطبوعات نوشتاری نیست

باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | جمعه، 27 بهمن 1402 - 14:00
مسئول بخش کودک و نوجوان نمایشگاه رسانه‌های ایران گفت: رویکرد امسال نمایشگاه به سمت کلیت رسانه رفته است و الزاما در خصوص مطبوعات نوشتاری صحبت نخواهد کرد.
كودك،نمايشگاه،نوجوان،رسانه،نوشتاري،كودكان،محتوا،توليد،مخاطب، ...

عزیزی:
محمد عزیزی مسئول بخش کودک و نوجوان نمایشگاه رسانه‌های ایران با تأکید بر اینکه بخش کودک و نوجوان در این دوره محدود به یک غرفه نیست گفت: این بخش از نمایشگاه تلاقی بین کودک و رسانه است و به دنبال این هستیم که انتقال محتوای رسانه‌ای در دسته‌بندی و ذیل سواد و تربیت رسانه‌ای صورت بگیرد.
مسئول بخش کودک و نوجوان این دوره از نمایشگاه با تأکید بر اینکه مخاطب بزرگسال مرتبط با کودک هم داریم، تصریح می‌کند: در این بخش کودکان و نوجوانان به فراخور سن خود یک سری نکات سواد رسانه‌ای را در قالب نمایشگاهی دریافت می‌کنند.
در غرفه‌ها و بخش‌های مختلف از وجوه گوناگون به بحث کودک می‌پردازیم، درواقع هم خود کودک یا دانش‌آموز و هم کسانی که مخاطبشان کودکان هستند، مخاطب این بخش خواهند بود و برای مربیانی که با کودکان در ارتباط هستند یا خانواده‌هایی که فرزند دارند هم خوراک سواد رسانه‌ای خواهیم داشت.
وی ادامه می‌دهد: داخل چند غرفه از این بخش، کودکان برخی از تکنیک‌های رسانه‌ای را در حوزه تولید محتوا به صورت فشرده و کارگاهی تجربه و تمرین خواهند کرد.
تکنیک‌هایی مانند تصویربرداری، متحرک سازی، ساخت پادکست، کار‌های نمایشی و درست کردن خروجی‌هایی که در دسته بندی رسانه‌ای قرار می‌گیرد را آموزش می‌بینند تا در دل آموزش و انجام این تکنیک‌ها، نکات سواد و رفتار رسانه‌ای به آن‌ها انتقال داده شود.
مسئول بخش کودک و نوجوان نمایشگاه توضیح می‌دهد: در مورد مخاطب بزرگسال که با کودکان و نوجوان ارتباط دارند هم وظیفه و پوزیشن آن‌ها در مقابل رسانه آموزش داده می‌شود.
زیرا عموما خانواده‌ها و مربیان درصدد منع استفاده از رسانه و سانسور آن هستند و به فکر مدیریت کردن در مبدا نیستند و در واقع می‌خواهند رسانه را از کودک بگیرند در صورتی جایگزینی برای آن ندارند.
وی همچنین اضافه می‌کند: در همین راستا، در بخش رویداد‌ها و گفتگو‌هایی که در نمایشگاه با بزرگسال داریم نشست‌هایی با حضور اساتید سواد رسانه‌ای با خانواده‌ها و فعالان حوزه کودک خواهیم داشت تا بدانند محتوای رسانه‌ای را چگونه باید مورد بررسی قرار دهند و در حوزه انیمیشن، فضای مجازی، خوراک‌های تصویری و صوتی چه استاندار‌هایی را باید در نظر بگیرند و این محتوا‌ها از چه فیلتر‌هایی باید عبور کنند.
عزیزی در خصوص جذب مخاطب کودک عنوان می‌کند: یک استیج دربخش کودک و نوجوان خواهیم داشت که هم به جذب مخاطب در نمایشگاه و بالا بردن نشاط محیط و سرگرم کردن کودکان کمک خواهد کرد و هم انتقال اطلاعات در قالب نمایش، روی استیج اتفاق خواهد افتاد.
مسئول بخش کودک و نوجوان نمایشگاه در خصوص معرفی مطبوعات کودک توضیح می‌دهد: رویکرد امسال نمایشگاه به سمت کلیت رسانه و به ماهو رسانه رفته است و الزاما در خصوص مطبوعات به خصوص نوشتاری صحبت نخواهد کرد.
نکته دوم اینکه جامعه و بخش کودک ارتباطی با محتوا و رسانه‌های نوشتاری ندارد و ما برای ارتباط موثر با آن‌ها ما از یک تبدیلی استفاده کردیم؛ استاندارد‌هایی تشخیص یک رسانه مطلوب را در همه حوزه‌ها از نوشتاری تا صوتی و تصویری در نظر گرفتیم و سعی کردیم ضعفی که در رسانه مرتبط با کودک وجود دارد را در یک تلاقی برطرف کنیم.
یکی از این تلاقی‌ها در غرفه پادکست و تبدیل رسانه‌های نوشتاری به صوتی اتفاق می‌افتد.
وی می‌افزاید: به جای معرفی رسانه‌های مطبوعاتی چند کار نوشتاری، مطبوعاتی و کتابی را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌دهیم تا به فرآوری اطلاعات بپردازند و با تبدیل محتوای نوشتاری به کتاب صوتی یا پادکست یا اضافه کردن نریشن تولید محتوا کند.
در واقع ما بر اساس شرایط روز جامعه و بر اساس میل مخاطب جلو رفته‌ایم.
ما مستقیما به سمت معرفی مطبوعات و رسانه‌های نوشتاری نمی‌رویم، اما در همین تولید محتوا‌ها به صورت محدود با چند نمونه آشنا می‌شوند.
مسئول بخش کودک و نوجوان نمایشگاه با تأکید بر آموزش مهارت تولید محتوا می‌گوید: سعی و هدف ما این است که کودکان و نوجوانان را به سمت تولید محتوا تشویق کنیم تا صرفا مصرف کننده نباشند و در مواجه با انیمیشن و رسانه‌های نوشتاری به این سمت خواهیم رفت که کودک و نوجوان این جسارت و اعتماد به نفس را پیدا کند که به سمت تولید محتوا برود تا کودک خودش را مولد و تولیدگر محتوا بداند و تلاش کند تا اطلاعاتی را استخراج کند و آن را در قالب‌های مختلف رسانه‌ای ارائه دهد.
طبیعتا تولید محتوای رسانه مکتوب و مطبوعات هم جزوی از ماموریت ما خواهد بود.
منبع: ستاد خبری نمایشگاه رسانه‌های ایران