خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 06 مرداد 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ناگفته های دریادار تنگسیری از عملیات والفجر 8 / با این عملیات ایران آبروی حزب بعث در دنیا رفت

تسنیم | استان‌ها | چهارشنبه، 18 بهمن 1402 - 13:59
فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان ناگفته های از عملیات والفجر 8 گفت: با این عملیات ما شهر فاو را تصرف کردیم و آبروی صدام و حزب بعث در همه مجامع بین المللی رفت.
عمليات،دريايي،دريادار،سپاه،دشمن،فرمانده،رودخانه،عبور،نيروي،ش ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آبادان، دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری در آئین گرامی داشت سی و هشتمین سالروز عملیات غرورآفرین والفجر 8 که امروز در یادمان شهدای والفجر اروندکنار برگزار شد، اظهار داشت: درود و سلام می‌فرستیم به شهدای مدافع حرم و حاج‌قاسم عزیز و ابومهدی مهندس و کسانی که همراه آنها بودند و به شهادت رسیدند.
وی افزود: شهید حاج اسماعیل دقایقی شروع کار مقاومت بود و با برادران مجاهد عراقی لشکر 22 بدر را شکل دادند و به شهدای مدافع حرم درود می‌فرستیم و آرزوی همراه باعزت و سلامتی برای رهبر معظم انقلاب را داریم.
فرمانده نیروی دریایی سپاه عنوان کرد: 13 رجب ماه ولایت مولای متقیان علی ابن ابی‌طالب است و پایان آن مبعث پیامبر را داریم و این ایام مصادف است با دهه فجر و ورود به چهل پنجمین سال رشادت و جوانمردی مردمی که علی‌رغم محاصره و تحریم ایستادند.
دریادار تنگسیری با بیان اینکه پیکر 8 شهید غواص در این منطقه نورانی که بر تارک اروندکنار مظلوم می‌درخشد و افتخاری است برای ما به خاک سپرده شده است، بیان کرد: 38 سال پیش در این منطقه برگ زرینی ورق خورد و عزیزانی از این رودخانه برای حفظ ناموس این کشور عبور کردند.
وی افزود: شهدای باغیرت در مقابل دشمنی تا بن دندان مسلح با دست‌خالی و ایمان به خدا از این رودخانه عبور کردند.
رودخانه‌ای که 850 متر در برخی نقاط عرض دارد و علی‌رغم بارندگی و سرعت زیاد آب شرایط سختی ایجاد کرده بود.
دریادار تنگسیری بیان کرد: تحریم بودیم و لباس‌های غواصی یا کوچک بود یا دخترانه و بچه‌ها نمی‌توانستند تن کنند ولی دل آنها در مقابل دشمن قوی بود و با طمأنینه از رودخانه عبور کردند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه اعلام کرد: کسانی که غواصی را انتخاب کردند واقعاً سختی می‌کشیدند ولی برای دفاع از ناموس و نظام و دین این سختی‌ها را کنترل کردند.
باید حدود نیم ساعت تا 45 دقیقه در ساحل منتظر می‌ماندند و موانع و سیم‌خاردارها را می‌گذراندند.
وی با بیان اینکه این عملیات ثمره زحمات برادران حفاظت اطلاعات ما بود، بیان کرد: غواصان باید به‌دوراز چشم نیروهای دشمن کار شناسایی انجام می‌دادند، به حفاظت اطلاعات هر کجا اهمیت دادیم موفق بودیم، 20 روز در عملیات خیبر با دشداشه بودیم و شناسایی می‌کردیم.
دریادار تنگسیری با بیان اینکه بالاترین خسارت را بعد از بیت‌المقدس در این عملیات به دشمن وارد کردیم، عنوان کرد: برای اولین‌بار یک عبور عمده را از این رودخانه داشتیم و عرض 200 متری آن را گذراندیم.
وی اظهار داشت: سکوهای البکر و العمیه که پیشانی عراق بودند و 60 فروند از کشتی‌های ما را هدف قرار دادند در این عملیات محاصره شد.
بعد از آن شوری 9 و فرانسه 5 میلیارد دلار به عراق کمک کردند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه ما شهر فاو را تصرف کردیم و آبروی صدام و حزب بعث در همه مجامع بین‌المللی رفت، گفت: این دومین عملیاتی بود که دشمن در سطح گسترده از سلاح شیمیایی استفاده کرد.
75 روز ابر و بارندگی بود و مواد شیمیایی رو شست که بی‌سابقه و لطف خداوندی بود.
دریادار تنگسیری افزود: نخستین عملیاتی بود که با کویت همسایه می‌شدیم، اولین عملیاتی بود که قایق‌های نیرو دریایی سپاه در مقابل ناوچه‌های عراقی درگیر شدند و اولین‌بار در گوبیان حاضر شدیم.
هر چند کویت گوبیان، شعیبیه و بخشی از الاحمدی را در اختیار صدام قرار داد.
وی بیان کرد: اولین‌بار بود که از غواصان با این وسعت استفاده کردیم و اولین شگفتی این عملیات زمانی دیده شد که پل بعثت را ایجاد کردیم و معجزه این عملیات بود که توسط برادران جهاد خراسان انجام شد.
دریادار تنگسیری افزود: بیش‌ترین تلفات هوایی دشمن در این عملیات انجام شد و برای اولین‌بار یک عملیات غافلگیری عبور از رودخانه را انجام دادیم و دشمن تا 72 ساعت باور نمی‌کرد عملیات واقعی باشد و فکر می‌کرد عملیات فریب است.
فرمانده نیروی دریایی سپاه عنوان کرد: زمانی که آبادان در محاصره بود مردم با لنج‌ها از اروندکنار مهمات را برای ما می‌آوردند، نقش لنج‌داران ما در این عملیات قابل‌تحسین است و جایی برشماری نشد.
همچنان هم این عزیزان در قالب بسیج دریایی حضور دارند و درود بر عشایر و مرزنشینان ما.
وی افزود: سایت موشکی 81 در این عملیات به دست رزمندگان ما افتاد و بچه‌های ما این‌قدر در این مکان جنگیدند که اگر در بعضی مناطق مقداری خاک بردارید مقدار زیادی ترکش در آن وجود دارد، بعثی‌ها این‌قدر گاز شیمیایی زدند که حتی خودشان هم کور شدند و از گازهای خردل و سیانور و دیگر گازهای سمی استفاده کردند.
دریادار تنگسیری گفت: این عملیات باید سینه‌به‌سینه تکرار و گفته شود.
تأسیسات پمپاژ نفت آنها در این عملیات به دست ما افتاد و ما کشتی‌رانی عراق را مختل و نیرو دریایی آنها را محبوس کردیم.
فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه این عملیات هدیه‌ای به مناسبت پنجمین سالگرد انقلاب در آن زمان بود، افزود: ما در راهی هستیم که باید تا آخر ادامه دهیم تا صاحب واقعی این انقلاب بیاید.
انتهای پیام/735/.