رمضانی: مسئولیت هدایت مردم به خواندن کتاب با رسانهها است/ خبرنگار تسنیم برگزیده بخش خبر جشنواره کتاب و رسانه - تسنیم
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب و رسانه گفت: مسئولیت هدایت مردم به خواندن کتاب با رسانه ها است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب و رسانه با حضور محمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدیپور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، عابدینی معاون استانهای سازمان صدا و سیما و جمعی از مدیران مسئول و خبرنگاران رسانهها امروز ( یکشنبه هشتم بهمن ماه) در حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به اهمیت جشنواره کتاب و رسانه گفت: رسانهها میتوانند کمک کنند که ظرفیتهای حوزه کتاب بیشتر به مردم شناسانده شوند، این جشنواره در دورههای پیشین طی 19 دوره برگزار شده بود، کرونا اما وقفهای در توالی آن انداخت، سال گذشته درخواست بازنگری در برگزاری جشنواره را داشتیم و با دبیری سیاوش صلواتیان، شکل دیگری از جشنواره را برگزار کردیم و تغییرات در آییننامه و حوزههای مختلف انجام شد.
وی افزود: جشنواره بیستم با افزودهشدن رویداد ایدهپردازی برگزار شد، در گام بعدی قرار شد در نمایشگاه کتاب سی و چهارم نیز این رویداد توسط دبیرخانه جشنواره برگزار شود که برترینها در مراسمی تقدیر شوند.
رمضانی افزود: برای دوره 21 قرار شد به وجوه رسانهای که کمتر به آن پرداخته میشود بپردازیم، معرفی برترین ویترین کتابفروشی را امسال به جشنواره اضافه کردیم تا بیان کنیم که ویترین به مثابه رسانه است و تاثرر زیادی در جذب مخاطب دارد.
وی تاکید کرد: خانه کتاب و مجموعه معاونت فرهنگی به این جشنواره توجه دارد چون فکر میکنیم اگر قرار است کتاب به عرصه عمومی و جامعه وارد شود چیزی بجز رسانه نمیتواند به آن کمک کند.
رمضانی گفت: ناشران در طول سال حدود 70 تا 80 هزار عنوان کتاب چاپ اول منتشر میکنند، اگر به مخاطب بگوییم کتاب بخوان او وارد وادی سرگردانی میشود که چه بخواند، در این میان مسئولیت هدایت مردم به خواندن کتاب با رسانهها است، اینکه از بین این تعداد کتاب کدام اثر را اول بخواند و کدام اثر را در مرحلههای بعدی بخواند.
در عرصه کتاب حوزه رسانه باید جدی تر گرفته شود، سال گذشته در برخی حوزهها در ارسال آثار ضعف داشتیم، امسال انا آثار بیشتری در برخی موضوعات رسید.
در برخی موضوعات امسال هم برای سالهای بعدی باید اقدامات لازم برای افزایش تعداد آثار انجام شود.
رمضانی با اشاره به بخش ویترین کتابفروشی ها گفت: همکاران ما در بخش برترین ویترین کتابفروشیها به 200 کتابفروشی مراجعه حضوری کردند و در برخی استانهای دیگر جشنواره را معرفی کردند.
43 رسانه مستقل در حوزه کتاب
فرشاد مهدیپور معاون امور رسانه و تبلیغات وزارت ارشاد در سخنانی با بیان اینکه این جشنواره یکیاز قدیمیترین جوایز حوزه رسانه کشور است، گفت: سابقه طولانی تجلیل از خبرنگاران کتاب به مرور توسعه پیدا کرده و بسترهای مختلف این حوزه را پوشش میدهد، در ابتدا این جایزه برای حوزه معرفی کتاب بود و به مرور با تعداد زیادی از فعالان، تحلیلگران و کنشگران همراه شد.
وی با بیان اینکه ما 43 رسانه مستقل در حوزه کتاب داریم، افزود: این رسانهها در قالب مجلات، نشریات و یک خبرگزاری تخصصی هستند، جدای از مجموعه صفحات خبرگزاریها، روزنامهها و مجلات است.
مهدیپور گفت: به عنوان یک کنش گر این حوزه، طی یکی دوسال گذشته شاهد این موضوع هسنم که ما نباید مخاطب را در معرض انتخاب کتاب قرار دهیم بلکه باید کنابها را در معرض مخاطبان قرار دهیم.
مهدی پور تصریح کرد: در این زمینه به چند متغیر و شتاب دهنده باید توجه کنیم؛ تحولات فناوری های جدید مثل هوش مصنوعی اهمیت زیادی دارد و باید به آنها توجه کنیم، از سوی دیگر باید بازاریابی جدید رسانهها را هم در حوزه رسانه و هم کتابخوانی تقویت کنیم.
در ادامه مراسم برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند
بخش مطبوعات و خبرگزاری ها
تندیس و جایزه ویژه: حنان سالمی خبرگزاری فارس (گزارش)؛ سمیرا شاه قلی خبرگزاری تسنیم (بخش خبر)
مصطفی وثوق کیا؛ شایسته تقدیر در بخش گفتگو
برگزیده معصومه صبور خبرگزاری ایکنا
در بخش مقاله و نقد تخصصی
شایسته تقدیر محمد صالح سلطانی
برگزیده پیمان طالبی
در بخش یادداشت حسام آبنوس
در بخش تیتر اثری برگزیده نشد، اما احسان رحیم زاده حناچی خبرگزاری ایرنا شایسته تقدیر شناخته شد
در بخش چند رسانهای
فرشید سگار پایگاه خبری نکته آنلاین مازندران
در بخش عکس و گزارش تصویری
شایسته تقدیر معصومه احمدی خبرگزاری ایبنا
همچنین سیاوش صلواتیان دبیر بیست و یکمین دوره «جشنواره کتاب و رسانه» نیز در سخنانی گفت: 1450 اثر از 360 شرکت کننده دریافت شده که از رشد 61 درصدی مشارکت کنندگان و 58 درصدی آثار حکایت دارد.
وی ادامه داد: پس از پالایش آثار مرحله داوری آغاز و 768 اثر در بخش مطبوعات و خبرگزاری ها، 320 اثر در بخش رسانه های دیداری و شنیداری و 133 اثر در بخش رسانههای اجتماعی توسط 39 داور مورد داوری تخصصی قرار گرفت.
خبر درحال تکمیل است...