راهکارهای رشد جایگاه دانشگاههای جهان اسلام در رتبهبندیهای جهان
در اولین جلسه اعضای کمیته اجرایی (EC) پایگاه استنادی علوم جهان اسلام راهکارهای رشد جایگاه دانشگاههای جهان اسلام در رتبهبندیهای جهانی تشریح شد.
در اولین جلسه اعضای کمیته اجرایی (EC) پایگاه استنادی علوم جهان اسلام راهکارهای رشد جایگاه دانشگاههای جهان اسلام در رتبهبندیهای جهانی تشریح شد.
به گزارش ایسنا، اولین نشست اعضای کمیته اجرایی ISC از کشورهای نیجریه، مالزی، ترکیه، و پاکستان به نمایندگی از مناطق مختلف شامل آفریقا، جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و شبه قاره هند در محل پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با حضور دکتر محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و معاونین و مدیران ISC برگزار شد.
هدف از این نشست، بحث در مورد شیوه اجرایی کردن برنامههای ISC در مناطق و نیز کشورهای اسلامی بخصوص همکاری در نمایهسازی نشریات علمی معتبر، پایش عملکرد علمی کشورهای اسلامی، کمک به افزایش ارتقای عملکرد پژوهشی دانشگاهها و رتبه جهانی آنها در نظامهای رتبهبندی بینالمللی و برگزاری کارگاههای آموزشی نظاممند برای دانشگاهها و اعضای هیات علمی با هدف افزایش اثربخشی پژوهش در مقیاسهای منطقهای و جهانی بود.
اعضای کمیته اجرایی حاضر در این جلسه عبارت از "دکتر تونجای دوگراوغلو، معاون شورای ارزیابی کیفی آموزش عالی ترکیه"، "دکتر اسماً اسماعیل، رییس آکادمی علوم مالزی و رییس دانشگاه USM"، "دکتر اظهر علی شاه رئیس انجمن علمی و استاد دانشگاه سیند پاکستان"، "دکتر سلیمان باباتنده رامون یوسف مدیر دفتر مدیریت تحقیق، نوآوری و فناوری اطلاعات و عضو کمیسیون دانشگاههای ملی نیجریه" بودند.
دکتر ابراهیم محمد بشیر، دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو در نیجریه و دکتر عباس قنبری باغستان، رایزن علمی سابق ایران در جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه به عنوان مشاور ریاست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در امور همکاریهای علمی بین المللی در این نشست حضور داشتند.
اعضای کمیته اجرایی ISC توسط وزرای آموزش عالی کشورهای مربوطه و به نمایندگی از منطقه مربوطه معرفی و با حکم رییس شورای راهبری ISC (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران) انتخاب شدهاند.
در این نشست پیام دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص جایگاه و نقش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ایراد شد و طی آن اظهار شد که همکاری بین ISC و کشورهای اسلامی به ارتقای اهداف بلندمدت علوم، تحقیقات، فناوری و نوآوری در جهان اسلام بینجامد.
دکتر دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در این نشست به معرفی اجمالی جایگاه کنونی کشورهای اسلامی در میان کشورهای جهان پرداخت و در مورد میزان رشد کمی و کیفی تولیدات علمی کشورهای عضو OIC در طی ۲۰ سال اخیر توضیحاتی را مطرح کرد.
وی همچنین به تشریح وظایف، مسئولیتها و فعالیتهای ISC در حوزههای ملی و بین المللی پرداخت.
در ادامه دکتر حقیقت، معاون پژوهشیوفناوری ISC، رتبهبندی بینالمللی ISC و شاخصهای مهم و روش شناسی آن را بطور کامل تشریح کرد.
برنامههای ISC در خصوص کیفیسازی و ارتقای مجلات معتبر در پایگاه داده ISC توسط جواد حیات داوودی، مدیر تجزیه و تحلیل منابع، بطور کامل ارائه شد و این مورد استقبال اعضای کمیته اجرایی قرار گرفت.
در ادامه، دکتر اسماً اسماعیل رئیس دانشگاه USM مالزی، ضمن تایید اهمیت ارزیابی عملکرد علمی دانشگاهها و دانشمندان، بر این موضوع تاکید کرد که کشور مالزی و دانشگاههای آن با وجود دارا بودن دانشجویان خارجی متعدد و رتبه و جایگاه مناسب در رتبه بندیهای جهانی از جمله تایمز و کیو.اس، سیستم ارزیابی ویژه و خاص خود را دارا هستند و از شاخصها و معیارهای غرب پیروی نمیکنند.
وی افزود: مالزی فراتر از رتبهبندی حرکت میکند؛ برای کشور مالزی، همگام شدن با رشد علم و فناوری و جهانی سازی بسیار مهم است، اما در این کشور در کنار رشد علم و دانش، به پرورش جنبههای اخلاقی و شخصیتی نسل آینده این کشور نیز اهمیت بسیار داده میشود.
پروفسور اسماً اسماعیل سپس راهکارهای افزایش تعداد نشریات علمی معتبر در مالزی را تشریح کرد.
دکتر سلیمان باباتنده رامون یوسف، مدیر دفتر مدیریت تحقیق، نوآوری و فناوری اطلاعات کمیسیون دانشگاههای ملی نیجریه نیز ضمن ارائه آماری از دانشجویان آموزش عالی و با اشاره به میزان تولیدات علمی در دانشگاههای دولتی و خصوصی نیجریه، خاطر نشان کرد: به منظور رشد سیستم ارزیابی عملکرد علمی، همگام شدن با فرآیند جهانیسازی علم و فناوری، آموزش مجازی و چالشهای موجود بر سر راه این فرآیندها در کشور نیجریه، به طور حتم کمک و همکاری تمام کشورهای اسلامی لازم و موثر خواهد بود.
وی سپس ضمن توصیف آموزش عالی در کشور نیجریه، به بیان راهکارهای عملی جهت ارتقای دانشگاهها پرداخت.
دکتر رامون یوسف این جلسه را راهکاری موثر جهت ارتقای جایگاه علمی کشورهای اسلامی دانست و تاکید کرد: مصوبات این جلسه باید هم راستا با فرهنگ تک تک کشورهای اسلامی باشد.
وی خواستار مطرح شدن راهکارهای موثر برای توسعه ملی کشورهای اسلامی در این جلسه شد.
تدوین سیاستهای کارآمد و انتخاب اهداف واقع گرایانه از پیشنهاداتی بود که دکتر رامون یوسف جهت پیشگیری از اتلاف بودجه ملی و هدر رفتن انرژی مطرح کرد.
سپس دکتر اظهر علی شاه، رئیس انجمن علمی و استاد دانشگاه سیند پاکستان ضمن معرفی دانشگاه سیند، آماری از جایگاه علمی دانشگاههای پاکستان و تعداد دانشجویان و اعضای هیات علمی پاکستان ارائه داد و به معرفی راهکارهای رشد جایگاه دانشگاههای جهان اسلام در رتبهبندیهای جهانی پرداخت.
دکتر تونجای دوگراوغلو، معاون شورای ارزیابی کیفی آموزش عالی ترکیه نیز برخی سیاستها و اقدامات صورت گرفته توسط آموزش عالی ترکیه در خصوص ارزیابی کیفی محققان و دانشگاهها را بر شمرد.
وی با اشاره به تعداد هشت میلیون دانشجوی در حال تحصیل در کشور ترکیه، توجه به کیفیت در کنار کمیت عملکرد محققان یک کشور را زمینهساز تقویت زیرساخت و ظرفیت تحقیقاتی هر کشور دانست.
اعتبارسنجی آموزش عالی از دیگر مواردی بود که دکتر دوگراوغلو بر آن تاکید کرد.
بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، در انتهای این نشست، گزارش نهایی وظایف اعضای کمیته اجرایی ISC به بحث و گفتوگو گذاشته شد و در نهایت، ضمن تصویب موارد پیشنهادی ISC، چند مورد به پیشنهاد اعضای کمیته اجرایی، اضافه شد و به امضای اعضا و مسئولان رسید.
انتهای پیام