کرایه یک میلیونی برای انتقال مسافر از راهآهن صلواتآباد کردستان - تسنیم
مدیرکل راهداری کردستان درباره دریافت کرایه های بالا برای انتقال مسافر از ایستگاه راه آهن صلوات آباد تا سنندج گفت: بر اساس گزارشات رسیده در برخی از مسیرهای دربستی از هر مسافر 300 تا 400 هزار و حتی یک میلیون تومان هم گرفته اند!

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، راهآهن همدان ـ سنندج یکی از قدیمیترین پروژههای حملونقل کشور بود که احداث آن از اوایل دهه 70 مطرح، سال 83 مصوب و کلنگزنی و عملیات اجرایی آن از سال 84 آغاز و بألاخره پس از گذشت 18 سال در سفر آبان ماه امسال رئیسجمهور مورد بهرهبرداری قرار گرفت و کردستان به خط ریلی کشور متصل شد.
راهآهن همدان - سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.
طول قطعه یک این پروژه 64.5 کیلومتر، قطعه دوم 56 کیلومتر و قطعه سوم 29.5 کیلومتر است و این خط راه آهن یک خطه، دارای عرض مسیر 6 متر و طول پلها 2 هزار و 524 متر است.
ظرفیت انتقال مسافر در سال 300 هزار نفر و باری 500 هزار تن است که بر اساس برنامه مقرر شده این رقم در بخش مسافری در سال 1420 به 600 هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش یابد.
افتتاح راهآهن اگرچه آرزوی دیرینه کردستانیها را محقق کرد و بهرهبرداری از آن باعث خوشحالی همه شهروندان شد اما در حالی که قرار بود ایستگاه پایانی این خط ریلی در شهر سنندج باشد اکنون در بالای گردنه صلواتآباد بوده و قرار است در فازهای بعدی به شهر سنندج و مرز باشماق مریوان متصل شود.
حال همین فاصله حدوداً 35 کیلومتری، باعث ایجاد هزینههای سرسامآور، گلهمندی و فشار به مسافرانی شده است که قصد استفاده از قطار را دارند.
برخی از این مسافران در تماس با خبرگزاری تسنیم، ضمن گلایهمندی از وضعیت کرایههای بالا و هنگفتی که رانندگان از آنها برای انتقال مسافر به سنندج و دیگر شهرها میگیرند، خواستار رسیدگی فوری مسئولان به این مشکل شدند.
فرزاد حسنی، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای کردستان در این رابطه در گفتوگو با خبرنگار تسنیم گفت: همزمان با افتتاح راهآهن، بخش حمل و نقل سواری و مینیبوس وارد مذاکره با بخش خصوصی شد که در نهایت کرایه هر نفر با مینیبوس 20 هزار تومان و تاکسی 30 هزار تومان اعلام شد.
وی افزود: رانندگان تاکسی و مینیبوس حدود 10 روز نیز با نرخهای مصوب مسافران قطار را جابهجا کردند اما برداشتشان همانند رانندگان فرودگاهی بود یعنی مسافران را به فرودگاه رسانده و مسافران پیاده شده را نیز به مقصد میرسانند، یعنی رفت و برگشتی که صرفه اقتصادی داشته باشد؛ در حالیکه قطار تهران_سنندج روزهای سهشنبه ساعت 16 به سنندج میرسد و برگشت هم ساعت 22 همان شب است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای کردستان با اذعان به اینکه رانندگان تاکسی رفت و برگشت این مسیر 35 کیلومتری را نهایتاً با 8 مسافر پیموده و حداکثر 240 هزار تومان کرایه دریافت میکنند که برایشان صرفه ندارد!
گفت: عملاً اگر این رانندگان تاکسی در همان بازه زمانی صرف شده در داخل شهر یا آژانش مسافر جابهجا کنند، بیشتر از آن مبلغ پول گیرشان میآید.
اما به هرحال رانندگان خودسرانه کرایهها را تغییر دادند و به همین دلیل ما هم خودروی سواری را حذف کردیم.
وی بیان کرد: حقیقتاً از اول افتتاح نیز هماهنگی بین ما و متولیان قطار نبود.
به عنوان مثال نمیدانستیم قطار در هر حرکت به سمت کردستان چند نفر مسافر دارد که پس از دو جلسه مشکل حل شد و اکنون هر سفر تعداد مسافران را به ما اعلام میکنند.
برخی از مسافران نیز خانوادههایشان دنبالشان میروند و همین باعث میشود که خودروها خالی برگردند و این باعث نارضایتی رانندگان نیز میشود.
از طرفی هم برخی اوقات مسافر زیادی در ایستگاه مانده و ماشینهای ما حضور ندارند.
این وضعیت ناشی از اختلاف مسیر و دور بودن از مرکز استان (سنندج) است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم که آیا نمیشود تا زمان مرتفع شدن این مشکل، از طریق دستگاهها 2 اتوبوس به این مسیر اختصاص دهید؟
اظهار کرد: شهرداری اتوبوس دارد اما چون خارج از حریم شهر است، اجازه چنین کاری را ندارد چراکه به محض تصادف و واژگونی بیمه پرداخت نمیشود.
مدیرکل راهداری استان کردستان اظهارات خبرنگار تسنیم مبنی بر گرفتن کرایه 100 هزار تومانی از هر مسافر را تأیید کرد و اذعان داشت: بر اساس گزارشات رسیده در برخی از مسیرهای دربستی از هر مسافر 300 تا 400 هزار و حتی یک میلیون تومان هم گرفتهاند!
البته در همین ایستگاه پایانی مینیبوس برای انتقال مسافران به داخل شهر سنندج وجود داد اما مردم زیاد تمایل به سوار شدن ندارند.
به گزارش تسنیم؛ قطار همدان ـ سنندج 3 ایستگاه مسافری سنندج، قروه، دهگلان و 6 ایستگاه پشتیبان خط و باری در کل مسیر دارد.
طول این پروژه ریلی حدود 150 کیلومتر است که دارای 7 ایستگاه شامل 3 ایستگاه ترافیکی و 4 ایستگاه مسافری است.
به گفته استاندار کردستان تکمیل و راهاندازی ایستگاه راهآهن قروه که 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، نیازمند 200 میلیارد تومان اعتبار است.
انتهای پیام/481/