خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 06 مرداد 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

امام جمعه سمنان: بخش فرهنگ کشور در دولت‌های گذشته زیان دید - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | جمعه، 17 آذر 1402 - 16:42
امام جمعه سمنان با تأکید بر لزوم توجه به تدوین راهکارهایی جدی برای مقابله با استحاله فرهنگی در کشور گفت: دولت هایی که فرهنگ را موضوعی فرعی حساب کرده اند؛ ما در آن دولت شاهد آن بوده ایم که فرهنگ ضرر کرده است.
فرهنگي،فرهنگ،سمنان،كشور،دانشجويان،توجه،نقشه،مهندسي،استان،اشا ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مرتضی مطیعی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته سمنان در مصلای بزرگ حضرت امیرالمؤمنین این شهر با اشاره به هجمه فرهنگی دشمنان و تلاش آنان در راستای جابه‌جایی ارزش‌ها در کشورمان، این مهم را نشانه تهاجم فرهنگی دانست و اظهار داشت: هجمه‌های فرهنگی به فرهنگ ناب محمدی وارد شده نشان می‌دهد که باید انگیزه اجرای نقشه مهندسی فرهنگی تقویت شود.
وی با بیان اینکه باید جلسات ویژه‌ای راجع به استحاله فرهنگی برگزار و فرهیختگان و مسئولان فرهنگی می‌بایست بهتر و جدی‌تر برای آن وارد شوند افزود: نباید فرهنگ برهنگی و بی‌حیایی به جای فرهنگ عفت و پاکدامنی ترویج شود.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان سمنان افزود: همچنین نباید شاهد جایگزینی فرهنگ ذلت و تعظیم در برابر سلطه‌گران به جای فرهنگ ایستادگی و پایداری و عزت و استقامت باشیم و نباید فرهنگ سیستی و لااُبالی‌گری و تنبلی جایفرهنگ کار و تولید و تلاش و کوشش را بگیرد.
مطیعی با بیان اینکه فرهنگ مصرف گرایی و وابستگی به محصولات خارجی نباید جایگزین فرهنگ تولید و اشتغال و استقلال کشور شود خاطرنشان کرد: دولت‌هایی که فرهنگ را موضوعی فرعی حساب کرده‌اند؛ ما در آن دولت شاهد آن بوده‌ایم که فرهنگ ضرر کرده و باید این موضوع مهم اکنون بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه هدایت و حیات یک جامعه به فرهنگ آن جامعه وابسته است بر لزوم نقش‌آفرینی هرچه بیشتر فرهیختگان و نخبگان فرهنگی برای جبران آسیب‌های سال‌های قبل به بخش فرهنگ کشور تأکید کرد.
امام جمعه سمنان به درپیش بودن 19 آذرماه سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره و با بیان اینکه برش‌های استانی، شهرستانی، بخشی، محله‌ای و مسجدی نقشه مهندسی فرهنگی کشور باید انجام شود، بر لزوم تدوین و اجرای برش‌های استانی و شهری نقشه مهندسی فرهنگی کشور تأکید کرد.
مطیعی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه تدوین نقشه مهندسی فرهنگی کشور عنوان کرد: با توجه به تصویب و ابلاغ نقشه مهندسی فرهنگی در سال 1391 که مشتمل بر هفت فصل است، باید برش‌های استانی تا محله‌ای و مسجدی این سند مهم بالادستی حوزه فرهنگ تدوین و اجرایی شود.
وی نقشه مهندسی فرهنگی کشور را بالادستی‌ترین سند در امر فرهنگ و بسیار پرمحتوا دانست و افزود: انتظار می‌رود مطالعه و اجرای این سند بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
خطیب نماز جمعه این هفته سمنان با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی بالاترین قرارگاه فرهنگی کشور است اضافه کرد: تمام امور فرهنگی کشور از این قرارگاه نشأت می‌گیرد و ارتقا و اعتلای فرهنگی از برکت‌های نقشه مهندسی فرهنگی است.
مطیعی گفت: آسیب‌شناسی، پالایش، ارتقا و جهت‌گیری فرهنگ با توجه تمدن ایرانی اسلامی وظیفه شورای انقلاب فرهنگی است.
وی با اشاره به فرارسیدن شانزدهم آذر و روز دانشجو از حضور مسئولان استان سمنان در جمع دانشجویان این استان قدردانی کرد و افزود: البته باید پاسخگویی به مطالبه‌های دانشجویان نیز مورد توجه باشد.
امام جمعه سمنان حضور مسئولان و از جمله استاندار سمنان در بین دانشجویان و شنیدن مطالبات آنان را ارزشمند توصیف کرد و افزود: مطالبه‌گری دانشجو به پشتوانه فرهیختگی ارزشمند است و انتظار می‌رود مسئولان برای تحقق مطالبه‌های دانشجویان بیش از پیش تلاش کنند، البته این‌گونه نیست که همه مشکلات یک شبه فراهم شود.
مطیعی با اشاره به نقش مهم دانشجویان در عظمت و اقتدار کشور افزود: نهضت تولید علم و فناوری امروز به صحنه و میدان عمل دانشگاهیان بدل شده است.
وی با اشاره به مهم‌ترین مشکلات دانشجویان استان سمنان اظهار داشت: کمبود خوابگاه و تغذیه از جمله مشکلات دانشجویان استان است که انتظار می‌رود در رفع این نیازها بیش از پیش تلاش شود.
نماینده ولی فقیه در استان سمنان با تأکید بر عدالت در توزیع اعتبارات و تجهیزات به دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان در سمنان نیازمند نوسازی و توسعه است و انتظار می‌رود این موضوع مورد توجه قرار بگیرد؛ چراکه این دانشگاه با این ساختمان قدیمی و فرسوده ظرفیت لازم برای تحصیل دانشجویان را ندارد و در دولت آیت‌الله رئیسی این توقع هست که مورد توجه قرار گیرد
مطیعی با اشاره به ورود شهدای گمنام به استان سمنان همزمان با ایام فاطمیه افزود: روح ملکوتی شهدا همراه با پاره های بدن آنها مجالس ما را منور خواهد کرد؛ اما ما نیز باید بدانیم که نصب کردن تصویر شهدا در اتاق‌های کار و به همراه داشتن تصاویر شهید بدون توجه به اهداف بلند شهدا که همان حفظ اسلام و احکام قرآن برپا داشتن پرچم اسلام و پشتیبانی از ولی فقیه و مبارزه با ظلم و ستم ظالمین و حفاظت و حراست از کیان اسلامی فایده ای ندارد.
وی با بیان اینکه شرکت در مجالس شهدا جنبه معنوی برای خود ما دارد، اما ادامه راه آنان چیزی است که شهدا از ما انتظار دارند تصریح کرد: حضور در انتخابات یکی از مطالبات مهم شهدا از ماست و بر این اساس حضور در صحنه‌های مهم پشتیبانی از انقلاب باید از سوی همگان مدنظر باشد.
انتهای پیام/363/