خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 12 اسفند 1402
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

استفاده تبلیغاتی و تجاری کسب‌وکارها از یک آهنگ مبتذل/ جامعه هنری: آهنگ "برادران لیلا" فاجعه است/ ردپای زن زندگی آزادی در ابتذال فرهنگی/ حامی اصلی "ساسی" را بیشتر بشناسید/ مطالبه شکایت رسمی به اتهام تو

مشرق | فرهنگی و هنری، برگزیده | چهارشنبه، 15 آذر 1402 - 07:00
جعل تصویر چند چهره شناخته‌شده در پوستر ساسی مانکن، توجه کاربران فضای مجازی را به این خواننده معطوف کرد تا در کمتر از یک هفته پس از این جنجال ساختگی، مبتذل‌ترین و بی‌محتواترین اثر خود را منتشر کند.
ساسي،موزيك،راديو،جوان،ساسان،حيدري،سايت،منتشر،كودكان،انتشار،آ ...

سرویس سیاست مشرق، از اوایل آذرماه ساسان حیدری ملقب به ساسی مانکن با یک پوستر جعلی و گریم ساختگی مدعی شد در یک فیلم سینمایی جدید با بازیگران فیلم بدون مجوز «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی همبازی شده و به‌زودی منتشر خواهد شد.
جعل تصویر چند چهره شناخته‌شده ازجمله ترانه علیدوستی در این پوستر و واکنش علیدوستی و موکلش در تکذیب این ادعا، توجه کاربران فضای مجازی را به ساسی مانکن معطوف کرد تا در کمتر از یک هفته پس از این جنجال ساختگی، مبتذل‌ترین و بی‌محتواترین اثر خود را منتشر کند.
ساسان حیدری در تبلیغات پیش از انتشار موزیک مدعی می‌شود که بیکاری دوسال اخیر او به دلیل نقش‌آفرینی در فیلم مذکور و ورود به حوزه سینما است.
ساعاتی بعد، صراحتاً اعلام می‌کند که قرار است یک موزیک به نام «برادران لیلا» منتشر شود که با توجه به محتوای مثبت ۱۸ آن، کودکان نباید این اثر را مشاهده کنند.
جدای از سایت رادیو جوان، اولین کسی که از ساسان حیدری در اینستاگرام حمایت کرده و اثر جدید او را تبلیغ می‌کند، امیرعلی شهبازی، مدیربرنامه اوست که سابقه تهیه‌کنندگی و مدیریت برنامه‌های چند خواننده لس‌آنجلسی و داخلی را هم دارد.
در بین خواننده‌هایی که با شهبازی همکاری داشتند، سلبریتی‌های حامی اغتشاشات هم مشاهده می‌شود.
امیرعلی شهبازی، سمت راست
او یک هفته بعد در حالی که اعلام کرده بود این موزیک مناسب کودکان نیست، تیزر کوتاهی از آهنگ مبتذل خود با پس‌زمینه و دکوراسیون مشابه برنامه‌های کودک منتشر می‌کند.
در ابتدای انتشار این تیزر، یک اکانت فانتزی توئیتری، تیزر آهنگ ساسی را منتشر کرده و در تمام شبکه‌های اجتماعی همه‌گیر می‌شود.
در کامنت‌های پست اینستاگرامی ساسی هم تعدادی از چهره‌های شناخته‌شده سینمایی و مجازی فعال داخل کشور مانند بهرنگ علوی، غذاخور معروف به مستر تیستر و تعدادی سلبریتی دیگر ، به اثر مبتذل و مستهجن تازه او واکنش نشان داده‌اند.
این کامنت‌ها که بیشتر به حمایت از این موزیک شباهت دارد کمک کرده تا پست اینستاگرامی وی بیشتر مشاهده و دنبال شود.
این موزیک به طور اختصاصی در سایت رادیو جوان که با قمار و شرطبندی در فضای مجازی پا گرفته، منتشر شده و اسپانسری تولید این آهنگ را هم برعهده گرفته است.
ساعاتی پس از انتشار این تیزر کوتاه، مخاطبان او چالش دابسمش و همخوانی با این موزیک را راه‌اندازی کرده و ویدیوهای خود را برای صفحه اینستاگرام ساسی ارسال می‌کنند.
اما این بار با موارد گذشته متفاوت است.
به جز مخاطبانی که صرفاً جهت سرگرمی و شوخی در این چالش شرکت کردند، بسیاری از صفحات تجاری و فروشگاهی خرد و کلان در همان ابتدا، به‌قصد تبلیغ محصولات و خدمات خود، در این چالش شرکت می‌کنند.
نکته: در تصاویر منتشرشده از چالش دابسمش مخاطبان ساسان حیدری، همه آن‌ها با آهنگ اخیر این خواننده مبتذل پخش شده که به دلیل محتوای غیراخلاقی، به‌جای ویدیو به انتشار تصویری از آن‌ها بسنده شده است.
اصل ماجرای ورود برخی مشاغل و فروشندگان اینستاگرامی به این چالش‌ها، به محتوای موزیک جدید ساسی مربوط می‌شود.
این خواننده گرچه در آهنگ‌های سابق هم از الفاظ و محتواهای غیراخلاقی استفاده کرده اما این بار در موزیک جدید خود به‌ویژه ویدیوی تیزر آن، با نگاه و رویکرد هرزه‌نگاری، به ظاهر و پوشش زنان پرداخته تا با حذف دیدگاه عفیفانه، به جایگاه زن در جامعه خدشه وارد کند.
همین اقدام ساسان حیدری سبب شده تا بسیاری مشاغل آزاد که جذب مشتری خود را در تبلیغات فضای مجازی می‌بینند، وارد چالش‌های ساسی شده و محصولات و خدمات خود را تبلیغ کنند.
بیشترین این مشاغل، آرایشگران، فروشندگان لباس و لوازم بهداشتی بودند.
تورهای گردشگری هم با برگزاری چالش همخوانی موزیک ساسی در اتوبوس و اماکن تفریحی، بازار خود را تبلیغ کردند.
شدت هیجان مخاطبان ساسی در ساعات ابتدای انتشار این موزیک به حدی است که سریعاً از خود واکنش نشان داده و از او حمایت می‌کنند.
یکی از توئیت‌هایی که درباره ساسی در ساعات اولیه منتشر شده، در واکنش‌ها به انتقاد از هرزه‌نگاری و فروپاشی اخلاق در این موسیقی است که مدعی شده گوش دادن به موسیقی‌های او سلیقه‌ای است و کسی حق اعتراض به او را ندارد.
این درحالی است که همین کاربر چند ماه گذشته در واکنش به دابسمش آهنگ مبتذل «گنگستر شهر آمل» توئیت زده بود که این آهنگ مناسب کودکان نیست و خانم معلمی که در مدرسه آن را با دانش‌آموزان خود همخوانی کرده و ویدیو آن را منتشر کرده بود، مرتکب خطایی دور از اخلاق شده است.
در ادامه پای کودکان هم به شرکت در این چالش باز می‌شود.
با توجه به سبک موسیقی‌های ساسان حیدری و غریزه کودکان در استقبال از موزیک‌هایی که آن‌ها را به جنب‌وجوش و تحرک وامی‌دارد، خطای کشاندن آن‌ها به چنین چالش‌هایی متوجه والدین آن‌ها است.
در مجموعه ویدیوهایی که برای صفحه مجازی ساسی ارسال شده مشخص است که بسیاری از والدین با گمان بر اینکه پخش هر موزیک شادی فارغ از محتوای آن برای فرزندان خردسالشان، روحیه آن‌ها را سرزنده‌ و شاداب خواهد کرد، فرزندان معصوم خود را مقابل دوربین کشانده و الفاظ رکیک را همخوانی می‌کنند.
این والدین، معصومیت کودکان خود را در صنعت بلاگری، جذب دنبال‌کننده و تعدادی لایک، به تجارت گذاشتند.
انتشار موزیک ویدیو مستهجن ساسی سبب شد بسیاری از کاربران دغدغه‌مند، خواستار شکایت رسمی از ساسان یافته حیدری شوند.
این کاربران اعلام کردند که وکلای دلسوز باید به کشور محل سکونت ساسان حیدری مراجعه کرده و با اتهام تولید محتوای مستهجن برای زیر ۱۸ سال، برای او شکایت طرح کنند.
اما مهم‌ترین واکنش به موسیقی ساسان حیدری، پست اینستاگرام عموپورنگ، داریوش فرضیایی بود.
او این آهنگ را فاجعه خوانده و نوشته «به بچه‌های بی‌گناه و معصوم رحم کنید، به بهانه شادی چنین آثار بی‌محتوایی رو به خورد این فرشته‌های معصوم ندید!
بیچاره بچه‌های ما که این وسط گیر افتادند و بیچاره کسانی که دغدغه کار کودک دارند اما ...»
فرضیایی که سال‌ها کار کودک کرده و اخیراً هم در مراکز خیریه، رفت‌وآمد بین کودکان بیمار را پررنگ‌تر کرده است، همیشه برای دوران کودکی جوانان امروزی، یادآور احترام به والدین، رعایت اخلاق و ادب و شوخی و شادابی در چهارچوب اخلاق بوده است.
او که اخیراً گرفتار کسالت مادرش شده، مدام ویدیوهایی از احترام، توجه و رسیدگی به مادرش را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند.
این درحالی است که ساسان حیدری در موزیک قبلی خود حتی مادر خود را قربانی تجارت و نمایش تبلیغاتی موسیقی خود کرد.
او در موزیک قبلی خود شایعه‌ای از کتک خوردن به دست مادرش را راه‌اندازی کرد و با گریم‌های جعلی در فضای مجازی جنجال به راه انداخت.
در بین واکنش‌های کاربران به عموپورنگ، چهره‌های شناخته‌شده‌ هم بودند که از واکنش داریوش فرضیایی حمایت کرده و کلام او را تائید کردند.
ساسی هم خود پاسخ فرضیایی را داده و گفته قبل از انتشار، اعلام کرده که این موزیک مناسب کودکان نیست.
این درحالی است که ساسان حیدری در موزیک خود از لوکیشن و پس‌زمینه کودکان استفاده کرده و کاملاً از استقبال احتمالی مخاطبان خردسال خود باخبر بوده است.
درثانی، ساسی پاسخی داده که این موزیک فقط مناسب کودکان نیست؛ اما محتوای آن به‌اندازه‌ای غرق در هرزگی و بی‌اخلاقی است که حتی سنین بالاتر هم با گوش فرادادن به آن، از این حجم هرزگی در کلام متعجب و خجالت زده خواهند شد.
گویا ساسی از بخش مهم سخنان داریوش فرضیایی آزرده شده که به‌تندی پاسخ داده است.
فرضیایی گفته بود «بچه‌های معصوم چه گناهی کردند که باید طعمه این افراد شوند».
اظهارات فرضیایی درباره طعمه شدن کودکان، اشاره به پشت پرده تجارت افرادی نظیر ساسی مانکن دارد.
موضوع جدی‌تر از یک قطعه موسیقی شاد و سرگرم‌کننده‌ است.
موزیک کامل آهنگ ساسی دو روز پس از تبلیغات گسترده، به‌طور اختصاصی در بستر رادیو جوان منتشر شد.
در کمتر از یک هفته این موزیک در سایت رادیو جوان ۳ میلیون پخش و ۱۹ هزار لایک داشته است.
آماری که البته شائبه‌های زیادی داشته و همکاران سابق رادیو جوان گلایه‌های زیادی نسبت به جعل این آمار داشته‌اند که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.
در اینستاگرام نیز که این آهنگ به‌طور مشترک توسط ساسی و رادیو جوان منتشر شده، ۱۸ میلیون بازدید داشته است.
با رادیو جوان بیشتر آشنا شوید
رادیو جوان یک پایگاه مجازی انتشار و معرفی موسیقی است که از سال ۱۳۸۳ در واشنگتن آمریکا آغاز به کار کرد.
این پایگاه بعدها شبکه ماهواره‌ای و ایستگاه رادیویی هم راه‌اندازی کرد و در دسترس عموم قرار داد.
رادیو جوان با پوشش رسانه‌ای موسیقی‌های خوانندگان لس‌آنجلسی پا گرفت.
او در ابتدا با یک موسسه به نام آونگ همکاری می‌کرد.
تاکنون از افرادی نظیر حامد هاشمی، پویان ترابی، پوریا معظمی و امیر کاظمی به‌عنوان مدیر این سایت نامبرده شده که از بین آن‌ها نام پویان ترابی و حامد هاشمی به‌طور رسمی اعلام شده است.
رادیو جوان از آغاز تأسیس، با کلاه‌برداری از خوانندگان مشهور ساکن ایران و همچنین درآمدزایی از سایت‌های شرط‌بندی و قمار فعالیت می‌کرد و همین سبب شد تا در سال ۹۶ برخی اعضای این سایت که درواقع به‌نوعی واسطه ارتباط گرفتن مدیران این سایت در آمریکا با خواننده‌ها و هنرمندان داخلی بودند، در ایران بازداشت شوند.
پویان ترابی، موسس رادیو جوان
یکی از کمپانی‌هایی که در ابتدا با رادیو جوان همکاری می‌کرد، آونگ بود.
آرمین هاشمی، مدیر آونگ، اولین کسی بود که نسبت به کلاه‌برداری برخی سایت‌های انتشار موسیقی افشاگری کرد و در این خصوص گفته بود «خیلی از آماری که درباره دانلود آهنگ‌ها در برخی سایت‌ها منتشر می‌شود، واقعی نیست».
بر اساس تعرفه مالی رسمی این سایت برای انتشار هر قطعه موسیقی گاها عددی بالغ بر «ده میلیون تومان» برای یک هفته (اوایل دهه 90) دریافت می‌کند و با توجه به قدرت تبلیغاتی گسترده که با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های ماهواره‌ای به دست آورده، جوانان تازه‌کار و در آرزوی خواننده شدن فریب داده و به خود جذب کرده است.
علاوه بر تخلفات غیرقانونی در نشر و فروش آثار خوانندگان ساکن ایران و فساد مالی، شبکه رادیو جوان در زمینه بزینس جنسی و سوءاستفاده از خوانندگان لس‌آنجلسی هم سوابق تاریکی دارد.
مجبور کردن خوانندگان زن به برقراری رابطه با مدیران این سایت و سوءاستفاده جنسی یکی از این موارد بود که در ازای پذیرفتن آن‌ها، پلتفرم رادیو جوان به آن‌ها در مدت‌زمان محدودی، دسترسی‌های بیشتر و امکانات محدودتری در اختیار آن‌ها قرار می‌داد.
پس از افشای فساد، بسیاری از خوانندگان داخل ایران هم با این سایت قطع همکاری کردند.
بنیامین بهادری نخستین خواننده‌ای بود که در صفحات شخصی‌اش مستقیماً صاحبان و مدیران این سایت را تهدید به شکایت کرد و از آن‌ها خواست که قطعاتش را از روی سایت‌شان حذف کنند.
فرزاد فرزین، احسان خواجه امیری، عماد طالب‌زاده، علیرضا طلیسچی، علی عبدالمالکی و...
ازجمله خواننده‌های بودند که در ادامه با این سایت قطع همکاری کردند.
پس از فشار خواننده‌ها، مدیران رادیو جوان هم مجبور به حذف آثار آن‌ها از سایت شدند.
تصویر پست فیسبوک فرزاد فرزین/ سال ۹۴
ساسان حیدری، یکی از آن جوانان تازه‌کار بود که آرزوی شهرت و فروش میلیونی در سر داشت، با این شبکه ارتباط گرفته و به باند فساد رادیو جوان پیوست.
رد پای زن زندگی آزادی در ابتذال
هرزه‌نگاری، ابتذال در موسیقی، ترانه‌سرایی با الفاظ غیراخلاقی و ترند شدن در فضای مجازی، ازجمله محتواهای همیشگی ساسی مانکن بوده و هست.
معضلی که در سال گذشته هم بین برخی دانشجوها و دانش‌آموزان در اغتشاشات مشاهده شد.
بسیاری از این افراد با الفاظ رکیک و حرکات دست توهین‌آمیز، صحنه‌های خجالت‌آوری از ایران را در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب دادند.
دیگر عناصر آن‌ها که در خارج از کشور سکونت داشتند هم به طرق مختلفی ازجمله برهنگی و عریان شدن در معبر عمومی و جایگاه‌های سخنرانی، پازل هتک حرمت و ضربه به فرهنگ ایرانی را کامل کردند.
علی ابراهیم‌زاده، فعال‌رسانه‌ای وابسته به مسیح علینژاد در یک گفتگوی اینترنتی در میانه اغتشاشات، صراحات اعلام کرد که هدف این آشوب‌ها حذف مفهوم ناموس در ایران است.
پیش از اغتشاشات هم دو سلبریتی‌ درجه ۳ نظیر احسان کریمی و برزو ارجمند که بعدها از ایران فرار کرده و به براندازان پیوستند، در ایامی که به مناسبت ریزش متروپل آبادان از برگزاری مراسم سرود سلام فرمانده در ورزشگاه آزادی انتقاد کرده و مدعی شدند داغدار مردم آبادان هستند، تصاویر حضورشان در مراسم عروسی ساسان حیدری لو رفت.
این هم‌جواری چندی پیش هم آثار خود را نشان داد و برزو ارجمند رو استیج برای حمایت از یک خواننده لس‌آنجلسی، حرکات موزون از خود نشان داد.
حضور احسان کرمی و برزو ارجمند در عروسی ساسان حیدری
اخیراً شبکه‌های معاند ازجمله اینترنشنال هم در تحلیل‌های خود ساسی مانکن را در یک میدان خیالی در برابر جمهوری اسلامی قرار داده و به او متوسل شده است.
گویا شکست سنگین این شبکه در اغتشاشات پاییز پارسال که موجب تغییر کارفرما و وابستگی کامل به صهیونیست‌ها شده و برای مدتی از لندن به آمریکا فرار کرده بود، باعث شده از سلبریتی‌های به‌نام و فراری ایرانی ناامید شده و بر روی لمپن‌هایی نظیر ساسی سرمایه‌گذاری کند.