خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 03 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آمازون پنهانی از مشتریانش سوءاستفاده می‌کرد

مهر | دانش و فناوری | شنبه، 13 آبان 1402 - 19:45
طبق اسناد جدید کمیسیون فدرال تجارت آمریکا که به دادگاه ارائه شده، آمازون از استراتژی‌های غیرقانونی برای افزایش سودآوری در کسب‌وکار خرده فروشی آنلاین خود استفاده کرده است.
آمازون،قيمت،الگوريتم،متوقف،ميلادي،شركت،آنلاين،فدرال،خرده،شكايت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، یکی از این موارد سوءاستفاده الگوریتمی است که قیمت‌ها را برای خانوارهای آمریکایی بیش از یک میلیارد دلار افزایش داد.
کمیسیون فدرال تجارت آمریکا در سپتامبر سال جاری میلادی شکایتی علیه آمازون ثبت کرد اما بسیاری از جزئیات آن تا پنجشنبه مشخص نشد.
روز گذشته یک نسخه از شکایت در دادگاه منطقه سیاتل به طور عمومی منتشر شد.
به گفته این آژانس فدرال آمازون که بیش از یک میلیارد کالا در ابر فروشگاه خود دارد، یک الگوریتم مخفیانه ابداع کرده که داخل شرکت به نام پروژه Nessie خوانده می‌شود.
این الگوریتم برای شناسایی محصولات خاصی به کار رفت که پیش‌بینی می‌شد فروشگاه‌های آنلاین دیگر هنگام قیمت گذاری از افزایش بهای کالا در آمازون پیروی خواهند کرد.
آمازون از پروژه Nessie برای استخراج مستقیم بیش از یک میلیارد دلار از جیب آمریکایی‌ها استفاده کرد.
تام دویل سخنگوی آمازون اعلام کرد کمیسیون فدرال تجارت آمریکا ابزار قیمت گذاری شرکت را به اشتباه توصیف کرده و شرکت سال‌ها قبل چنین روندی را متوقف کرده است.
او در این باره افزود: Nessie برای متوقف کردن عواقب ناخواسته تطابق قیمت‌ها استفاده می‌شد.
یکی از این عواقب ناخواسته چنین وضعیتی، این است که قیمت‌ها چنان کاهش می‌یابند که بی ثبات می‌شوند.
در شکایت ذکر شده، آمازون آزمایش الگوریتم‌های قیمت گذاری را در سال ۲۰۱۰ میلادی آغاز کرد تا دریابد آیا خرده فروشان آنلاین دیگر قیمت محصولات آن را ردیابی می‌کنند یا خیر و بهای محصولاتی را بالا ببرد که احتمالاً توسط رقبا ردیابی می‌شوند.
پس از آنکه خرده فرودشان دیگر کالاهایشان را به قیمت یکسان می‌فروختند یا آن را افزایش می‌دادند، آمازون همان محصول را با قیمتی با تورم بالا می‌فروخت و همین امر سبب شد شرکت به یک میلیارد دلار سود بیشتر دست یابد.
آمازون این الگوریتم را در رویدادهای فروش پرایم دی و فصل خرید برای تعطیلات متوقف می‌کرد زیرا در این بازه رسانه و مشتریان بیش از پیش به عملکرد خرده فروش آنلاین توجه می‌کردند.
در شکایت آمده است: پس از آنکه توجه مردم به سمت دیگری معطوف می‌شد، آمازون پروژه خود را دوباره از سر می‌گرفت و آن را به طور گسترده‌تر اجرا می‌کرد.
آمازون در آوریل ۲۰۱۸ میلادی از این روش برای تنظیم قیمت‌های بیش از ۸ میلیون آیتم خریداری شده توسط مشتریان به کار برد که به طور کلی ۱۹۴ میلیون هزینه داشتند.
این الگوریتم در ۲۰۱۹ میلادی متوقف شد.