متروی 3 هزار میلیاردی کرج؛ در گیر و دار تامین اعتبار
اخیراً پروژه مترو کرج مباحث زیادی را به خود اختصاص داده و در حالی که یکی از اعضای شورای شهر کرج خواستار نگاه واقعبینانه به گرفتاریها و عدم راهاندازی آن در زمان مقرر شده بود، رئیس شورای شهر کرج معتقد است با وجود همه مشکلات نمیتوان سه هزار میلیارد تومانی که تاکنون برای مترو کرج هزینه شده را نادیده گرفت.

اخیراً پروژه مترو کرج مباحث زیادی را به خود اختصاص داده و در حالی که یکی از اعضای شورای شهر کرج خواستار نگاه واقعبینانه به گرفتاریها و عدم راهاندازی آن در زمان مقرر شده بود، رئیس شورای شهر کرج معتقد است با وجود همه مشکلات نمیتوان سه هزار میلیارد تومانی که تاکنون برای مترو کرج هزینه شده را نادیده گرفت.
به گزارش ایسنا، عباس زارع امروز یکشنبه ۱۹ خرداد در جلسه علنی شورای شهر با اشاره به تجربه راه اندازی خطوط مختلف قطار شهری در کلانشهرهای کشور، اظهار کرد: شهرهایی مثل شیراز، تهران و اصفهان تجربه استفاده از خطوط قطار شهری را دارند.
وی ادامه داد: این تجربیات نشان میدهد که نباید انتظار داشته باشیم روز بعد از راهاندازی یک خط، واگنهای مترو پر مسافر تردد کنند، به طوری که ممکن است تا چند سال خطوط چندان مسافرگیر نباشند و تأثیر چندانی بر کاهش ترافیک شهر نداشته باشند.
وی افزود: بدون شک بعد از مدتی خطوط مترو به بازدهی مد نظر میرسند و آن زمان است که شاهد کاهش ترافیک درون شهری در شهرهایی مثل کرج خواهیم بود.
وی با تأکید بر اینکه در خصوص پروژههای مانند مترو باید آیندهنگر باشیم، گفت: در استانبول نیز از سالهای بسیار دور مترو ساختهشده و تاکنون توسعه این سیستم با جدیت پیگیری شده است.
رئیس شورای شهر کرج در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به وضعیت پروژه متروی کرج ابراز کرد: ارزش کار انجامشده در متروی کرج سه هزار میلیارد تومان است یا باید این سه هزار میلیارد تومان را نادیده بگیریم یا این پروژه باید بهجایی برسد که آیندگان از آن بهره ببرند.
زارع اضافه کرد: قطعاً هر قسمتی از مترو به مرحله بهرهبرداری برسد، قرار نیست در کوتاهمدت معضل ترافیک کرج را کاهش دهد، مترو در درازمدت دوای درد این کلانشهر است.
رئیس شورای شهر کرج گفت: مترو مطالبه عمومی مردم مترو است و نمیتوان از کنار این مطالبه عمومی به راحتی گذشت.
وی با اشاره به چالشهای پیش روی پروژه متروی کرج افزود: اعضای شورای شهر معتقدند که ما باید موضوعات و چالش را واقعی ببینیم و یکی از مهمترین این چالشها مشکل تأمین اعتبار مورد نیاز است.
به گزارش ایسنا، پیش از این رحیم خستو، دیگر عضو شورای شهر کرج وضعیت مترو کرج را فاجعه دانسته و عنوان کرده بود: اگر واقع بینانه به موضوع مترو نگاه نکنیم قادر به انجام تعهدات نخواهیم بود و با انباشتی از بهره بانکی روبرو خواهیم شد.
خستو خاطرنشان کرده بود: ما با مترو مخالف نیستیم اما ارزش هر پروژه و اختصاص منابع مالی زمانی اهمیت خواهد داشت که در زمان پیش بینی شده تحقق یابد والا پیمانکار با به روز رسانی محاسبه مالی قیمت را بروز مینماید.
انتهای پیام