حلقههای کسب و کار مازندران در حوزه فناوری نیاز به بازنگری دارد
مدیر فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری مازندران با اشاره به توسعه فناوری اطلاعات در بستر دولت الکترونیک در استان گفت: حلقههای کسب و کار مازندران در حوزه فناوری نیاز به بازنگری دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دو دهه اخیر به صورت شتابان در کشور رشد یافته و استانهایی نظیر مازندران در شمال ایران از حیث توسعه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات از استانهای پیشگام در کشور بوده است.
هم اکنون وضعیت زیرساختهای ارتباطی در مازندران در 40 سال اخیر بسیار تغییرات داشته و ضریب نفوذ تلفن همراه، اینترنت و تلفن ثابت نسبت به شاخص کشوری از جایگاه مطلوبی برخوردار است.
ابوذر قربانی مدیر فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری مازندران در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم در ساری با اشاره به اینکه در حوزه دولت الکترونیک در مازندران باید نگاه ویژهای صورت گیرد، افزود: دستگاهها در حوزه الکترونیکی کردن فعالیتهای اداری خود باید قدم بردارند.
وی با بیان اینکه در دو سال گذشته تاثیر رشد فناوری اطلاعات در کشور سبب شده در زمینههای مختلف علم و فناوری ضریب نفوذی بالا داشته باشیم، تصریح کرد:در حوزه زیرساختی با حضور وزیر ارتباطات در کشور شتاب مضاعفی داشته ایم.
قربانی افزود: وزارت ارتباطات تنها متولی زیرساختها فناوری اطلاعات در کشور بوده و متولی دولت الکترونیکی نیست بنابراین در مازندران در حوزه ضریب نفوذ تلفن رشد داشتیم.
قربانی در پاسخ به این پرسش که مهمترین اقدامات دفتر فناوری ارتباطات استانداری چیست گفت: در استانداری دو بعد کار پیگیری میشود که یکی بعد درون سازمانی که مرتبط با حوزه فناوری ارتباطات در استانداری و فرمانداریها است و دیگری توسعه فناوریهای ارتباطی که بتوان متناسب با دانش روز موضوعات حوزه آی تی را در استان رصد کرد.
وی توسعه زیرساختها و بهرهگیری از فناوری اطلاعات، ایجاد اتوماسیون اداری، سامانههای متمرکز و کارگزینی به دو صورت نرمافزاری و سختافزاری را از مهمترین راهبردهای مجموعه دانست.
قربانی گفت: اقدامات مهمی که درون سازمانی انجام میدهیم انتخابات الکترونیک بوده و در چند دوره انتخابات نیمه مکانیزه انجام دادیم و برپایی انتخابات شوراها در انتخابات اخیر مازندران نیز تمام مکانیزه انجام شد که از وظایف اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات در استانداری است.
وی درباره وضعیت برون دستگاهی راهبری و نظارت بر فناوری ارتباطات در دستگاههای اجرایی، ارزیابی دستگاهها در بهرهگیری از فناوی، گفت: برخی ادارات مانند ثبت احوال،گاز استان در این حوزه به بخوبی عمل کردهاند و فعالیتهای شرکت برق در خدمات الکترونیکی و پرداخت قبوض بخشی از این رویدادها است.
قربانی با اشاره به وضعیت پیشخوانها خاطرنشان کرد: 880 دفتر پیشخوان دولتی، روستایی و شهری در مازندران داریم و 250 خدمت مختلف در این حوزه انجام میشود.
مدیر فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری مازندران ادامه داد: نیاز به اطلاعرسانی داریم تا پیشخوانها خدماتشان را اطلاع رسانی کنند.
مازندران از استانهای پیشرو در برونسپاری خدمات فنی بوده و بر اساس ابلاغیه وزارت ارتباطات، دبیرخانه پیشخوان دولت به فناوری اطلاعات استان منتقل شد.
مقاومت برخی ادارات از الکترونیکی کردم فعالیتها
قربانی با انتقاد از مقاومت برخی ادارات استان در الکترونیکی کردن فعالیتها، تصریح کرد: برخی دستگاههای اجرایی مقاومت در برونسازی خدمات دارند و این به معنای مقاومت کردن کارمندان در برابر جریان برون سپاری است.
وی با اشاره به لزوم اعتماد سازی به پیشخوانهای دولت افزود: دستگاه اجرایی ممکن است به علت تمرکزگرایی مقاومت کند.
قربانی از فعال بودن 9 سامانه پاسخگویی و راه ارتباطی میان دولت و مردم خبر داد و گفت: 9 سامانه وجود دارد تا از شبکه دولت به دستگاهها سرویس ارائه شود.
در سامانه "سامد مردم بصورت تلفن 111 و اینترنتی درخواست ارائه میکنند که اداره بازرسی و شکایت استانداری این نامهها را دریافت و پیگیری میکند.
وی با تاکید بر اینکه تلاش بر استفاده ادارات از سامانههای الکترونیکی به منظور جلوگیری از فساد اداری است، گفت: هنوز سامانه دولتی در حوزه اقتصادی تعریف نشده است.
قربانی با اشاره به امضا تفاهم نامههای همکاری آی تی به منظور سرمایهگذاری برخی شرکتها در مازندران و توسعه فناوری، تصریح کرد: برپایی استارت آپها یکی از برنامهها بوده و باید به سمتی پیش رفت تا تنها برگزار کننده دورههای آموزشی نباشیم.
وی در پیشبینی آینده حوزه فناوری اطلاعات مازندران گفت: با توجه به رتبه دوم مازندران در مورد شاخص توسعه ارتباطات، امیدواریم دستگاههای اجرایی استان در حوزه کارآفرینی،گردشگری، اقتصادی و صنعتی زمینههای فنی را بهکار بگیرند.
مصاحبه از سمیه فقیه
انتهای پیام/ح