خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 31 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

دفاع مقدس مدرسه انسان سازی و مکارم اخلاق و معنویت بود

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 03 مهر 1402 - 21:57
سیداحمد زرهانی همزمان با فرا رسیدن بهار تحصیلی و هفته دفاع مقدس، در یادداشتی با عنوان «مدرسه، اقامه نماز و دفاع مقدس» به بیان نکاتی درباره نقش دفاع مقدس و مدارس در جامعه پرداخت.
مدارس،دفاع،مقدس،نماز،اقامه،مدرسه،آينده،اسلامي،تربيتي،تفكر،تر ...

به گزارش خبرنگار مهر، سیداحمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز همزمان با فرا رسیدن بهار تحصیلی و هفته دفاع مقدس، در یادداشتی با عنوان «مدرسه، اقامه نماز و دفاع مقدس» به بیان نکاتی پیرامون نقش دفاع مقدس و مدارس در جامعه پرداخت و نوشت:
بسمه تعالی
هم زمان با سالگرد دفاع مقدس مدارس باز می‌شوند و زنگ تعلیم و تربیت اسلامی کودکان و نوجوانان را به وجد می‌آورد.
در این برهه توجه به نکاتی چند حائز اهمیت است:
۱- دفاع مقدس مدرسه انسان سازی و مکارم اخلاق و معنویت بوده است.
اصلی‌ترین شاخصه رزمندگان اسلام التزام آنان به اقامه نماز و انجام نوافل در خط مقدم جبهه به شمار می‌آید.
ترکیب شجاعت با عبادت فلز مجاهدین فی سبیل الله را مستحکم و خلل ناپذیر کرده بود.
۲- مدارس در دفاع مقدس از درخشان‌ترین نهادهای فرهنگی و اجتماعی بوده‌اند.
معلمان و دانش آموزان و مربیان امور تربیتی و دانشجویان مراکز تربیت معلم در شمار صف شکنان خطوط مقدم جبهه‌ها قرار داشته‌اند.
ویژگی بارز آنان دین باوری و ولایت پذیری و اعتقاد به حقانیت و مظلومیت ایران اسلامی و درک ضرورت دفاع از تمامیت ارضی میهن و سرکوب متجاوز بوده است.
پیوند مدرسه و مسجد و سنگر در آن روزگار جلوه‌ای آسمانی داشت.
۳- سال تحصیلی جدید مصادف با سالگرد آغاز امامت قائم آل محمد مهدی موعود علیه السلام است لذا شایسته است خط مشی نظام آموزش و پرورش مبتنی بر ترویج معارف نماز و مهدویت و فرهنگ قرآن و زنده نگاه داشتن ارزشهای دفاع مقدس تنظیم و طراحی شود.
اگر دانش آموزان در مدارس در کنار دانش‌های کار آمد و مهارت‌های زندگی، درس اخلاق و تفکر خلاق و یکتاپرستی و میهن دوستی و انسانیت بیاموزند آینده کشور درخشان می‌گردد.هویت ایرانی آمیخته با ارزشهای الهی و شجاعت و راستگوئی و عدالت خواهی و پارسایی است.
تفکر و برنامه‌ریزی برای اصلاح نظام مدرسه داری باید در صدر سیاست‌های فرهنگی کشور قرار گیرد.
از مدارس کم انگیزه و مضطرب و بی برنامه کار چندانی بر نمی‌آید.
مدارس با هدف و مجهز به نیروی انسانی دانشمند و مؤمن و برخوردار از راهبرد و امکانات در مهندسی آینده کشور نقش اساسی دارند.
سیمای فردای جامعه در چهره امروز مدارس قابل رؤیت است.
از این رو احیای مدارس دولتی و کار آمد تر کردن آنها در عرصه‌های فرهنگی و علمی و تربیتی کار مهم عصر ماست و نیاز به عزم ملی و برنامه‌ریزی و تحول آفرینی با نگرش آینده پژوهی دارد.
توجه عمیق و هوشمندانه به رهنمودهای حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در باب تحول در نظام آموزش و پرورش کلید در سعادت فرزندان ملت است.
اگر باز هم در بر روی همین پاشنه بچرخد و روزمرگی استمرار پیدا کند، افت آموزشی و کاهش بازده تربیتی مدارس منجر به تشدید آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
۴- حضور فضلای مسلط به فضای فکری نسل نو و آشنا به علوم رفتاری و رموز تربیت اسلامی و برخوردار از مهارت برقراری ارتباط معنوی در کنار دانش آموزان و معلمان و مربیان پرورشی و اقامه نماز جماعت در مدارس زمینه ساز مهار آثار جنگ شناختی و ترکیبی استعمارگران است.
موانع این حضور و تعامل سازنده باید رفع شود و مسیر همکاری حوزه‌های علمیه و مساجد و مدارس هموار گردد.
سرمایه گذاری مراکز علمی و دینی برای پرورش و تأمین امام جماعت دانا و توانا و زمان شناس و جوان گرا ان‌شاءالله پشتوانه‌ای برای تحکیم تفکر دینی آینده سازان خواهد بود.