روایت رانندگان اتوبوس از علل حوادث مرگبار در جادههای کشور
مشرق
|
اجتماعی و حوادث
|
سه شنبه، 28 شهریور 1402 - 18:06
در این گزارش به ریشهها و پیامدهای تصادفات جادهای و سوانح رانندگی در کشور از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است که در ادامه می خوانید.

خلاصه خبر
ساعت ۲ بعدازظهر یک هفته مانده به شروع تابستان برای گفتوگو با رانندگان اتوبوس وارد ترمینال جنوب شدم.
نخستین اتوبوسی را که دیدم به سمتش رفتم تا با راننده آن صحبت کنم.
به سراغ راننده دیگری رفتم.
اتوبوس تمیز و زیبا با رانندهای خوش برخورد اهل گناباد استان خراسان رضوی.
رانندگان اتوبوس: وقتی جاده خراب است راننده مجبور است برای جلوگیری از آسیب به اتوبوس از لاینی حرکت کند که سالمتر است و همین امر سبب بروز تصادف میشود «مجتبی» راننده اتوبوس بین شهری در خط گناباد به تهران، دلیل اصلی تصادفات را «جادههای خراب» میداند و در ادامه نکتههای ظریفی را مطرح میکند.
به گفته او «در تصادفات اتوبوس همیشه راننده اتوبوس مقصر نیست و به ندرت اتفاق میافتد که یک راننده در پشت فرمان خوابش ببرد و تصادف کند».
«در جاده خراب، راننده مجبور است برای جلوگیری از آسیب به اتوبوس از لاینی(مسیری) حرکت کند که سالمتر است و همین امر یعنی ایجاد زمینه تصادف.
به طور مثال لاین(مسیر) چپ جاده تهران_گناباد سالمتر است، به همین دلیل رانندگان این مسیر را برای رانندگی ترجیح میدهند؛ درحالی که این موضوع موجب ناراحتی سایر رانندگان و بهویژه رانندگان خودروهای سواری میشود.»
«این رانندگان در جادهها وقتی میبینند یک اتوبوس در خط سبقت حرکت میکند و زمان میبرد تا این خودرو بزرگ و سنگین بتواند سبقتش را تمامکرده و به خط خود بازگردد، شروع به بوقزدن میکنند و وقتی سبقت گرفتند به قصد تلافی و اذیتکردن، جلوی اتوبوس ترمزهای نابجا میکنند و از آنجا که اتوبوس نمیتواند ترمز سریع بزند و فاصله کمی با خودروی جلو دارد، این اقدام موجب تصادف میشود.
در چنین وضعیتی شاید راننده اتوبوس مقصر باشد اما در اصل جاده خراب و ناایمن است که موجب تصادف میشود، چنانچه چند روز پیش هم در «شریفآباد» نزدیک تهران، یک سواری این کار را با اتوبوس کرد و موجب تصادف زنجیرهای ۸ خودرو شد.»
«حسن» دیگر راننده همین اتوبوس بیش از ۲۰ سال است که سابقه رانندگی دارد.
در این زمان بسیاری از رانندگان خودروهای سواری که متوجه این کار ما نیستند از سمت راست سبقت گرفته و به قصد تلافی جلوی اتوبوس ترمز کرده و انواع ناسزا را به ما میگویند.»
همین جادههای خراب و استهلاک بالای اتوبوس موجبشده بسیاری از رانندگان، خودروی خود را بفروشند؛ ترمینال جنوب که در هر ساعت ۱۳۰ یا ۱۴۰ اتوبوس در آن فعال بود، این روزها کمتر از ۶۰ اتوبوس دارد.»
«جاده خراب راننده را مجبور به حرکت زیگزاگی در جاده کرده و همین امر یک عامل مهم تصادفهاست.
نقش پلیس راهور در تصادفهای رانندگان اتوبوس
«راهور نیز در زمان ثبت کروکی تصادف، علت را خوابآلودگی راننده اتوبوس مینویسد و او را مقصر اعلام میکند، در حالیکه مقصر اصلی همان مأموری است که میتوانست با سرزدن به اتوبوس و دیدن راننده در حال استراحت، مانع از بروز چنین حادثهای شود.»
بارها پلیس آمده و به دلیل اینکه یک مسافر کمربند نبسته من را جریمه میکند، در حالی که وظیفه دارم یک یا دو بار به مسافر تذکر دهم و اگر بخواهم با زور با مسافر برخورد کنم، هزاران مشکل دیگر ایجاد میشود که در نهایت باز هم راننده مقصر شناخته میشود.»
ضرورت آموزش و برخورد با رانندگان کمتجربه
گفتوگو با دیگر رانندگان اتوبوسهای مسافری، نکات جدید دیگر را آشکار میسازد.
منکر تخلفات رانندگان اتوبوس نیستم اما معتقدم یکی از عوامل اصلی بروز حادثه برای رانندگان اتوبوس، رانندگان جوان و کمتجربه خودروهای سواری هستند.
در صورتی که اعتراض ما ادامه یابد با انواع توهینها، ناسزاها و حتی لجبازیها مانند ترمز بیمورد روبرو هستیم که یکی از عوامل اصلی تصادفهای رانندگان اتوبوس است.
موضوعها و ادعاهای مطرح شده از سوی رانندگان، به مسئولان ذیربط در راهور اعلام شد.
درباره مساله اضافهبار رانندگان اتوبوس نیز سرهنگ حسنزاده به این نکته اشاره کرد: شاید از دید رانندگان اتوبوس، افسر بدون بازدید و رفتن به باسکول، رانندهای را جریمه کرده باشد اما بسیاری از رانندگان از وجود باسکول الکترونیکی و هوشمند در میان جاده اطلاعی ندارند؛ به عبارتی، در جاده مشهد و در برخی مناطق، باسکول جادهای الکترونیک بلافاصله بعد از عبور اتوبوس از روی آن - که برای راننده محسوس هم نیست - اطلاعات مربوط به اضافهبار را برای مرکز پلیس راهور ارسال و حتی این موضوع به پلیس راهور در جاده نیز اطلاع داده میشود.
نخستین اتوبوسی را که دیدم به سمتش رفتم تا با راننده آن صحبت کنم.
به سراغ راننده دیگری رفتم.
اتوبوس تمیز و زیبا با رانندهای خوش برخورد اهل گناباد استان خراسان رضوی.
رانندگان اتوبوس: وقتی جاده خراب است راننده مجبور است برای جلوگیری از آسیب به اتوبوس از لاینی حرکت کند که سالمتر است و همین امر سبب بروز تصادف میشود «مجتبی» راننده اتوبوس بین شهری در خط گناباد به تهران، دلیل اصلی تصادفات را «جادههای خراب» میداند و در ادامه نکتههای ظریفی را مطرح میکند.
به گفته او «در تصادفات اتوبوس همیشه راننده اتوبوس مقصر نیست و به ندرت اتفاق میافتد که یک راننده در پشت فرمان خوابش ببرد و تصادف کند».
«در جاده خراب، راننده مجبور است برای جلوگیری از آسیب به اتوبوس از لاینی(مسیری) حرکت کند که سالمتر است و همین امر یعنی ایجاد زمینه تصادف.
به طور مثال لاین(مسیر) چپ جاده تهران_گناباد سالمتر است، به همین دلیل رانندگان این مسیر را برای رانندگی ترجیح میدهند؛ درحالی که این موضوع موجب ناراحتی سایر رانندگان و بهویژه رانندگان خودروهای سواری میشود.»
«این رانندگان در جادهها وقتی میبینند یک اتوبوس در خط سبقت حرکت میکند و زمان میبرد تا این خودرو بزرگ و سنگین بتواند سبقتش را تمامکرده و به خط خود بازگردد، شروع به بوقزدن میکنند و وقتی سبقت گرفتند به قصد تلافی و اذیتکردن، جلوی اتوبوس ترمزهای نابجا میکنند و از آنجا که اتوبوس نمیتواند ترمز سریع بزند و فاصله کمی با خودروی جلو دارد، این اقدام موجب تصادف میشود.
در چنین وضعیتی شاید راننده اتوبوس مقصر باشد اما در اصل جاده خراب و ناایمن است که موجب تصادف میشود، چنانچه چند روز پیش هم در «شریفآباد» نزدیک تهران، یک سواری این کار را با اتوبوس کرد و موجب تصادف زنجیرهای ۸ خودرو شد.»
«حسن» دیگر راننده همین اتوبوس بیش از ۲۰ سال است که سابقه رانندگی دارد.
در این زمان بسیاری از رانندگان خودروهای سواری که متوجه این کار ما نیستند از سمت راست سبقت گرفته و به قصد تلافی جلوی اتوبوس ترمز کرده و انواع ناسزا را به ما میگویند.»
همین جادههای خراب و استهلاک بالای اتوبوس موجبشده بسیاری از رانندگان، خودروی خود را بفروشند؛ ترمینال جنوب که در هر ساعت ۱۳۰ یا ۱۴۰ اتوبوس در آن فعال بود، این روزها کمتر از ۶۰ اتوبوس دارد.»
«جاده خراب راننده را مجبور به حرکت زیگزاگی در جاده کرده و همین امر یک عامل مهم تصادفهاست.
نقش پلیس راهور در تصادفهای رانندگان اتوبوس
«راهور نیز در زمان ثبت کروکی تصادف، علت را خوابآلودگی راننده اتوبوس مینویسد و او را مقصر اعلام میکند، در حالیکه مقصر اصلی همان مأموری است که میتوانست با سرزدن به اتوبوس و دیدن راننده در حال استراحت، مانع از بروز چنین حادثهای شود.»
بارها پلیس آمده و به دلیل اینکه یک مسافر کمربند نبسته من را جریمه میکند، در حالی که وظیفه دارم یک یا دو بار به مسافر تذکر دهم و اگر بخواهم با زور با مسافر برخورد کنم، هزاران مشکل دیگر ایجاد میشود که در نهایت باز هم راننده مقصر شناخته میشود.»
ضرورت آموزش و برخورد با رانندگان کمتجربه
گفتوگو با دیگر رانندگان اتوبوسهای مسافری، نکات جدید دیگر را آشکار میسازد.
منکر تخلفات رانندگان اتوبوس نیستم اما معتقدم یکی از عوامل اصلی بروز حادثه برای رانندگان اتوبوس، رانندگان جوان و کمتجربه خودروهای سواری هستند.
در صورتی که اعتراض ما ادامه یابد با انواع توهینها، ناسزاها و حتی لجبازیها مانند ترمز بیمورد روبرو هستیم که یکی از عوامل اصلی تصادفهای رانندگان اتوبوس است.
موضوعها و ادعاهای مطرح شده از سوی رانندگان، به مسئولان ذیربط در راهور اعلام شد.
درباره مساله اضافهبار رانندگان اتوبوس نیز سرهنگ حسنزاده به این نکته اشاره کرد: شاید از دید رانندگان اتوبوس، افسر بدون بازدید و رفتن به باسکول، رانندهای را جریمه کرده باشد اما بسیاری از رانندگان از وجود باسکول الکترونیکی و هوشمند در میان جاده اطلاعی ندارند؛ به عبارتی، در جاده مشهد و در برخی مناطق، باسکول جادهای الکترونیک بلافاصله بعد از عبور اتوبوس از روی آن - که برای راننده محسوس هم نیست - اطلاعات مربوط به اضافهبار را برای مرکز پلیس راهور ارسال و حتی این موضوع به پلیس راهور در جاده نیز اطلاع داده میشود.