نگاهداری: ازدحام ترافیکی از ابرچالشهای کشور است
باشگاه خبرنگاران
|
سیاسی
|
سه شنبه، 28 شهریور 1402 - 15:28
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس گفت: ترافیک و ازدحام ترافیکی، اگر مهمترین ابرچالش کشور نباشد، یکی از ابرچالشهای مهم کشور است.

خلاصه خبر
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس گفت: بخشی از انتقادات در معضل ترافیک به رویکردهای مدیریت تقاضای سفر از سوی شهروندان برمی گردد.
مهدی گلشنی مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت ترافیک شهرداری تهران، در ادامه این نشست تخصصی با بیان اینکه برای کاهش حجم ترافیک نیاز به مدیریت سفر داریم، اظهار کرد: یا باید سفرهای درون شهری را کاهش دهیم یا از سیستمهای همپیمایی استفاده کنیم.
این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که به جای توسعه حمل و نقل شخصی، بر توسعه حمل و نقل عمومی مانند مترو و ناوگان اتوبوسرانی تأکید شود.
مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت ترافیک شهرداری تهران، تصریح کرد: باید به این موضوع اهمیت دهیم که به ازای هر خودرویی که به شهر وارد میکنیم، چه مقدار خودرو از شهر خارج میشود و تا زمانی که این ورودی خودرو به شهر کنترل نشود، نمیتوانیم در ترافیک به نتیجهای برسیم.
مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت ترافیک شهرداری تهران، در ادامه بر توسعه پیادهراهها و استفاده از وسایل نقلیه پاک مانند دوچرخه و اسکوتر تأکید کرد.
این امر ورود مجلس و دولت را نیاز دارد تا با پشتوانههای قانونی، بتوان این وضعیت را ساماندهی کرد.
دورکاری میتواند راهکاری برای کاهش تردد در سطح شهر باشد
از طرف دیگر دورکاری هم میتواند به عنوان راهکاری برای کاهش تردد در سطح شهر باشد.
وی سهم فروش اینترنتی کالا در بازار و کاهش تردد در بازار اشاره کرد و گفت: برخی فروشگاههای مجازی، سامانهای راهاندازی کردهاند و وظیفه رساندن کالا دست مشتری را در اختیار گرفتهاند.
ضرورت توسعه خدمات رفاهی و درمانی در همه نقاط شهر
فضلالله اکبری، قائم مقام شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی، در این جلسه، اظهار کرد: ۷۰ درصد حجم ترافیک مربوط به تردد خودروها و موتورسیکلتها در شهر است و ابتدا باید کاری کنیم که مردم رغبتی برای استفاده از وسیله شخصی خود نداشته باشند.
چه دلیلی دارد که مبادرت به خرید خودرو و تردد با آن در شهر نکند.
وی به توزیع ناهمگون امکانات رفاهی و درمانی در شهرها اشاره کرد و گفت: مردم برای استفاده از چنین خدماتی مجبورند در نقاط مختلف شهر تردد کنند.
سلیمی با بیان اینکه جادههای ما چاق شده و باید لاغر شوند، گفت: باید بافت مرکزی شهر در اختیار پیادهرو و حمل و نقل پاک باشد و در کنار آن، خطوط انبوهبر فعال باشد که بتواند تقاضای سفر در بافت مرکزی شهر را پاسخ دهد.
وی به اقدامات محدودکننده برای کنترل ترافیک اشاره کرد و گفت: از جمله این اقدامات میتوان از واقعی کردن قیمت سوخت، اخذ عوارض و مالیات بر مصرف سوخت، ایجاد محدودیت در تردد و قیمت گذاری معابر یاد کرد.
محمود موسوی، مشاور هیات مدیره اسنپ، به مساله استفاده از استارتاپها برای حل معضل ترافیک پرداخت و گفت: درست است که قیمتهای استفاده از خودرو پایین است و این قیمتها باید اصلاح شود، اما این مساله راهکار حل مشکل ترافیک نیست.
وی با اشاره باریک شدن راهها برای عدم امکان تردد خودرو در معابر اشاره کرد و گفت: در سئول چنین تجربهای با موفقیت انجام شد، اما متناسب با کاهش سطح معابر، حمل ونقل عمومی هم توسعه پیدا کرد.
نیاز داریم به اینکه قوانین دست و پاگیر اصلاح شوند و نظارت بر اجرای قوانین بیشتر باشد.
وی با بیان اینکه تردد موتورسیکلتها باید مدیریت شود، گفت: وقتی کنترلی روی تردد موتورسیکلتها نداریم، طرح ترافیک و آلودگی هوا هم بگذاریم، فرد از موتورسیکلت برای تردد در طرح استفاده میکند.
اما در ماده هشت همین قانون، وظیفه تعیین خودروهای فرسوده به سازمان محیط زیست سپرده شده است.
وی با اشاره به اینکه باوجود قانون ساماندهی خودرو، اسقاط خودرو اصلا انجام نمیشود، گفت: صنعت خودروسازی اصلا به روز نیست و در بحث تولید اتوبوس و تاکسی صرفا ایران خودرو دخیل است و وقتی صحبت از واردات میشود، تولیدکنندهها مقاومت میکنند و با مشکل مواجه میشویم.
صابری ادامه داد: قوانین مدیریت ترافیک بر حمل و نقل عمومی تأکید دارند و هیچ دستوری برای شهرداریها نداریم که در تقاضای سفر و تردد در معابر باید چه اقداماتی صورت گیرد.
گفتنی است در پایان این نشست مقرر شد تا با جمعبندی نظرات بیان شده، راهکارهایی جهت کاهش و رفع ازدحام ترافیکی تدوین و بیانیه سیاستی در این زمینه منتشر شود و همچنین کارگروهی تخصصی به منظور پیگیری موارد ایجاد شود.
مهدی گلشنی مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت ترافیک شهرداری تهران، در ادامه این نشست تخصصی با بیان اینکه برای کاهش حجم ترافیک نیاز به مدیریت سفر داریم، اظهار کرد: یا باید سفرهای درون شهری را کاهش دهیم یا از سیستمهای همپیمایی استفاده کنیم.
این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که به جای توسعه حمل و نقل شخصی، بر توسعه حمل و نقل عمومی مانند مترو و ناوگان اتوبوسرانی تأکید شود.
مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت ترافیک شهرداری تهران، تصریح کرد: باید به این موضوع اهمیت دهیم که به ازای هر خودرویی که به شهر وارد میکنیم، چه مقدار خودرو از شهر خارج میشود و تا زمانی که این ورودی خودرو به شهر کنترل نشود، نمیتوانیم در ترافیک به نتیجهای برسیم.
مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت ترافیک شهرداری تهران، در ادامه بر توسعه پیادهراهها و استفاده از وسایل نقلیه پاک مانند دوچرخه و اسکوتر تأکید کرد.
این امر ورود مجلس و دولت را نیاز دارد تا با پشتوانههای قانونی، بتوان این وضعیت را ساماندهی کرد.
دورکاری میتواند راهکاری برای کاهش تردد در سطح شهر باشد
از طرف دیگر دورکاری هم میتواند به عنوان راهکاری برای کاهش تردد در سطح شهر باشد.
وی سهم فروش اینترنتی کالا در بازار و کاهش تردد در بازار اشاره کرد و گفت: برخی فروشگاههای مجازی، سامانهای راهاندازی کردهاند و وظیفه رساندن کالا دست مشتری را در اختیار گرفتهاند.
ضرورت توسعه خدمات رفاهی و درمانی در همه نقاط شهر
فضلالله اکبری، قائم مقام شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی، در این جلسه، اظهار کرد: ۷۰ درصد حجم ترافیک مربوط به تردد خودروها و موتورسیکلتها در شهر است و ابتدا باید کاری کنیم که مردم رغبتی برای استفاده از وسیله شخصی خود نداشته باشند.
چه دلیلی دارد که مبادرت به خرید خودرو و تردد با آن در شهر نکند.
وی به توزیع ناهمگون امکانات رفاهی و درمانی در شهرها اشاره کرد و گفت: مردم برای استفاده از چنین خدماتی مجبورند در نقاط مختلف شهر تردد کنند.
سلیمی با بیان اینکه جادههای ما چاق شده و باید لاغر شوند، گفت: باید بافت مرکزی شهر در اختیار پیادهرو و حمل و نقل پاک باشد و در کنار آن، خطوط انبوهبر فعال باشد که بتواند تقاضای سفر در بافت مرکزی شهر را پاسخ دهد.
وی به اقدامات محدودکننده برای کنترل ترافیک اشاره کرد و گفت: از جمله این اقدامات میتوان از واقعی کردن قیمت سوخت، اخذ عوارض و مالیات بر مصرف سوخت، ایجاد محدودیت در تردد و قیمت گذاری معابر یاد کرد.
محمود موسوی، مشاور هیات مدیره اسنپ، به مساله استفاده از استارتاپها برای حل معضل ترافیک پرداخت و گفت: درست است که قیمتهای استفاده از خودرو پایین است و این قیمتها باید اصلاح شود، اما این مساله راهکار حل مشکل ترافیک نیست.
وی با اشاره باریک شدن راهها برای عدم امکان تردد خودرو در معابر اشاره کرد و گفت: در سئول چنین تجربهای با موفقیت انجام شد، اما متناسب با کاهش سطح معابر، حمل ونقل عمومی هم توسعه پیدا کرد.
نیاز داریم به اینکه قوانین دست و پاگیر اصلاح شوند و نظارت بر اجرای قوانین بیشتر باشد.
وی با بیان اینکه تردد موتورسیکلتها باید مدیریت شود، گفت: وقتی کنترلی روی تردد موتورسیکلتها نداریم، طرح ترافیک و آلودگی هوا هم بگذاریم، فرد از موتورسیکلت برای تردد در طرح استفاده میکند.
اما در ماده هشت همین قانون، وظیفه تعیین خودروهای فرسوده به سازمان محیط زیست سپرده شده است.
وی با اشاره به اینکه باوجود قانون ساماندهی خودرو، اسقاط خودرو اصلا انجام نمیشود، گفت: صنعت خودروسازی اصلا به روز نیست و در بحث تولید اتوبوس و تاکسی صرفا ایران خودرو دخیل است و وقتی صحبت از واردات میشود، تولیدکنندهها مقاومت میکنند و با مشکل مواجه میشویم.
صابری ادامه داد: قوانین مدیریت ترافیک بر حمل و نقل عمومی تأکید دارند و هیچ دستوری برای شهرداریها نداریم که در تقاضای سفر و تردد در معابر باید چه اقداماتی صورت گیرد.
گفتنی است در پایان این نشست مقرر شد تا با جمعبندی نظرات بیان شده، راهکارهایی جهت کاهش و رفع ازدحام ترافیکی تدوین و بیانیه سیاستی در این زمینه منتشر شود و همچنین کارگروهی تخصصی به منظور پیگیری موارد ایجاد شود.