خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 03 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

حوزه آموزش بايد توسعه دهنده بازار كار باشد

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | دوشنبه، 27 شهریور 1402 - 13:40
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: حوزه آموزش باید توسعه دهنده بازار کار باشد و برای این بازار نیازآفرینی و ظرفیت سازی کند.
فني،كاردانش،آموزش،توسعه،پرورش،شوراي،دبيركل،اماني،كيفي،جامعه،توجه

محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در سیصد و سومین (۳۰۳) جلسه کمیسیون برنامه‌های درسی و تربیتی شورای عالی آموزش و پرورش گفت: هدف آموزش و پرورش توسعه کمی و کیفی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش متناسب با استاندارد‌های ملی، بازار کار و پذیرش عمومی و علائق جامعه است.
وی افزود: باید محدودیت‌هایی که باعث عدم توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌شود را رفع نمود تا زمینه تحصیل برای متقاضیان و علاقه‌مندان به این رشته فراهم شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه توجه جدی به توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش یک ضرورت است، اظهار داشت: اگر دنبال افرادی ماهر، توانمند و با کارآیی بالا برای ورود به بازار کار هستیم، مدیریت کلان کشور باید نسبت به توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.
امانی بیان داشت: متناسب سازی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بر اساس منطق و استاندارد‌های ملی باعث توسعه کیفی آن‌ها می‌شود.
وی افزود: این بخش نیازمند یک تفکر جدید یکپارچه و منسجم برای توسعه کمی و کیفی است.
مهم‌ترین موضوع در اینجا توجه جدی به فهم و درک عمومی جامعه در طراحی و راه اندازی رشته‌های جدید فنی و حرفه‌ای و کاردانش است تا به یک نوآوری ملی در این زمینه دست بیابیم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: اکنون اقبال به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش زیاد شده است و نباید با تصمیمات نادرست جلوی توسعه کمی و کیفی آن‌ها گرفته شود.
امانی با اشاره به اینکه آموزش درست و اصولی باعث شکوفایی استعداد‌ها می‌شود ابراز داشت: پاسخگویی به نیاز‌های جامعه بر اساس منطق، فهم عمومی، علایق و استاندارد‌های ملی یک ضرورت است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: توجه جدی به بحث کیفیت آموزش، مهارت آموزی، محتوای برنامه درسی، استادکار ماهر و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم از جمله مواردی است که باید در توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: ظهور فناوری‌های نوین در جهان و به تبع آن پدید آمدن شغل‌های جدید، می‌طلبد با منطق جدیدی وارد عرصه فنی و حرفه‌ای و کاردانش بشویم، چون با توسعه فناوری‌های جدید یک سری از شغل‌ها از بین می‌روند و یک سری شغل‌های جدید جای آن‌ها را می‌گیرد لذا باید یک پایش اصولی و منطقی درباره برخی از رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش انجام شود تا با نیاز‌ها و شرایط کنونی جامعه مطابقت بیشتری داشته باشند.
امانی با طرح این سوال که چرا به هنرستان‌هایی که دارای استاندارد‌های لازم و مجوز از مراجع معین هستند اجازه فعالیت داده نمی‌شود، اظهار کرد: وقتی یک متقاضی تاسیس هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش مرجع مشخص و استاندارد‌های لازم را دارا می‌باشد نباید برای آن‌ها موانع و محدودیت ایجاد شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: نیازسنجی، پاسخگویی به علایق متقاضیان و نیاز‌های دنیای کار رفع موانع و محدودیت‌های توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از جمله کار‌هایی است که باید در اولویت کاری آموزش و پرورش قرار گیرد.