گفتوگو کردن را بلد نیستیم
رئیس دانشگاه فرهنگیان پردیس استان زنجان گفت: یکی از عیوب بزرگ جامعه این است که «گفتوگو» را تمرین نکردهایم و همین باعث میشود که تحمل نظر مخالف را نداشته باشیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان پردیس استان زنجان گفت: یکی از عیوب بزرگ جامعه این است که «گفتوگو» را تمرین نکردهایم و همین باعث میشود که تحمل نظر مخالف را نداشته باشیم.
کمال اوجاقلو در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به برگزاری مسابقاتی از جمله مناظرات دانشجویی، اظهار کرد: هر چند که ما جامعهای انقلابی هستیم و برای آزادی اندیشه ارزش قائلیم، ولی تا به امروز به خاطر وجود موانعی، دانشجویان آن طور که شایسته است از فرصت تمرین گفتوگو برخوردار نشدهاند.
این مسئول ادامه داد: همچنین، طی سالهای گذشته، همان فرصتهای اندکی هم که وجود داشت، بیشتر در اختیار نخبهها قرار میگرفت و شرایط طوری بود که از هر دانشگاهی فقط دو تا سه نفر وارد مباحث گفتوگویی میشدند و متأسفانه مابقی حاشیهنشین بودند.
خوشبختانه مناظرات دانشجویی، فرصتی را فراهم میکند که دانشجو از حاشیهنشینی به متن آورده شود و مناظره و استدلال را تمرین کند.
وی تاکید کرد: در واقع مناظره باعث میشود که قشر دانشجو، رفع تناقض را تمرین بکند و ضمن موافقت یا مخالفت با گزاره مورد مناظره، احترام گذاشتن به نظرات مقابل خود را بیاموزد.
علاوه بر این، مناظره زمینهای را فراهم میکند که دانشجویان در نهایت متانت و ادب با هم برخورد کرده و نظرات خود را عنوان کنند.
اوجاقلو تصریح کرد: یکی از عیوب بزرگ جامعه این است که «گفتوگو» را تمرین نکردهایم.
همین باعث میشود که تحمل نظر مخالف را نداشته باشیم و متعاقب آن، خشونت و پرخاشگری شکل بگیرد.
در حالی که اگر مدارس و دانشگاهها چنین تمریناتی را نهادینه میکردند و فرد از همان ابتدا با این شیوهها آشنا میشد، امروز شاهد این همه آسیب و لطمهدار شدن احساسات عمومی نبودیم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان پردیس استان زنجان با بیان اینکه استدلال برتر باید همه جا حاکم شود، یادآور شد: برگزاری مسابقاتی با مضمون مناظره، تعامل دانشجویان و مسئولان را تقویت میکند.
جامعهای که در آن حتی مناظره کاندیداهای ریاستجمهوری فارغ از احساسات و حب و بغض نیست، بدون شک نشان از فقدان تمرین «گفتوگو» دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مرحله استانی هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی نقاط ضعفی هم داشت؛ در واقع چنین اقداماتی، تاسیسی محسوب میشود و ممکن است یک تیم از استدلالهای قوی برخوردار نبوده باشد.
البته برخی گزارهها هم طوری بود که گویی دانشجو برای ابراز مخالفت خود باید نقش بازی میکرد.
چنین مسائلی باید در دورههای بعدی مد نظر قرار بگیرد و اصلاح شود.
انتهای پیام