آموزش مدیران کاروانهای اربعین توسط جهاد دانشگاهی/ برگزاری دورههای آموزشی مختلف برای تمام سنین
معاون آموزشی و کارآفرینی جهاد دانشگاهی گفت: با توجه به موضوع عدالت آموزشی، تاکید ما این است که آموزشهای مجازی به طور کامل کنار گذاشته نشوند.

در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: جهاد دانشگاهی از بدو پیدایش، دو ماموریت اصلی برایش پیشبینی شد که در واقع در حوزه های فرهنگی و پژوهشی بود و قرار بود در زمینه علمی و فرهنگی دانشگاه ها متولی تغییر باشد.
اما سیر تحولات باعث شد ماموریت های جهاد افزوده شود.
او ادامه داد: از سال ۷۹ رسما با اساسنامه جدید که برای جهاد تصویب شد حوزه معاونت آموزشی به جهاد اضافه شد.
از همان زمان جهاد با سه زیرنظام اصلی به آموزش وارد شد که هنوز هم وجود دارند اما تغییراتی در آنها رخ داده است.
او توضیح داد: اولین زیرنظام، آموزش عالی در قالب غیرانتفاعی و غیر دولتی است.
موسساتی در جهاد دانشگاهی ایجاد شد و دو موسسه به دانشگاه تبدیل شدند.
یکی علم و فرهنگ در تهران و یکی علم و هنر در یزد.
حدود ۲۲ هزار دانشجو از مقطع کارشناسی تا دکتری در این موسسات در حال تحصیل هستند.
او افزود: دومین زیرنظام، علمی کاربردی است.
۴۱ مرکز مجوز دارند و ۳۸ مرکز فعال هستند.
در این زیرنظام در مجموع حدود ۲۴ هزار دانشجو داریم.
آموزش هم فقط در مقطع کاردانی و کارشناسی است.
سومین زیرنظام و گسترده ترین هم آموزش های مهارت کوتاهمدت است.
این آموزش ها بسته به نیازهای منطقه طراحی و برگزار می شوند.
مجموع مراکز در ۹۰ شهر و شهرستان ۱۱۰ مرکز است.
از رده کودکان تا بزرگسالان میتوانند بسته به نوع و آموزش در این آموزشها شرکتکنند.
غفوریان گفت:در حوزه آموزش عالی حدود ۱۵۰ نفر هیئت علمی داریم که مجوز استخدامشان را وزارت علوم صادر میکند و حدود ۳ هزار مدرس در این حوزه داریم.
در دانشگاههای علمی کاربردی مجوز استخدام هیات علمی را دانشگاه جامع علمی کاربردی می دهد.
ارتقای مدرسان و رشد کیفی مدرسان را جزو دستورکار جدی قرار دادیم.
در زیرنظام آموزش های کوتاه مدت هم ۵ هزار مدرس و در مجموع، در هر سه زیرنظام ، هشت هزار مدرس فعالیت دارند.
او در رابطه با جذب مدرس گفت مقرراتی را در حال تدوین هستیم که تا پایان امسال اعلام میشود.
معاون آموزشی و کارآفرینی جهاد دانشگاهی بیان کرد: پژوهشگاه رویان مدارس تابستانی را برای آشناسازی دانش آموزان با بحث سلولهای بنیادی و فعالیتهای این پژوهشگاه و برگزار میکند.
این مدرسه سالهای گذشته فقط در تهران بود اما سال گذشته در هرمزگان هم اجرا شد و امسال احتمال در اردبیل هم برگزار می شود.
درمورد هزینه دوره های عمومی ممکن است از ۳۰۰ هزار تومان باشد تا دوره های تخصصی چند ده میلیون تومانی.
مثلا رویان دوره هایی را فقط مختص پزشکان برگزار میکند که مدرسان فوق تخصص دارد و هزینه آن حدود بیست میلیون تومان است.
او افزود: دانشگاههای صنعتی شریف، علم و صنعت، پژوهشگاه رویان، ابن سینا ، تهران جهادو هنر جهاد الزهرا مراکزی دارند که دوره ها درآنها برگزار میشود.
غفوریان گفت: دانشگاه علم و فرهنگ بنیادی به نام بنیاد کسب و کار دارد و وظیفه آن، این است شرایطی را فراهم کند برای ایجاد شرکت های دانش بنیان به منظور ایجاد فعالیتهای اقتصادی توسط دانشجویان و اعضای هیأت علمی، در علم و هنر یزد هم مجوز این کار تازه گرفته شدهاست.
او درباره برگزاری دورههای آموزشی مجازی گفت: از زمان شروع کرونا دوره های مجازی توسعه پیدا کرد اما در یک سال اخیر این کمرنگ شده، با توجه به موضوع عدالت آموزشی تاکید ما این است که از این زیرساخت استفاده شود و کنار گذاشته نشود.
او همچنین درباره فعالیت های بین المللی موسسات آموزشی جهاد دانشگاهی توضیح داد، این اجازه هنوز برای جذب دانشجوی خارجی به ما داده نشده و به زیرساخت ها و اقداماتی نیاز است، اما در تلاش هستیم شرایطی را ایجاد کنیم که در دانشگاه های استانهای مرزی امکان جذب دانشجوی خارجی ایجاد شود.
معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی درمورد پیشروی هوش مصنوعی و استفاده از این فناوری گسترده بیان کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه فناوری جزو پیشتازان است.
درمورد هوش مصنوعی نگرانی هایی در دنیا وجود دارد.
امیدواریم بتوانیم اگر پژوهش های جهاد درمورد هوش مصنوعی خروجی هایی داشت، ما هم حتما از آنها استفاده بکنیم.
او گفت: مجموعه معاونت آموزشی و کارآفرینی جهاد با اخذ مجوز از مراجع قانونی کشور وهمکاری با امور اداری و استخدامی، خدماتی را ارائه میکند.
کانون ارزیابی مدیران مجوزش سالها قبل از سازمان امور اداری و استخدامی گرفته شده است.
تقریبا در سال بیش از ده دستگاه اجرایی کشور از طریق جهاد دانشگاهی، مدیران خود را ارزیابی می کنند و نتایج آن به مجموعه درخواست کننده داده میشود.
غفوریان درباره بیشترین مخاطب دوره های آموزشی توضیح داد: بیشترین مخاطب را به خصوص در دوره های کوتاه مدت بیشتر در حوزه علوم انسانی بعد پزشکی، زبانهای خارجی و بعد فنی و مهندسی داریم.
در دانشگاه بیشترین تمرکزات در حوزه فنی مهندسی و علوم انسانی است.
او با اشاره به تاکید وزارت علوم در برنامه هفتم مبنی بر ادغام برخی مراکز و دانشگاه ها گفت: ما هم این برنامه را داریم تا برخی مراکز را با هم ادغام کنیم، اما هنوز مصوبه ای در این زمینه نداریم و در قدم اول وزارت باید از ما چنین چیزی را بپذیرید.
غفوریان در پایان گفت: یکی از کارهایی که در دست انجام است، طرحی با محوریت وزارت کشور است که در تعدادی از محلات کم برخوردار سرمایه گذاری هایی انجام می دهند.
یکی از مواردی که در این طرح با نام محلات ۲۰۲۰ مدنظر بوده، این است که برای پیاده روی اربعین کاروان های را از این محلات ساماندهی کنند تا این امکان برایشان فراهم شود.
ساماندهی این گروه به آموزش هایی نیاز دارد تا مدیرانی را تربیت بکند.
جهاد دانشگاهی به این موضوع ورود پیدا کرده و برای آموزش و آگاه سازی حدود ۵ هزار مدیر کاروان یا رابط کاروان در دوره های آموزشی کوتاه مدت دست به کار شده است.