خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 25 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

چگونه در فضای مجازی جعل و شایعه را از واقعیت تشخیص دهیم؟

مشرق | سیاسی | دوشنبه، 16 مرداد 1402 - 15:29
منبع،عكس،مطلب،فيلم،عجيب،معتبر،مطالب،دانشمندان،متن،خبري،كشف،ا ...

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی ژئوپلیتیک رسانه، در جدیدترین مطلب خود به چگونگی تشخیص جعل و شایعه از واقعیت در فضای مجازی پرداخت و در این خصوص نوشت:
«منبع معتبر»:
اگر مطلبی منبع معتبر نداشت به راحتی باور نکنید.
داشتن یک لینک اینترنتی به عنوان منبع، ساده‌ترین کاری است که انتشار دهنده‌ خبر می‌تواند برای اعتباربخشی به خبرش در متن بگذارد.
قطعه فیلم و تکه عکس اصلی‌ترین ابزار شایعه‌سازها:
زاویه‌ خاص فیلمبرداری یا عکسبرداری، مشخص نبودن اتفاقات قبل و بعد از آن تکه‌ جدا شده از فیلم، ربط دادن عکس به مطلب نامرتبط، دستکاری عکس و فیلم،کیفیت‌های پایین و نامشخص بودن جزئیات و… فرصت را برای داستان‌سرایی و شایعه‌پردازی روی آن ایجاد می‌کند.
قسم دادن، التماس کردن، وعده‌دادن، ارعاب یا تهدید برای انتشار مطلب.
اعلام زمان‌های نسبی به جای ذکر تاریخ مشخص.
عباراتی که نشان می‌دهد رازی مخوف یا سندی فوق‌محرمانه کشف شده است.
جملات خبری شبه‌علمی و مبهم: دانشمندان کشف کرده‌اند، آخرین دستاوردهای پزشکی نشان می‌دهد و...
کدام پزشکان؟
کدام دانشمندان؟
عرفان کوانتومی، قانون راز،‌ شعور آب و … نمونه‌هایی از این ادعا هستند.
ارجاع به منابع غیرواقعی با اسم های عجیب و غریب و پرابهت شبکه‌ خبری
تبلیغ یا ضدتبلیغ عقیدتی و نژادپرستانه برای یک فرقه‌ خاص
عدم ارتباط منطقی و تخصصی منبع با متن:
رئیس مرکز «قلب» ژاپن گفته است سیگنال موبایل برای «مغز» مضر است.
اینترنت و گوگل منبع نیستند:
اینها ابزارهای ارتباطی و جستجو هستند.
هر چیزی در آن پیدا شود درست نیست حتی اگر در چندین جای آن تکرار شده بود.
آیا می دانیدها.
توصیه های اکید و هشدارهای عجیب.
تعدد انتساب مطالب به یک شخصیت معروف.
دقت کنید!
قبل از کپی و ارسال، مکث، فکر و سپس منتشر کنید.
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.