خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 03 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

توسعه بازار صادراتی سنگ ساختمانی ایران؛ موانع و راهکارها- اخبار بازار تسنیم

تسنیم | بازار | شنبه، 07 مرداد 1402 - 12:15
کشور ایران، با توجه به وسعت مناطق کوهستانی و وجود کوه های زیاد در سراسر پهنه خود، دارای معادن سنگ مختلفی است که انواع سنگ ها با تنوع طرح، رنگ و نقش را می توان از آن ها استخراج نمود.
سنگ،ايران،ساختماني،صادرات،افزايش،كيفيت،توسعه،جهان،كشورهاي،اس ...

ایران، یکی از کشورهایی است که سنگ ساختمانی آن در جهان بسیار معروف است و این سنگ‌ها به کشورهای مختلفی صادر می‌شود.
اما، سوال اصلی اینجاست که میزان صادرات سنگ، نسبت به ظرفیت بالقوه دارایی ایران از نظر معدن و تنوع سنگ، کافی است؟
آیا می‌توان با افزایش صادرات سنگ ساختمانی، میزان ارزآوری به کشور را افزایش داد؟
در مسیر توسعه بازار صادرات سنگ، چه موانعی وجود دارد و راهکارهای رفع آن‌ها چیست؟
در ادامه این مطلب، ضمن پرداختن به استخراج و استفاده از سنگ در عرصه ساخت و ساز از منظر توسعه پایدار، به تفصیل به سوال‌های مطرح شده پاسخ خواهیم داد.
سنگ ساختمانی و توسعه پایدار
صنعت ساختمان‌سازی در سراسر جهان، طی دهه‌های اخیر و در مسیر توسعه شهرنشینی، رشد چشمگیری داشته است.
برج‌های سر به فلک کشیده و ساختمان‌های بلند در کشورهای توسعه‌یافته، نمودی از توسعه شهرنشینی در عصر انقلاب صنعتی سوم است.
قاعدتا در انقلاب صنعتی چهارم نیز، رشد صنعت ساختمان‌سازی به مسیر خود ادامه خواهد داد، اما تفاوت‌هایی دارد.
امروزه، نگاه ویژه‌ای به محیط زیست در ابعاد مختلف زندگی می‌شود.
بالطبع در این صنعت نیز، اهمیت به محیط زیست و پایداری، از مسائل حیاتی محسوب می‌شود.
آنچه در توسعه پایدار، به آن توجه ویژه‌ای می‌شود، استفاده از عناصر و اجناس قابل بازیافت، دوست‌دار محیط زیست و استفاده بهینه از منابع طبیعی است تا نسل‌های آینده نیز بتوانند ضمن استفاده از این منابع، در محیطی سالم زندگی نمایند.
سنگ ساختمانی، از اقلامی است که در ساخت و ساز، از آن استفاده ویژه‌ای می‌شود و کمتر ساختمان تازه‌سازی را می‌توان یافت که از این مصالح ساختمانی در آن استفاده نشده باشد.
سنگ‌های ساختمانی از دل کوه‌های طبیعی و طی فرآیندی نسبتا دشوار، استخراج شده و پس از طی مراحل برش، پرداخت و فرآوری در سایزهای مختلف مانند اسلب، تایل، فرشی و پله، به دست متقاضیان خود می‌رسد.
بنابراین، سنگ از منبعی طبیعی به دست می‌آید که هیچ آسیبی به محیط زیست در طول سالیان دراز نمی‌رساند.
بدین‌ترتیب، سنگ، جزو مصالحی است که با خیال آسوده می‌توان در ساختمان‌ها از آن استفاده کرد و همان‌گونه که در حال حاضر شاهد هستیم، خواهان بسیاری نیز دارد.
از طرف دیگر سنگ‌ها از منابع طبیعی و ثروت ملی یک کشور به شمار می‌آیند و باید با سرعت و در حجم منطقی استخراج شوند تا آیندگان نیز بتوانند از این موهبت الهی و ثروت ملی بهره کافی ببرند.
در طی سه دهه اخیر، محبوبیت سنگ ایران در جهان قابل توجه بوده و طبق برخی از منابع آماری، ایران، چهارمین کشور در دنیا از نظر میزان ذخایر سنگ تزئینی مانند سنگ مرمر و هفتمین کشور از نظر میزان تولید سنگ ساختمانی است.
اما ارزش صادرات سنگ ساختمانی، در طی سالیان اخیر، قابل توجه نبوده و در سال 1401 تنها، حدود 200 میلیون دلار بوده که این عدد نسبتا کم است و نشان از وجود برخی ضعف‌ها و موانع است.
موانع و راهکارها در رشد صادرات سنگ ساختمانی ایران
یکی از مهم‌ترین موانع در این مسیر، تحریم‌های ظالمانه و فزاینده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران است.
در دهه اخیر، فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها علیه ایران، رو به افزایش گذاشته و بازار سنگ نیز از این مهم، مستثنی نبوده است.
بسیاری از کشورهای جهان از معامله با ایران منع شده‌اند و طبق مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته، به نظر می‌رسد، همین صادرات اندک کنونی، از طریق کشورهای منطقه خریداری شده و سپس به کشورهای جهان ارسال می‌شود.
در سال 1401، کشورهای عراق، ترکمنستان و امارات متحده عربی، جزو خریداران عمده سنگ ایران بوده‌اند.
اگر ایران، بتواند پل‌های ارتباطی خود با جهان را به صورت مستقیم و غیرمستقیم افزایش داده و استحکام بخشد، در بلندمدت می‌تواند بر سد تحریم‌ها تا حدی فایق آمده و صادرات خود را افزایش دهد.
از دیگر موانع مهم، می‌توان به بالا نبودن کیفیت استخراج و فرآوری سنگ در سال‌های قبل اشاره نمود.
ایران، از تکنولوژی روز دنیا، همواره فاصله داشته و نداشتن تجهیزات و ماشین‌آلات به روز، سلامت کوپ سنگ‌های استخراجی، کیفیت برش، فرآوری و پرداخت روی سنگ‌ها از استاندارد جهانی گاها فاصله زیادی دارد.
همین امر، باعث می‌شود تا برخی سنگ‌ها که کیفیت جهانی ندارد، در بازار جهانی طالب نداشته باشد و صادر نشود.
برای حل این مسئه، مسئولین و فعالان و سیاست‌گذاران اقتصادی باید تدابیری بیندیشند.
به عبارت دیگر، بایستی دانش و صنعت سنگ را بیش از پیش به هم متصل کرد تا مهندسین، با دغدغه‌ بیشتری در پی رفع نیاز و اختراع دستگاه‌های با کیفیت عالی باشند تا علاوه بر بومی‌سازی صنعت، نگران تحریم‌های ظالمانه نباشیم و کیفیت سنگ‌های صادراتی خود را نیز افزایش دهیم.
در حال حاضر، حجم قابل توجهی از سنگ‌های استخراجی از ایران مانند سنگ تراورتن، سنگ مرمریت ، سنگ مرمر و سنگ گرانیت به صورت کوپ‌های خام صادر می‌شود که اگر بتوان، در بخش تحقیق و توسعه سنگ ساختمانی، بیش از قبل توجه شود و برنامه‌های بلندمدتی به منظور افزایش کیفیت استخراج و فرآوری و تجهیز کارخانه‌ها به آخرین فناوری‌های روز دنیا، می‌توان ارزش صادراتی سنگ را افزایش داد.
به عبارت دیگر، به جای صادرات سنگ به صورت کوپ خام با قیمت کم، سنگی با کیفیت بسیار بالا و با قیمت بیشتر به جهان صادر خواهیم کرد.
از دیگر موانع رشد صادرات سنگ، می‌توان به عدم وجود چشم‌انداز مشخص و برنامه مدون در این حوزه اشاره کرد.
متاسفانه در حال حاضر، وزارتخانه و اتاق بازرگانی حمایت چندانی از تجار نمی‌کند و اطلاعات و دیتای تحلیل شده و کافی در اختیار بازرگانان قرار نمی‌دهد تا با دریافت حمایت، به گسترش افق تجاری و صادراتی خود در حوزه سنگ بپردازند.
بنابراین، اگر وزارت صمت و اتاق بازرگانی، بتوانند با تدوین چشم‌انداز و برنامه‌های مختلف و پیگیری برنامه‌ها، به حمایت از تجار قبلی و جذب تجار جدید در این حوزه بپردازد، می‌توان به افزایش صادرات سنگ ساختمانی ایران، امیدوار بود.
جای امیدواری است که بتوان با اخذ سیاست‌های مطلوب، به افزایش صادرات سنگ ساختمانی و ارزآوری کمک نمود.
"این مطلب تبلیغاتی است"
انتهای پیام/