خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 23 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

برخورد با متخلفان حوزه مد و لباس در طرح سپید

باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | شنبه، 17 تیر 1402 - 10:06
معاون اجرایی کارگروه مد و لباس کشور گفت: طرح سپید با کمک دادستانی و نهاد‌های مختلف به پاکسازی فضای مجازی کمک می‌کند.
مد،لباس،كشور،كارگروه،مجازي،فضاي،فعاليت،ساماندهي،طرح،قاسميان، ...

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
۲۰ خرداد بود که کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رصد کامل و برخورد قاطع با تمامی تحرکات خلاف مقررات در فضای مجازی خبر داد.
در اطلاعیه کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اخطار به رویداد‌های بدون مجوز، زیرزمینی و فاقد استاندارد‌های علمی و فعالیت اشخاص حقوقی بدون پروانه موسسه تک منظوره مد و لباس به خاطیان و مروجان ابتذال و انحراف هشدار داد که مراتب تخلفات کاملاً تحت نظر و از طریق مراجع قضایی و ضابطین بدون مماشات مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
بر همین اساس اگر فعالان و موسسات آموزشی در فضای مجازی بازنمایی غیر عرفی داشته باشند، مجوزشان باطل و از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری خواهد شد.
محمد‌جواد قاسمیان، معاون اجرایی کارگروه مد و لباس کشور درباره فعالیت غیر‌قانونی بعضی از صفحات مجازی فعالان مد و لباس و ساماندهی آن‌ها گفت: طی یکسال گذشته دادستانی کل کشور طرح سپید را شروع کرده است.
این طرح به دنبال سالم‌سازی فضای مجازی است.
قاسمیان ادامه داد: در ابتدا این طرح به موضوعات دیگری ورود کرده بود و الان به پوشاک تسری کرده است.
کارگروه مد و لباس کشور به این طرح ملی کمک می‌کند، تا اصلاحات مورد نیاز در فضای مجازی انجام شود.
با پیج‌های متخلف هماهنگی انجام می‌شود و بعضی از پیج‌ها به کارگروه مد و لباس کشور یا نهاد‌های دیگر ارجاع داده می‌شوند.
در نهایت طبق صحبتی که با آن‌ها می‌شود، اصلاحات مورد نیاز انجام می‌شود و به مرور فضای مجازی پاک می‌شود.
معاون اجرایی کارگروه مد و لباس کشور با بیان اینکه بعضی از فعالان مد و لباس کشور درآمد‌های عجیب و غریبی دارند، افزود: بعضی از صفحات آن‌ها فالور‌های چند میلیونی دارند.
حداقل ۱۰ هزار پیج حوزه مد و لباس فعالیت دارند، که شاید فعالیت ۹۰ درصد آن‌ها غیررسمی و بدون مجوز است.
با این حال، ساماندهی آن‌ها به عزم ملی نیاز دارد و لازم است دغدغه‌ای ایجاد شود، تا ذی‌نفعان و ضابطان قضایی در این عرصه کاری کنند.
در این زمینه کارگروه مد و لباس کشور نه وظیفه ستادی و نه وظیفه مصرَّح قانونی دارد.
وی درباره حضور مانکن‌های زنده در ویترین فروشگاه‌ها که چند سال پیش در کشور سروصدا به پا کرد، توضیح داد: نهاد‌های مختلف به‌طور مستقیم در حال جلوگیری این موضوع هستند.
از آنجایی کارگروه مد و لباس کشور به‌طور مستقیم ضابط قضایی نیست و مشروعیتش را از قانون ساماندهی مد و لباس مصوب سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی می‌گیرد، ما به دنبال هم‌افزایی و تعامل با نهاد‌های مختلف هستیم.
قاسمیان بار دیگر تاکید کرد که کارگروه مد و لباس کشور وظیفه نظارت محیطی را بر عهده ندارد.
اما تا حدودی با معاونت نظارت این کارگروه رصد‌هایی را انجام می‌دهد و اطلاعات را به نهاد‌های قانونی ذی‌ربط از جمله پلیس اماکن می‌رساند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رصد کامل و برخورد قاطع با تمامی تحرکات خلاف مقررات در فضای مجازی خبر داد.
در اطلاعیه کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اخطار به رویداد‌های بدون مجوز، زیرزمینی و فاقد استاندارد‌های علمی و فعالیت اشخاص حقوقی بدون پروانه موسسه تک منظوره مد و لباس به خاطیان و مروجان ابتذال و انحراف هشدار داد که مراتب تخلفات کاملاً تحت نظر و از طریق مراجع قضایی و ضابطین بدون مماشات مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
بر همین اساس اگر فعالان و موسسات آموزشی در فضای مجازی بازنمایی غیر عرفی داشته باشند، مجوزشان باطل و از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری خواهد شد.
محمد‌جواد قاسمیان، معاون اجرایی کارگروه مد و لباس کشور درباره فعالیت غیر‌قانونی بعضی از صفحات مجازی فعالان مد و لباس و ساماندهی آن‌ها گفت: طی یکسال گذشته دادستانی کل کشور طرح سپید را شروع کرده است.
این طرح به دنبال سالم‌سازی فضای مجازی است.
قاسمیان ادامه داد: در ابتدا این طرح به موضوعات دیگری ورود کرده بود و الان به پوشاک تسری کرده است.
کارگروه مد و لباس کشور به این طرح ملی کمک می‌کند، تا اصلاحات مورد نیاز در فضای مجازی انجام شود.
با پیج‌های متخلف هماهنگی انجام می‌شود و بعضی از پیج‌ها به کارگروه مد و لباس کشور یا نهاد‌های دیگر ارجاع داده می‌شوند.
در نهایت طبق صحبتی که با آن‌ها می‌شود، اصلاحات مورد نیاز انجام می‌شود و به مرور فضای مجازی پاک می‌شود.
معاون اجرایی کارگروه مد و لباس کشور با بیان اینکه بعضی از فعالان مد و لباس کشور درآمد‌های عجیب و غریبی دارند، افزود: بعضی از صفحات آن‌ها فالور‌های چند میلیونی دارند.
حداقل ۱۰ هزار پیج حوزه مد و لباس فعالیت دارند، که شاید فعالیت ۹۰ درصد آن‌ها غیررسمی و بدون مجوز است.
با این حال، ساماندهی آن‌ها به عزم ملی نیاز دارد و لازم است دغدغه‌ای ایجاد شود، تا ذی‌نفعان و ضابطان قضایی در این عرصه کاری کنند.
در این زمینه کارگروه مد و لباس کشور نه وظیفه ستادی و نه وظیفه مصرَّح قانونی دارد.
وی درباره حضور مانکن‌های زنده در ویترین فروشگاه‌ها که چند سال پیش در کشور سروصدا به پا کرد، توضیح داد: نهاد‌های مختلف به‌طور مستقیم در حال جلوگیری این موضوع هستند.
از آنجایی کارگروه مد و لباس کشور به‌طور مستقیم ضابط قضایی نیست و مشروعیتش را از قانون ساماندهی مد و لباس مصوب سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی می‌گیرد، ما به دنبال هم‌افزایی و تعامل با نهاد‌های مختلف هستیم.
قاسمیان بار دیگر تاکید کرد که کارگروه مد و لباس کشور وظیفه نظارت محیطی را بر عهده ندارد.
اما تا حدودی با معاونت نظارت این کارگروه رصد‌هایی را انجام می‌دهد و اطلاعات را به نهاد‌های قانونی ذی‌ربط از جمله پلیس اماکن می‌رساند.