صنایع خلاق از تولید ناخالص داخلی تا ۲۰۳۰ سهمی ۱۰ درصدی دارند
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در سال ۲۰۳۰ میلادی ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی در کل دنیا را صنایع خلاق و فرهنگی تشکیل می دهند.

محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: به عنوان فردی که سالها در حوزه فناوری فعالیت میکنم، باید بگویم در سالهای گذشته تحولی در حوزه فناوری کشور اتفاق افتاده و آن ورود علوم انسانی و اسلامی به این حوزه است.
رئیس صندوق نوآوری درخصوص ارتباط دین و فناوری گفت: از سه منظر میتوان به این مسئله نگاه کرد: اولین بخش، اثری است که فناوری بر معرفت دینی و رفتار دینی جامعه میگذارد.
در واقع سوال اینجاست که وفتی یک فناوری وارد جامعه میشود، تاثیرش بر آحاد اجتماع از بعد دینی چیست؟
نمونههای زیادی وجود دارد که ورود و نفوذ فناوریهای مختاف، تاثیرات متفاوت و گاهی اوقات منفی بر حیات دینی و اجتماعی دارند.
وی با اشاره به این نکته که حوزه علمیه تاکنون ۴۵۰ نیاز فناورانه در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی را شناسایی کرده است، افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی، تمام توان و همت خود را صرف بههمرسانی عرضه و تقاضا در این زمینه خواهد کرد.
ضرورت برنامهریزی در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی
خیاطیان خاطر نشان کرد: آمار رشد صنایع خلاق در دنیا تکاندهنده است.
پیش بینی میشود که در سال ۲۰۳۰ میلادی، ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی در کل دنیا را صنایع خلاق و فرهنگی تشکیل دهند.
امروز و در سال ۲۰۲۳، ارزش صنایع خلاق و فرهنگی بالغ بر یک هزار میلیارد دلار بوده است.
این آمار نشان میدهد که اگر در این حوزه برنامهریزی نکنیم، دچار عقبماندگیهایی خواهیم شد.
وی ادامه داد: اقتصاد محتوا، بخشی از اقتصاد فرهنگی است و معتقدم، توسعه اقتصاد محتوا، مستلزم پنج رکن است.
نخست، موضوع محتوا و به خصوص تولید محتوای غنی است.
دوم، نیروی انسانی خلاق است.
سوم، بحث فناوری است که ظرفیتهای بسیار خوبی در کشور داریم.
چهارمین موضوع سیاستگذاری است که بسیار حائز اهمیت است و در رکن پنجم، موضوع سرمایه است.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: زیست بوم صنایع خلاق در کشور ما هنوز بالغ نیست و نیازمند گسترش این حوزه هستیم.
از مجموع حدود ۹ هزار شرکت دانشبنیان در کل کشور تنها ۴۸ شرکت در صنایع خلاق و علوم انسانی کار میکنند این آمار بسیار کم است.
درخواستمان از بخشهای مختلف بخصوص حوزه علمیه قم این است که نگاه عمیقتر و اقتصادیتری به موضوع داشته باشند.