مخالفت شهردار مشهد با طرح رایگان شدن حمل و نقل عمومی- اخبار خراسان رضوی - اخبار استانها تسنیم
شهردار مشهد با با طرح رایگان شدن حمل و نقل عمومی مخالفت کرد و گفت: اکنون امکانات اتوبوس رانی مشهد در سطحی نیست که اگر نرخ درخواست سفر با این طرح به ویژه در ساعات پیک رشد پیدا کند بتوانیم پاسخ گوی شهروندان باشیم.

محمدرضا قلندر شریف در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در مشهد،در پاسخ به اینکه چقدر امکان دارد با کسر سهم درآمد اتوبوسرانی از پرداخت هزینه حمل و نقل عمومی در شهر مشهد، شهرداری مجبور شود برای جبران تراز درآمد و هزینه و تداوم خدمات باکیفیت اتوبوسرانی، این مبلغ را از طریق دیگر اخذ کند، اظهار داشت: به هر حال باید در نظر بگیرید که موضوع طرح حذف هزینه اتوبوس در بودجه شهرداری پیشبینی نشده است.
در واقع دریافت این هزینه بخشی از درآمد شهرداری است و اگر این طرح بدین سبک تصویب شود و محل تامین منابع آن مبهم بماند مسلما ایجاد سوال خواهد کرد و این از ایرادات و ضعف اصلی این طرح است.
وی افزود: وقتی طرحی مطرح میشود که بخشی از بودجه شهرداری در آن حذف شده، حتماً باید منابع جایگزین نیز تعیین شود.
همه مسئولان میخواهند به مردم خدمت کنند، ولی نکته مهم این است که آیا این طرح مورد کارشناسی قرار گرفته؟
از این جهت مرکز پژوهشها باید به نحو ویژه و دقیق این طرح را ارزیابی کند تا بازخورد و تبعات مثبت و منفی اجرای آن در جامعه شفاف شود.
شهردار مشهد بیان کرد: در عین حال اکنون امکانات اتوبوسرانی مشهد در سطحی نیست که اگر نرخ درخواست سفر با این طرح به ویژه در ساعات پیک رشد پیدا کند بتوانیم پاسخگوی مردم عزیز باشیم و همین امر نیز خلاف اهداف این طرح است که بیان میکند برای افزایش رضایت عموم مردم طراحی شده است.
استراتژی افزایش درآمد از طریق کاهش هزینهها و صرفهجویی
وی در پاسخ به برنامه شهرداری برای تامین درآمد بیشتر گفت: قانون درآمدهای پایدار سال گذشته ابلاغ شده و کل درآمدهای پایدار شهرداری مربوط به دو بخش عوارض و ارائه خدمات است.
تصویب عوارض جدید خود نیازمند تحمل یک پروسه سنگین و ملی است که حتی انجام آن بعید به نظر میرسد.
در بحث ارائه خدمات نیز بایستی نرخها بهصورت کارشناسی شده باشد و ما نیز به دنبال این نیستیم که بهای خدمات را بهنحوی افزایش دهیم که بر مردم فشار وارد شود.
قلندر تصریح کرد: یکی از نکات مد نظر شهرداری مشهد در افزایش درآمدها کاهش هزینهها و صرفهجویی است.
در برخی حوزهها در تلاش برای تراز کردن درآمد و هزینه هستیم و باید در حوزههای مختلف درآمدزایی را بهنحوی انجام دهیم که مردم هیچ احساس افزایش هزینه را نداشته باشند، به عنوان مثال در بخش پسماند این هدف را پیگیری میکنیم.
در حوزه اتوبوسرانی مبلغ 1200 تومان آنقدر نیست که مردم نسبت به پرداخت آن ناراضی باشند، بلکه علت نارضایتی مردم این است که ارائه خدمات در برخی ساعتها و بعضی از خطوط به نحو مناسبی نیست، به عنوان مثال در خط بیآرتی شبها در محدوده میدان بیتالمقدس گلایهمندی موکدی از مردم داشتیم.
مردم در ساعاتی خارج از برنامه کاری به ایستگاه مراجعه میکردند و با اینکه میدانستند ساعت خدمات پایان یافته، انتظار دریافت خدمت داشتند و برای رفع این مشکل ساعت کار خط یک بیآرتی را تا ساعت 12 اضافه کردیم و حتی در ساعات 9 تا 10 تعداد اتوبوسها را نیز اضافه کردیم تا رضایت مردم عزیر جلب شود.
ما این نوع روشها را به عنوان خدمت هدفمند و کارشناسی شده مدنظر داریم.
مشهد مالک برترین سازمان اتوبوسرانی کشور
شهردار مشهد در پاسخ به وضعیت سازمان اتوبوسرانی مشهد بیان کرد: سازمان اتوبوسرانی مشهد، در جلسه حدود یک ماه پیش که در وزارت کشور و در شورای همتا کشور بررسی شد، بهعنوان برترین سازمان اتوبوسرانی کشور در حوزه ارائه خدمات و تعداد اتوبوس معرفی شد.
حتی از لحاظ عمر ناوگان نیز این سازمان رتبه اول را در بین کلانشهرها دارد که مزیت ویژهای است و با ورود اتوبوسهای جدید عمر ناوگان باز هم کاهش پیدا خواهد کرد.
140 ون به شبکه حمل و نقل مشهد اضافه خواهد شد
قلندر با اشاره به رویکردهای هوشمندانه در بهبود شرایط خدمات حمل و نقل درون شهری تصریح کرد: نگاه کلان ما علاوه بر اتوبوسها، وضعیت خدمات خودروی ون است و از همین جهت در نظر داریم 140 دستگاه ون به شبکه وارد کنیم که تاکنون 35 ون وارد شده و مابقی آن نیز در مدت کوتاهی به شبکه حمل و نقل اضافه خواهد شد که موجب ارتقای خدمات به ویژه در بخش حومه شهر مشهد خواهند شد.
وی ادامه داد: تصمیم بر این است که در گام اول ورود این 140 ون خطوط حومه از این امکان بهرهمند شوند، چرا که با ورود هر ون در خطوط حومه، یک اتوبوس از این مناطق آزاد میشود و به مناطق درون شهر خدمترسانی میکند.
علت فنی این امر نیز این است که اتوبوسها در حومه شهر با ظرفیت خالی، حدود 10 تا 12 نفر، مشغول خدمت هستند و همین امر هزینه هنگفتی برای اتوبوسرانی ایجاد میکند.
از آن سمت نیز در مناطق درونی شهر مشهد کمبود اتوبوس داریم، ولی با استفاده از ون باکیفیت خوب و هزینه کمتر، حدود یک پنجم قیمت اتوبوس، میتوانیم به تعادل خدمات حملونقل عمومی در شبکه کمک شایانی کنیم.
انتهای پیام/282/