تشریح هوشمندسازی قوه قضاییه/ ارایه 100000 خدمت در پنجره واحد خدمات قضایی- اخبار حقوقی و قضایی - اخبار اجتماعی تسنیم
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه گفت: 28 خدمت الکترونیکی را به صورت برخط در پنجره واحد خدمات قضایی قرار داده ایم و روزانه 50 هزار نفر وارد پنجره می شوند و 100 هزار خدمت دریافت می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد کاظمیفرد؛ رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در نشست خبری امروز 31 خردادماه به تشریح اقدامات دستگاه قضا در بحث هوشمندسازی و تسهیل و ارزان کردن ارائه خدمات قضایی برای مردم پرداخت.
وی در آغاز گفت: یکی از بندهای حکم انتصاب حجتالاسلام محسنیاژهای از سوی مقام معظم رهبری توسعه فناوریهای نوین و دسترسی آسان مردم به خدمات قضایی بود.
در سیاستهای ابلاغی برنامه هفتم توسعه هم هوشمندسازی فرآیندها و ارایه خدمات نوین در بحث خدمات قضایی مورد تأکید قرار گرفته شده است.
در سند تحول قضایی هم گسترش فناوریهای نوین و دسترسی مردم به عدالت مورد توجه است و حدود 50 درصد از راهکاری سند بر این پایه است.
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه افزود: استفاده از فناوریهای نوین به منظور دستیابی به اهداف سند تحول از جمله کاهش اطاله دادرسی و صرفهجویی در هزینههای خدمات قضایی و...
است تا روشهای سنتی با روشهای جدید جایگزین شوند.
وی ادامه داد: یکی از مباحث مهم و مورد تأکید در سیاستها و برنامهها و هم ابلاغ مقام معظم رهبری برای ریاست قوه قضاییه، بحث دسترسی رایگان و آسان مردم به خدمات قضایی است.
برای رسیدن به این مهم خودکاربریها و انجام امور قضایی توسط خود مردم است.
هدف این است که خدمات غیرحضوری، آسان و تا حد امکان رایگان باشد.
کاظمیفرد ادامه داد: برخی مراجعین دستگاه قضا مراجعین حرفهای هستند مثل وکلا و کارشناسان رسمی و نمایندگان حقوقی دستگاهها که امکانات دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به طور کامل در اختیار آنها قرار داده شده تا نیازهای خودشان را در محل کار خودشان انجام دهند.
وی ادامه داد: وکلا سال قبل و با استفاده از ابزارهای خودکاربری چندین میلیون لایحه دادند.
روزانه حدود 30 هزار نفر از وکلا با ابزار خودکاربری کار میکنند و 240 هزار اقدام را در سامانه ثبت میکنند که در کاهش مراجعه و کاهش اطاله دادرسی تأثیر خوبی داشته است.
کاظمیفرد با اظهار اینکه سامانههای قوه قضاییه محدودیتهای جغرافیایی و زمانی را حذف کرده است، گفت: الان 28 خدمت الکترونیکی را به صورت برخط در پنجره واحد خدمات قضایی قرار دادهایم و روزانه 50 هزار نفر وارد پنجره میشوند و 100 هزار خدمت دریافت میکنند.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش گفت: در گذشته برخی امور مانند اخذ کد ثنا حضوری بود و به این دلیل ایرانیان خارج از کشور نمیتوانستند ثنا دریافت کنند که با همکاری شرکتهای دانشبنیان امکان ثبت ثنا برای آنها از طریق سامانهها را مهیا کردیم.
همچنین ایرانیان خارج از کشور میتواند در جلسات ما به صورت غیرحضوری شرکت کنند و یا اینکه قرارداد خود با وکیل را به صورت برخط منعقد میکنند.
سال قبل 2 میلیون و 400 هزار قرارداد الکترونیک بین وکیل و موکل تنظیم شده است.
وی گفت: میانگین زمانی برای صدور گواهی عدم سوء پیشینه در کشور یک روز کاری شده است، موضوعی که چند سال قبل ممکن بود روزهای زیادی به طول بکشد.
44 درصد درخواستهای سوء پیشینه به صورت خودکاربری است.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه اظهار کرد: برنامه دستگاه قضایی این است که موارد فاقد پیچیدگی را به خود مردم واگذار کند.
کاظمیفرد سپس در توضیح طرح خدمات الکترونیک جهادی که از سوی مرکز آمار پیگیری میشود، گفت: مناطقی در کشور است که در آنجا مرجع قضایی و یا دفاتر خدمات قضایی وجود ندارد و مردم برای دسترسی به مرکزی برای انجام امور خود باید حتی تا 200 کیلومتر مسافت را طی کنند.
با کمک دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به جای اینکه مردم در این دفاتر حضور داشته باشند، دفاتر به صورت رایگان و در دورههای مشخص و با دستورالعمل اعلامی در آن محل حاضر میشوند و خدمات را به مردم ارایه میدهند.
اجرای این طرح در استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان و ایلام نتایج خوبی داشته است.
وی افزود: با کلانتریها ارتباط خوبی داریم و شکایت ثبت شده از سوی مردم در کلانتریها به صورت برخط به مرجع قضایی ارسال میشود و پاسخ هم به صورت برخط و در لحظه برمیگردد.
این اقدام در بحث جرایم خطرناک و مواردی مانند مفقودی و جعل نتایج خوبی به همراه دارد.
کاظمیفرد ادامه داد: ابلاغهای دستگاه قضا به صورت الکترونیکی انجام میشود که علاوه بر کاهش هزینه چند صد میلیاردی، باعث کاهش اطاله دادرسی و نیز احقاق حقوق شهروندی شده است.
وی ادامه داد: در بحث اتباع بیگانه هم با کمک وزارت کشور، ثبتنام ثنای خارجیهایی مقیم ایران در دفاتر مراجع قضایی را فراهم شده است.
در حال تکمیل ...