خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 31 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رئیسی: راه آهن بستان آباد ـ خاوران با همت دولت پس از وقفه ای 23 ساله به سرانجام رسید- اخبار آذربایجان شرقی - اخبار استانها تسنیم

تسنیم | استان‌ها | جمعه، 19 خرداد 1402 - 10:14
رئیس جمهور با بیان اینکه راه آهن بستان آباد ـ خاوران با همت دولت پس از وقفه ای 23 ساله به سرانجام رسید، گفت: خوشحالم که به وعده های دور اول سفر به استان آذربایجان شرقی عمل شده است.
ريلي،مسير،آذربايجان،پروژه،دولت،رئيس،افتتاح،تبريز،شرقي،تحقق،ا ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، راه‌آهن بستان‌آباد ـ خاوران با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.
رئیس جمهور در سخنان کوتاهی در آیین افتتاح این مسیر ریلی، با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه ویژه به آسایش و رفاه مردم، بر اهتمام دولت برای تحقق این مهم تاکید کرد و گفت: احداث این مسیر ریلی یکی از مطالبات مردم استان آذربایجان شرقی در دور دوم سفرهای استانی بود که با همت و تلاش دولت پس از وقفه‌ای 23 ساله به سرانجام رسید.
رئیسی ضمن ابراز خرسندی از تحقق وعده دولت به مردم آذربایجان شرقی افزود: اینکه سفر زیارتی مشهد مقدس به عنوان نخستین مقصد این مسیر ریلی انتخاب شده و مسافران آن نیز خانواده معظم شهدای دفاع مقدس، مدافعین حرم، مدافعین امنیت و سلامت هستند نیز به برکات آن خواهد افزود.
به گزارش تسنیم، با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان و تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.
با افتتاح این بخش از راه‌آهن میانه-تبریز، مسیر ریلی تهران تا تبریز 114 کیلومتر کوتاه و زمان سفر کاهش می‌یابد.
این پروژه با تحقق وعده رئیس جمهوری در اختصاص اعتبار 3 هزار میلیارد تومانی از محل مصوبات دور اول سفر استانی آذربایجان شرقی، به مرحله تکمیل و بهره‌برداری رسیده است.
این مسیر ریلی صرف‌نظر از محاسن زیست محیطی، مزایای اقتصادی زیادی هم به دنبال دارد؛ درآمد سالانه این پروژه 3.2 هزار میلیارد تومان است که از طرق مختلف ترانزیت، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش سوانح و ...
به‌دست می‌آید.
افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی معادل 7 میلیون تن بار و 2 میلیون نفر مسافر در سال از دیگر مزیت‌های این پروژه ریلی است.
تمامی ریل به کار رفته در خط‌آهن بستان آباد-خاوران تراورس‌های تولید داخل است.
احداث راه‌آهن تبریز-بستان‌آباد-میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل و نقل کشور و آذربایجان‌شرقی است که عملیات احداث آن، برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابه‌جایی حجم قابل توجهی کالا از سال 1379 آغاز شد و پس از 22 سال وقفه سرانجام با همت دولت مردمی تکمیل و با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.
راه‌آهن دوخطه میانه-بستان‌آباد-تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران-تبریز شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود، به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.
راه‌آهن تبریز-میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود.