بازسازی راه های روستایی استان قزوین 5 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد- اخبار قزوین - اخبار استانها تسنیم
مدیرکل راهداری استان قزوین گفت: بازسازی و بهسازی 1500 کیلومتر راه روستایی استان قزوین به 5 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، در حالی که کل اعتبارات عمرانی راهداری استان قزوین در سال 1401 حدود 100 میلیارد تومان بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، نشست بررسی وضعیت راههای بخش کوهین استان قزوین عصر امروز با حضور جواد حقلطفی مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان قزوین، فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی و سیدعلی موسوینسب بخشدار کوهین در سالن جلسات بخشداری کوهین برگزار شد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان قزوین در این جلسه اظهار داشت: 2 محور و مسیر مواصلاتی در استان قزوین اصلاً وضعیت خوبی نداشته و ندارد که یکی آزادراه قدیم قزوین-رشت و دیگری هم آزادراه بویینزهرا-ساوه است که برای ترمیم آزادراه بویینزهرا به ساوه 85 میلیارد تومان اعتبار جدید تخصیص یافته و حدود 140 میلیارد تومان برای اجرای این طرح با پیمانکار قرار بستیم.
حقلطفی با بیان اینکه بهسازی و روکش آسفالت موجود جادهها فقط در حیطه اختیارات راهداری است، گفت: ساخت راههای اصلی و تعریض راههای اصلی در حیطه وظایف ادارهکل راهداری نیست و اینها توسط ادارهکل راه و شهرسازی انجام میشود.
ساخت و نگهداری راههای روستایی، نگهداری راههای شریانی و اصلی وظایف ادارهکل راهداری هستند.
در ضمن ساخت راههای روستایی هم از سال 1399 جزو وظایف ما شد.
وی از انعقاد قرارداد 50 تا 60 میلیارد تومانی برای بهسازی آزادراه قزوین-رشت خبر داد و افزود: اجرای این قرارداد هم بعد از تعطیلات 15 خردادماه جاری انجام خواهد شد.
مدیرکل راهداری استان قزوین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وجود 2 هزار و 500 کیلومتر راه روستایی در استان قزوین ادامه داد: 800 کیلومتر از راههای روستایی استان قزوین خراب شده و 700 کیلومتر هم فاقد روکش آسفالت مناسب هستند.
بنابراین 1500 کیلومتر راه روستایی استان قزوین به بازسازی و بهسازی نیاز دارد.
حقلطفی تصریح کرد: برای بازسازی و بهسازی 1500 کیلومتر راه روستایی استان قزوین به 5 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، در حالی که کل اعتبارات عمرانی راهداری استان قزوین در سال 1401 حدود 100 میلیارد تومان بوده که فقط 60 درصد آن تخصیص یافته است.
یعنی 60 میلیارد تومان بودجه عمرانی به دست ما رسیده است.
وی ادامه داد: بنابراین سال گذشته کل سهم بخش کوهین از اعتبارات راهداری 4 میلیارد تومان بوده که با توجه به مصوبه کمیته برنامهریزی شهرستان قزوین فقط 4 پروژه یکمیلیارد تومانی قرار بوده در بخش کوهین اجرایی شود.
در حالی که ساخت و آسفالت هر کیلومتر راه روستایی حداقل 3.5 میلیارد تومان هزینه دارد.
حقلطفی یادآور شد: بنابراین با کل بودجه 4 میلیارد تومانی فقط میتوانیم یک تا 1.5 کیلومتر راه روستایی در بخش کوهین بسازیم که این اعتبارات هم کاملاً استانی و تخصیص کشوری در این حوزه نداریم.
31 کیلومتر راه روستایی در کوهین آسفالت شد
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس هم در این جلسه با بیان اینکه 74 کیلومتر زیرسازی و 31 کیلومتر روکش آسفالت راه روستایی در بخش کوهین انجام نشده است، گفت: فهرست روستاهای بالای 20 خانوار این بخش برای احیا و مرمت راههای روستایی آنها تهیه شده که فهرست مناسبی است، ولی باید فهرست راههای روستایی بالای 20 خانوار که مشمول اجرای طرح آسفالت روستایی نشدند، تهیه شود.
محمدبیگی اضافه کرد: بخش کوهین مظلوم واقع شده و به خاطر روحیه مناعت طبع و بخششی که مردم این منطقه دارند، کمتر سراغ مسئولان راهداری رفتهاند.
وی با اشاره به اهمیت کیفیت اجرای طرحهای راهسازی در کوهین و نظارت بر حسن اجرای این طرحها ادامه داد: در چند هفته گذشته به برخی نقاط استان قزوین سفر کردم و متوجه شدم که در برخی نقاط کیفیت آسفالت از نقاط دیگر بهتر است.
در حالی که در بعضی از نقاط وقتی 2 بار ماشین از روی آسفالت رد میشود، روکش آسفالت از هم میپاشد.
محمدبیگی تصریح کرد: باید کیفیت آسفالت در نقاط مختلف به صورت رندوم نمونهداری شود، چرا که حیف است 3.5 میلیارد تومان برای ساخت هر کیلومتر آسفالت هزینه شود و بعد وضعیت اجرای اینگونه باشد.
وی با اشاره به وضعیت معادن این بخش گفت: معادن باید پای کار مردم بیایند، چرا که نمیشود مردم هزینه فعالیت معادن را بدهند و معادن مسئولیتهای اجتماعی خود را اجرا کنند.
در ضمن استاندار قزوین هم باید به بخش کوهین سفر کند و مظلومیتهای این بخش را از نزدیک ببیند.
محمدبیگی ادامه داد: با توجه به اینکه قرارگاه محرومیتزدایی سپاه قرار است تا 3 سال آینده 700 کیلومتر راه روستایی ایجاد کرده و 500 کیلومتر را هم آسفالت کند، انتظار داریم محرومیت کوهین در این حوزه تا پایان دولت سیزدهم برطرف شود.
آسفالت راههای روستایی کوهین در قالب تفاهمنامه با قرارگاه محرومیتزدایی
بخشدار کوهین هم در این جلسه با بیان اینکه قرارشده در قالب تفاهمنامه منعقد شده با قرارگاه محرومیتزدایی امامحسن(ع) بخش زیادی از راه روستایی در بخش کوهین ساخته یا بازسازی شود، گفت: با توجه به اینکه وسعت بخشهای طارم سفلی و الموت خیلی بیشتر از بخش کوهین است، حق میدهیم که در طارم سفلی 200 و در الموت 150 کیلومتر راه روستایی ساخته شود.
موسوینسب با بیان اینکه جاده بعضی از روستاها مانند دینک، فتک و کردانده به روکش سطحی آسفالت نیاز دارند، اضافه کرد: برای ایجاد زیرساخت توسعه راههای روستایی کوهین میتوانیم اقدامات خوبی داشته باشیم و از ظرفیت شهرک صنعتی کوهین هم باید برای احداث روستای حسینآباد هم بهره بگیریم.
بخش منتهی به کوهین آزادراه قزوین-رشت هنوز آسفالت نشده است
گروسی از دهیاران بخش کوهین هم در این جلسه با بیان اینکه آسفالت محور قزوین به شمال (قزوین-رشت) بر آسفالت محور قزوین-رازمیان ارجحیت دارد، گفت: با این حال سال گذشته شاهد بودیم که جاده قزوین-رازمیان آسفالت شد و بخش تخریب شده آزادراه قزوین-رشت که به بخش کوهین ختم میشود، هنوز آسفالت نشده است.
انتهای پیام/