معجزه اصلاح سیاست سرکوب قیمت ها در چین
مهر
|
اقتصادی
|
شنبه، 06 خرداد 1402 - 10:56
یک کارشناس کشاورزی گفت: تغییر رویکرد دولت چین در مساله «قیمت گذاری» منجر به معجزه در اقتصاد این کشور شده و امروز شاهد رشد اقتصادی بسیار چین در جهان هستیم.

خلاصه خبر
در گزارش قبلی یکی از کارشناسان بخش کشاورزی به تجربه چین در این حوزه اشاره کرد که چنین عملکردی چه پیامدی برای اقتصاد این کشور پر جمعیت به همراه داشت؛ همچنین تغییر رویکرد دولت چین منجر به معجزه در اقتصاد این کشور شد و امروز شاهد رشد اقتصادی بسیار چین در بین کشورها هستیم.
بنابراین دههها عملکرد ضعیف اقتصاد، دولت چین را بر آن داشت تا در تحولات نهادی گسترده شرکت کند چنانکه از سال ۱۹۷۸ میلادی اصلاحات در قیمت گذاری و بازرگانی کشاورزی در سه مرحله با تأکیدات مختلف انجام شد.
وی درباره روند اصلاحات دولت چین در حوزه اقتصاد گفت: تغییرات اولیه سیاستی مشتمل بر بستهای از سه اصلاحات چشمگیر و گسترده بود.
وی ادامه داد: با رهبری دنگ شیائوپینگ، معمار اصلاحات نهادی چین و رشد سریع تولیدات کشاورزی این باور در دولت تقویت شد که اصلاحات اقتصادی مؤثرترین راه برای حل مشکل غذای چین است.
البته عامل دومی هم وجود داشت که دولت چین را ترغیب میکرد تا کنترل تولید و فروش مواد غذایی را کنار بگذارد.
در واقع، این هزینهها سالانه ۱۴ درصد به بودجه دولت میافزود.
تحت این سیستم، برای کالاهای عمده از جمله غلات، محصولات روغنی و پنبه، کشاورزان قراردادهای تولید و قیمت فروش را با دولت مذاکره کردند تا پس از تحویل محصولات مطابق قرارداد، بتوانند تمام محصولات باقی مانده را در بازارهای آزاد بفروشند.
وی با اشاره به تورم افسارگسیخته در این دوره ادامه داد: اگرچه وقوع تورم افسارگسیخته و ناآرامی سیاسی حادثه میدان تیانآنمن، اصلاحات قیمتها را طی سالهای ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱ عقب انداخت، اما این روند هرگز تغییر نکرده است.
سهم کالاهای کشاورزی فروخته شده به قیمتهای تعیین شده دولتی با سرعتی شتابان در طول اصلاحات مرحله اول کاهش یافت و حول یک روند کاهشی در طول اصلاحات مرحله دوم در نوسان بود.
مرحله سوم، تسلط بازار در تولید و تجارت مواد غذایی
در سال ۱۹۹۳ دولت مرکزی تنها برای تعیین قیمت ۷ کالای غذایی در بازارهای خرده فروشی، ۶ محصول کشاورزی در تدارکات کشاورزی و ۳۳ کالای تولیدی مداخله کرد.
وی تاکید کرد: امروز دولت چین همچنان تقریباً ۱۰ درصد از کل تولید غلات را با هدف تثبیت قیمتها و مدیریت ذخیره غلات به دست میآورد، زیرا قیمت خرید آنها عمدتاً توسط بازار تعیین میشود.
او گفت: در میان دوره اصلاحات (۱۹۹۲)، ۸۲ درصد قیمت مزارع از طریق بازار تعیین شد.
وی با اشاره به بهبود کیفیت محصولات عنوان کرد: در مورد چین، کیفیت و تنوع کالاها در نتیجه اصلاحات بسیار بهبود یافته است.
تغییر در تمرکز سیاستها نشاندهنده این واقعیت است که اصلاحات نهادی مبتنی بر بازار و پیشرفتهای تکنولوژیکی ناشی از آن بر مشکل سنتی کمبود عرضه غلبه کرده است.
درسهایی از اصلاحات قیمت در چین
علاوه بر این، رشد سریع درآمد حاصل از اصلاحات موفق نهادی در کنار کنترل تورم نیز به کاهش درد ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی کمک کرد، تا اینکه در اوایل دهه ۱۹۹۰، زمانی که دولت هیچ مقاومت سیاسی و اجتماعی قوی در برابر تورم بالای مواد غذایی احساس نکرد، آنها مصمم شدند که اصلاحات بازار را تسریع کنند.
او تصریح کرد: اصولاً طبقات قیمت کشاورزی و کنترلهای قیمت را باید بهعنوان گسترهای از هزینههای تحت تأثیر درجات مختلف مداخله دولت در بازارها درک کرد.
بنابراین دههها عملکرد ضعیف اقتصاد، دولت چین را بر آن داشت تا در تحولات نهادی گسترده شرکت کند چنانکه از سال ۱۹۷۸ میلادی اصلاحات در قیمت گذاری و بازرگانی کشاورزی در سه مرحله با تأکیدات مختلف انجام شد.
وی درباره روند اصلاحات دولت چین در حوزه اقتصاد گفت: تغییرات اولیه سیاستی مشتمل بر بستهای از سه اصلاحات چشمگیر و گسترده بود.
وی ادامه داد: با رهبری دنگ شیائوپینگ، معمار اصلاحات نهادی چین و رشد سریع تولیدات کشاورزی این باور در دولت تقویت شد که اصلاحات اقتصادی مؤثرترین راه برای حل مشکل غذای چین است.
البته عامل دومی هم وجود داشت که دولت چین را ترغیب میکرد تا کنترل تولید و فروش مواد غذایی را کنار بگذارد.
در واقع، این هزینهها سالانه ۱۴ درصد به بودجه دولت میافزود.
تحت این سیستم، برای کالاهای عمده از جمله غلات، محصولات روغنی و پنبه، کشاورزان قراردادهای تولید و قیمت فروش را با دولت مذاکره کردند تا پس از تحویل محصولات مطابق قرارداد، بتوانند تمام محصولات باقی مانده را در بازارهای آزاد بفروشند.
وی با اشاره به تورم افسارگسیخته در این دوره ادامه داد: اگرچه وقوع تورم افسارگسیخته و ناآرامی سیاسی حادثه میدان تیانآنمن، اصلاحات قیمتها را طی سالهای ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱ عقب انداخت، اما این روند هرگز تغییر نکرده است.
سهم کالاهای کشاورزی فروخته شده به قیمتهای تعیین شده دولتی با سرعتی شتابان در طول اصلاحات مرحله اول کاهش یافت و حول یک روند کاهشی در طول اصلاحات مرحله دوم در نوسان بود.
مرحله سوم، تسلط بازار در تولید و تجارت مواد غذایی
در سال ۱۹۹۳ دولت مرکزی تنها برای تعیین قیمت ۷ کالای غذایی در بازارهای خرده فروشی، ۶ محصول کشاورزی در تدارکات کشاورزی و ۳۳ کالای تولیدی مداخله کرد.
وی تاکید کرد: امروز دولت چین همچنان تقریباً ۱۰ درصد از کل تولید غلات را با هدف تثبیت قیمتها و مدیریت ذخیره غلات به دست میآورد، زیرا قیمت خرید آنها عمدتاً توسط بازار تعیین میشود.
او گفت: در میان دوره اصلاحات (۱۹۹۲)، ۸۲ درصد قیمت مزارع از طریق بازار تعیین شد.
وی با اشاره به بهبود کیفیت محصولات عنوان کرد: در مورد چین، کیفیت و تنوع کالاها در نتیجه اصلاحات بسیار بهبود یافته است.
تغییر در تمرکز سیاستها نشاندهنده این واقعیت است که اصلاحات نهادی مبتنی بر بازار و پیشرفتهای تکنولوژیکی ناشی از آن بر مشکل سنتی کمبود عرضه غلبه کرده است.
درسهایی از اصلاحات قیمت در چین
علاوه بر این، رشد سریع درآمد حاصل از اصلاحات موفق نهادی در کنار کنترل تورم نیز به کاهش درد ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی کمک کرد، تا اینکه در اوایل دهه ۱۹۹۰، زمانی که دولت هیچ مقاومت سیاسی و اجتماعی قوی در برابر تورم بالای مواد غذایی احساس نکرد، آنها مصمم شدند که اصلاحات بازار را تسریع کنند.
او تصریح کرد: اصولاً طبقات قیمت کشاورزی و کنترلهای قیمت را باید بهعنوان گسترهای از هزینههای تحت تأثیر درجات مختلف مداخله دولت در بازارها درک کرد.