خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 08 خرداد 1402
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان دیپی (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

دلیل انتخاب ناوشکن دنا برای سفر به دور دنیا

مشرق | سیاسی | شنبه، 06 خرداد 1402 - 10:12
مدیر طرح‌های عملیاتی نیروی دریایی ارتش به دلایل انتخاب ناوشکن دنا برای ماموریت دور دنیا اشاره و تاکید کرد: پیش از این ناوهای مختلف مسیرهایی را رفته بودند فقط دنا چنین کاری نکرده بود.
دريايي،مأموريت،كشور،نيروي،ناو،اقيانوس،مسير،انتخاب،كشورهاي،تح ...

خلاصه خبر

بیش از ۱۲۰ روز دریانوردی پیوسته از جاکارتا به سمت ریودوژانیرو، عبور از اقیانوس آرام، مجمع الجزایر پولینزی، میکرونزی، عبور از کانال ماژلان و ورود به اقیانوس اطلس، شما وقتی از کانال ماژلان عبور می‌کنید، از اقیانوس آرام وارد اقیانوس اطلس می‌شوید.
به محض اینکه کشتی‌های ما پایشان به اقیانوس اطلس رسید آمریکا به طور ویژه دنا و مکران را تحریم کرد و در تمام خبرگزاری‌ها هم اعلام کرد که مردم دنیا این دو کشتی به طور ویژه تحریم هستند.
گفتگوی ما با ناخدا یکم محمد گل‌بازگیر مدیر طرح‌های عملیاتی نیروی دریایی ارتش است، او در این گفتگو صحبت‌های مهمی نیز درباره اهمیت نظامی این مأموریت می‌گوید و تاکید دارد؛ به هر حال وقتی شما ناو گروهی را که خودتان ساختید و تجهیز کردید، به این مسیر بلند اعزام می‌کنید، کشورهای دیگر آن را می‌بینند.
در کشورهای دیگر از من می‌پرسیدند ناو شما ساخت کجاست؟
موشک، رادار و سونار آن ساخت کجاست؟
مراکز و استان‌های مختلف در کشور ما پای کار آمده‌اند و واقعاً هر کدام از استان‌های ما تکه‌ای از این ناو را ساختند و درنهایت سرهم بندی و مونتاژ شده و این ناو قوی را برای ما تدارک دیده است.
ساخت این ناو برای کشورهای دیگر پیام‌های زیادی دارد، ایران وقتی چنین ناوی می‌سازد و به دریا می‌فرستد که موشک، رادار، مقر فرماندهی، اتاق عملیات، آرایه بندی‌های آن همگی ساخت خودش است طبعاً از چه پیشینه علمی، صنعتی، دانشگاهی و کارگاهی برخوردار هست که توانسته چنین کار مهمی را انجام دهد.
مدیر طرح‌های عملیاتی نیروی دریایی ارتش مطالبی هم درباره طراحی یک سوپر کامپیوتر برای مأموریت ناوگروه ۸۶
ارتش می‌گوید و ادامه می‌دهد: یک سوپر کامپیوتر طراحی و این اطلاعات به آن داده شد تا مسائل را حل کند.
برای آشنایی بیشتر با مأموریت‌ها ناوگروه ۳۶۰ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین دلایل انجام این سفر تاریخی و بی سابقه و همچنین اقتدار دفاعی کشور در عرصه دریا با ناخدا یکم محمد گل‌بازگیر مدیر طرح‌های عملیاتی نیروی دریایی ارتش، به گفتگو نشستیم.
از سال ۱۳۸۸ که پدیده دزدی دریایی در خلیج عدن اتفاق افتاد و اتفاقاً طی یک هماهنگی مبارک، مقام معظم رهبری لقب نیروی دریایی راهبردی را به نیروی دریایی ارتش دادند، توأم شدن این مسائل باعث شد ما مقابله بیشتری را در خصوص پدیده شوم دزدی دریایی مدنظر داشته باشیم.
به همین دلیل از همان سال ۱۳۸۸ اولین ناو گروه ما به خلیج عدن اعزام شد.
فکر کنید تیم فوتبال کشور خودمان با تیم مثلاً چین و هند مسابقه دارد.
به دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد هیچ‌گاه نمی‌توانیم از سایر کشورها ناو خریداری کنیم و در دریانوردی‌ها از آن استفاده کنیم.
زمان آن رسیده است که به سایر کشورها بگوییم با وجود اینکه تحریم بودیم، با وجود اینکه نفرات را برای آموزش به خارج از کشور نفرستادیم، با وجود اینکه کاملاً به بخش‌های داخلی متکی بودیم، ولی توانستیم ناو بسازیم، افسر تربیت کنیم، درجه دار تربیت کنیم، نیروی انسانی جمع آوری کنیم و ناوی که ساخت خودمان بوده به مأموریت اعزام کنیم.
برای اینکه شما یک سفر کوچک انجام دهید طبعاً خیلی موارد هست که به آن فکر می‌کنید.
مثل انتخاب مقصد، انتخاب مسیر، انتخاب وسیله نقلیه و یا افرادی که می‌خواهید با آن‌ها سفر کنید.
قبل از مأموریت ناو را به تریال‌های مختلف بردیم در تریال انواع آزمایشات میدانی بر روی سامانه‌های مختلف یگان انجام شد، حالات مختلف اضطراری برایش ایجاد شد و از همه این آزمایشات سربلند بیرون آمد.
دو یگان ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناو بندر مکران برای این مأموریت انتخاب شده بود و برای چنین مأموریتی چند صد نفر پرسنل مورد نیاز بود.
ناوگروه‌هایی هم که قبلاً به مأموریت اعزام شدند شاید چنین فرماندهانی نداشتند ولی به خوبی ماموریتشان را انجام دادند.
از نظر حقوق بین‌الملل، ناو همانند خاک یک کشور است که با یک کشتی تجاری قابل مقایسه نیست و به همین دلیل پهلو گیری ناو در یک کشور دیگر از نظر حقوقی، نظامی، سیاسی در امور بین الملل یک معنای دیگری دارد.
بنابراین اجرا شدن این سفر با ناو کاملاً معنای متفاوتی دارد.
از نظر حقوقی، ناوهای نظامی می‌توانند به یک کشتی تجاری دستور ایست بدهند و با بهانه‌های مختلف آنها را بازرسی کنند ولی هیچوقت نمی‌شود با ناو این کار را انجام داد.
کسی در دریا به یک ناو دیگر از یک کشور دیگر ایست نمی‌دهد و آن را بازدید نمی‌کند چون این ناو پلیس دریاست.
در حقیقت این ناو که قطعه‌ای از خاک جمهوری اسلامی ایران است، کره زمین را دور زده است.
اگر واقعاً بخواهیم به این تفکرات نگاه کنیم باید هیچ کاری انجام ندهیم.
برنامه ریزی هایمان برای زمان عبور از اقیانوس آرام جواب داد
یکی از این نقاط جنوب آمریکای جنوبی است و در علم دریانوردی به دماغه هورن و جایی که جریانات اقیانوس آرام و اطلس به یکدیگر می‌رسد، اورست دریانوردی گفته می‌شود.
واقعاً خدا به ما کمک کرد و اصلاً خاطره تلخی در این مسیر اتفاق نیفتاد.
و واقعاً بعید به نظر می‌رسد که بتوانند در آینده هم چنین کاری را انجام دهند.
به محض اینکه کشتی‌های ما به اقیانوس اطلس رسید آمریکا به طور ویژه دنا و مکران را تحریم کرد
بیش از ۱۲۰ روز دریانوردی پیوسته از جاکارتا به سمت ریودوژانیرو، عبور از اقیانوس آرام، مجمع الجزایر پولینزی، میکرونزی، عبور از کانال ماژلان و ورود به اقیانوس اطلس، شما وقتی از کانال ماژلان عبور می‌کنید، از اقیانوس آرام وارد اقیانوس اطلس می‌شوید.
به محض اینکه کشتی‌های ما پایشان به اقیانوس اطلس رسید آمریکا به طور ویژه دنا و مکران را تحریم کرد و در تمام خبرگزاری‌ها هم اعلام کرد که مردم دنیا این دو کشتی به طور ویژه تحریم هستند.
ولی بعد از آن ناوگروه ما هفت روز در ریودوژانیرو پهلو گرفت و اصلاً مسئولین برزیل این تحریم را نشنیده بودند.
ما مجهزترین بیمارستان دریایی را در این ناوگروه قرار داده بودیم که اتفاقاً مورد نیاز هم شد.
طبعاً عکس‌هایی که در خبرگزاری‌ها چاپ شده بود توسط یگان‌های شناور و پروازی گرفته و به خبرگزاری‌ها ارسال شده بود.
به هر حال وقتی شما ناو گروهی را که خودتان ساختید و تجهیز کردید، به این مسیر بلند اعزام می‌کنید، کشورهای دیگر آن را می‌بینند.
در کشورهای دیگر از من می‌پرسیدند ناو شما ساخت کجاست؟
موشک، رادار و سونار آن ساخت کجاست؟
مراکز و استان‌های مختلف در کشور ما پای کار آمده‌اند و واقعاً هر کدام از استان‌های ما تکه‌ای از این ناو را ساختند و درنهایت سرهم بندی و مونتاژ شده و این ناو قوی را برای ما تدارک دیده است.
ساخت این ناو برای کشورهای دیگر پیام‌های زیادی دارد، ایران وقتی چنین ناوی می‌سازد و به دریا می‌فرستد که موشک، رادار، مقر فرماندهی، اتاق عملیات، آرایه بندی‌های آن همگی ساخت خودش است طبعاً از چه پیشینه علمی، صنعتی، دانشگاهی و کارگاهی برخوردار هست که توانسته چنین کار مهمی را انجام دهد.
آیا به جز این دو شناور تجهیزات دیگری مثل بالگرد به همراه داشتید؟
برای ما خیلی جالب بود که برای اولین بار در تاریخ در هنگام رزمایش ذوالفقار که در شمال اقیانوس هند و پهنه اقیانوسی مثل همین که داشت انجام می‌شد، برنامه‌ی رزمایش برای این ناوگروه هم تدارک دیده بودیم که آن موقع در اقیانوس آرام بودند.
ناوگروه ما با شعار صلح و دوستی به دریا رفته بود و طبعاً کشورهای دوست از این بابت خیلی خوشحال شدند.
برای خیلی‌ها این سوال پیش می‌آید که چرا باید با ناو شعار صلح را ببرید، جواب ما این است ناو جمهوری اسلامی از هر جایی که عبور کند دیگر هیچ اتفاقی در آنجا نمی‌افتد، ما نه تنها ضامن صلح و ثبات برای خودمان هستیم بلکه برای بین الملل هم همینطور هستیم.
ما سواحل وسیعی در شمال و جنوب این کشور داریم و من جوانان این مرز و بوم را دعوت می‌کنم که به کار دریایی بپیوندند.
نه فقط نیروی دریایی ارتش بلکه نیروی دریایی سپاه، نفتکش‌ها، کشتی رانی، صنایع مختلف و دانشگاه‌هایی که در امور دریایی هستند نیز وجود دارند.