شکست طلسم ۲۳ ساله با مشارکت روس ها / رشت-آستارا سامان میگیرد؟
مهر
|
اقتصادی
|
جمعه، 05 خرداد 1402 - 06:57
ابر پروژه رشت- آستارا پس از ۲۳ سال با تفاهمنامه ای بین ایران و روسیه قرار است طی سه سال آینده به بهره برداری برسد. اما سوال اینجاست که آیا این پروژه سامان میگیرد؟

خلاصه خبر
کریدور شمال - جنوب میتواند رقیبی جدی برای کانال سوئز در مبادلات تجاری بین شرق و غرب باشد.
کریدور شمال جنوب که حتی پیش از جنگ در شرق اروپا و ناامنی بنادر روسیه در دریای سیاه، مورد توجه بود، با بحران انرژی و بحران غله ناشی از جنگ اوکراین، اهمیت ژئو استراتژیک خود را بیش از پیش نمایانتر کرد.
بهطور کلی کشورهای آسیای مرکزی و جنوب قفقاز بهشدت با کمبود فضا در توسعه روابط تجاری با یکدیگر روبهرو هستند و هرگونه فرصت برای توسعه روابط تجاری بین آنها بهخصوص در حوزه حمل و نقلی با استقبال این کشورها مواجه شود.
وی درخصوص راه اندازی این کریدور و تاثیرآن بر تجارت و اقتصاد روسیه کریدور شمال-جنوب به روسیه کمک میکند تا زنجیرههای تأمین را به گونهای تغییر دهد که این کشور را بهتر به کشورهای دوست متصل کند، به این معنی که لجستیک کمتر در معرض تحریمها و سایر اقدامات خصمانه علیه اقتصاد روسیه قرار میگیرد.
این امر روابط اقتصادی و مشارکت روسیه در اقتصاد جهانی را تقویت خواهد کرد اما به عنوان یک کارشناس روابط ایران و روسیه، من به همان اندازه در مورد چشم انداز تجارت دوجانبه ما که کریدور علاوه بر پتانسیل ترانزیتی ایجاد میکند، نظرم مثبت است.
این کارشناس روسی عنوان کرد: آن دسته از روسهایی که میخواهند با ایرانیها تجارت کنند، معمولاً با دو مسئله روبرو هستند: نحوه ارسال کالا بین کشورها و نحوه بازگرداندن پولی که در ایران به دست میآورند.
قبل از اینکه هر دو را حل کنیم، تصور اینکه چگونه تجارت را متنوع کنیم دشوار است: در حال حاضر، بیش از ۷۰ درصد از حجم تجارت ۴.۶ میلیارد دلاری ما شامل کالاهای کشاورزی است.
توسعه کریدور شمال-جنوب، علاوه بر اینکه کشورهای همسایه - آسیای جنوبی، غرب آسیا، قفقاز، آسیای مرکزی سودمند و منافع اقتصادی در بر داشته باشد، فراتر از آن ممکن است انگیزه درگیری در منطقه را کاهش دهد.
مانند تجارت نفت از طریق تنگه هرمز، کمتر کشوری دوست دارد با وجود جو سیاسی و امنیتی داغ در امتداد این تنگه، این زنجیره تأمین را مختل کند.
در یکی دو دهه آینده، کریدور شمال-جنوب پتانسیل تبدیل شدن به مسیر ارزشمند دیگری برای تجارت بین المللی را دارد.
میرکریمی ادامه داد: همچنین نیمه دوم امسال تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا کامل اجرا و تعرفه کالاها صفر خواهد شد.
وی تصریح کرد: همین دو نکته یعنی ارتباط بانکی و تجارت آزاد موجب میشود جهش ارتباط تجاری بین ایران و روسیه بهتر از قبل شود.
نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در مورد کریدور شمال- جنوب گفت: تقاضا برای ترانزیت کالا از دو جهت تحت فشار است؛ یکی افزایش حجم تجارت و دوم هم تحریمهای روسیه که موجب شد توجه روسیه به بازار شرق جلب شود که بهترین مسیر شرق هم همین کریدور شمال- جنوب است.
وی افزود: در کریدور شمال- جنوب که از مسیر ایران میگذرد هم مسیر جادهای، هم ریلی و هم دریای خزر را داریم.
وی در ادامه درباره نحوه توسعه تجارت با روسیه نیز گفت: موافقتنامه تجارت آزاد بدون تأخیر و با سرعت باید انجام شود؛ همکاریهای فنی و بهداشتی بین ایران و روسیه تقویت شود، زیرا وقتی تعرفهها صفر میشود موانع غیرتعرفه ای بیشتر خود را نشان میدهد؛ به عنوان نمونه مشکلات در بخش سازمانهای بهداشتی و دامپزشکی باید حل شود.
وی در ادامه افزود: طی سالها با کشورهای مختلفی مذاکره شد اهمیت این خط ریلی روسیه و اروپا و… غیر را از غرب دریای خزر به جنوب و این یک راه میانبر است.
در این توافقنامه ذکر شده که این پروژه سه ساله به پایان خواهد رسید با توجه به اینکه این پروژه برای روسیه و ایران حائز اهمیت است چرا که امیتواند سبب رونق تجارت دو کشور شود.
کریدور شمال جنوب که حتی پیش از جنگ در شرق اروپا و ناامنی بنادر روسیه در دریای سیاه، مورد توجه بود، با بحران انرژی و بحران غله ناشی از جنگ اوکراین، اهمیت ژئو استراتژیک خود را بیش از پیش نمایانتر کرد.
بهطور کلی کشورهای آسیای مرکزی و جنوب قفقاز بهشدت با کمبود فضا در توسعه روابط تجاری با یکدیگر روبهرو هستند و هرگونه فرصت برای توسعه روابط تجاری بین آنها بهخصوص در حوزه حمل و نقلی با استقبال این کشورها مواجه شود.
وی درخصوص راه اندازی این کریدور و تاثیرآن بر تجارت و اقتصاد روسیه کریدور شمال-جنوب به روسیه کمک میکند تا زنجیرههای تأمین را به گونهای تغییر دهد که این کشور را بهتر به کشورهای دوست متصل کند، به این معنی که لجستیک کمتر در معرض تحریمها و سایر اقدامات خصمانه علیه اقتصاد روسیه قرار میگیرد.
این امر روابط اقتصادی و مشارکت روسیه در اقتصاد جهانی را تقویت خواهد کرد اما به عنوان یک کارشناس روابط ایران و روسیه، من به همان اندازه در مورد چشم انداز تجارت دوجانبه ما که کریدور علاوه بر پتانسیل ترانزیتی ایجاد میکند، نظرم مثبت است.
این کارشناس روسی عنوان کرد: آن دسته از روسهایی که میخواهند با ایرانیها تجارت کنند، معمولاً با دو مسئله روبرو هستند: نحوه ارسال کالا بین کشورها و نحوه بازگرداندن پولی که در ایران به دست میآورند.
قبل از اینکه هر دو را حل کنیم، تصور اینکه چگونه تجارت را متنوع کنیم دشوار است: در حال حاضر، بیش از ۷۰ درصد از حجم تجارت ۴.۶ میلیارد دلاری ما شامل کالاهای کشاورزی است.
توسعه کریدور شمال-جنوب، علاوه بر اینکه کشورهای همسایه - آسیای جنوبی، غرب آسیا، قفقاز، آسیای مرکزی سودمند و منافع اقتصادی در بر داشته باشد، فراتر از آن ممکن است انگیزه درگیری در منطقه را کاهش دهد.
مانند تجارت نفت از طریق تنگه هرمز، کمتر کشوری دوست دارد با وجود جو سیاسی و امنیتی داغ در امتداد این تنگه، این زنجیره تأمین را مختل کند.
در یکی دو دهه آینده، کریدور شمال-جنوب پتانسیل تبدیل شدن به مسیر ارزشمند دیگری برای تجارت بین المللی را دارد.
میرکریمی ادامه داد: همچنین نیمه دوم امسال تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا کامل اجرا و تعرفه کالاها صفر خواهد شد.
وی تصریح کرد: همین دو نکته یعنی ارتباط بانکی و تجارت آزاد موجب میشود جهش ارتباط تجاری بین ایران و روسیه بهتر از قبل شود.
نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در مورد کریدور شمال- جنوب گفت: تقاضا برای ترانزیت کالا از دو جهت تحت فشار است؛ یکی افزایش حجم تجارت و دوم هم تحریمهای روسیه که موجب شد توجه روسیه به بازار شرق جلب شود که بهترین مسیر شرق هم همین کریدور شمال- جنوب است.
وی افزود: در کریدور شمال- جنوب که از مسیر ایران میگذرد هم مسیر جادهای، هم ریلی و هم دریای خزر را داریم.
وی در ادامه درباره نحوه توسعه تجارت با روسیه نیز گفت: موافقتنامه تجارت آزاد بدون تأخیر و با سرعت باید انجام شود؛ همکاریهای فنی و بهداشتی بین ایران و روسیه تقویت شود، زیرا وقتی تعرفهها صفر میشود موانع غیرتعرفه ای بیشتر خود را نشان میدهد؛ به عنوان نمونه مشکلات در بخش سازمانهای بهداشتی و دامپزشکی باید حل شود.
وی در ادامه افزود: طی سالها با کشورهای مختلفی مذاکره شد اهمیت این خط ریلی روسیه و اروپا و… غیر را از غرب دریای خزر به جنوب و این یک راه میانبر است.
در این توافقنامه ذکر شده که این پروژه سه ساله به پایان خواهد رسید با توجه به اینکه این پروژه برای روسیه و ایران حائز اهمیت است چرا که امیتواند سبب رونق تجارت دو کشور شود.