نابغههایی که دیده نمیشوند/ نخبههای کوچک تبریزی پرچمدار تحقق شعار سال 97
فارس میزگردی نه با مسوولان و نخبگان دانشگاهی بلکه با نخبگان کوچک انجام داده که قطعاً هر کدام در آینده نامآورانی برای ایران خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، جهاد امروز همان کالای ایرانی، تولید ملی، نخبهپروری، افزایش نقش نخبگان در تحقق شعار سال و جملات مشابه دیگر از جمله واژههایی است که مدام از زبان مسوولان شنیده میشود و در کنار این جملات همه روزه شاهد فرار مغزها از ایران به خارج از کشور و یا نخبهدزدی کشورهای غربی از ایران هستیم به طوریکه طبق آمارهای اعلامی بیشتر رتبههای برتر کنکور سراسری بعد از دو ترم تحصیل روانه کشورهای خارجی میشوند.
براساس آخرین گزارش کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعداد کل دانشجویان مهاجر ایرانی در کشورهای دیگر حدود ۵۰۰ هزار نفر با نرخ مهاجرت به خارج ۱.۱ درصد است همچنین تعداد مهاجر مهمان در ایران براساس آمار وزارت علوم و بهداشت ۱۱ هزارو ۲۸۸ نفر با نرخ مهاجرت به داخل ۲.۰ درصد است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران، میگوید: تحصیل از نخستین دلایل تمایل خروج از کشور است.
در مراحل بعدی نیز دشواری راهاندازی کسب و کار در ایران، انتخاب سبک زندگی، آزادی و غیره از دلایل مهاجرت بیان میشود.
مهرداد عربستانی با اشاره به اینکه امید در ایران اندک است و نظام اجتماعی ایران، قادر به تولید امید نیست، میگوید: وقتی امید وجود داشته و دسترسی به تمناها ممکن باشد افراد به دنبال یافتن جایی دیگر برای تحقق آرزوها نخواهند بود.
اقتصاد امید زمانی آسیب می بیند که خواسته های فرد نادیده گرفته شود.
اینها مقدمهای برای ورود به میزگرد فارس نه با مسوولان و نخبگان دانشگاهی بلکه با نخبگان کوچک تبریز است که قطعاً هر کدام در آینده نامآوری برای ایران خواهند بود و اگر امروز نامهایی مانند پروفسور سمیعی، حسابی، هشترودی و...
افتخاری برای هر ایرانی به شمار میرود، در آینده نیز نام آنها باعث افتخار خواهد بود.
سیده سویلا سجودی، دکترای معماری سیستمهای کامپیوتری، که استاد راهنمای کودکان نخبه آذربایجانشرقی است و از سال۸۸ زمینه آموزش علوم نوین را در تبریز مهیا کرده و سرپرستی تیمهای دانشجویی و دانشآموزی در این راستا را بر عهده دارد.
تلاشهای او منجر به کسب بیش از ۲۰ مقام جهانی و ۴۰۰ مقام ملی شده است.
سجودی در ابتدای میزگرد به سوالات فارس چنین پاسخ می دهد:
هیچ مسوولی از ما حمایت نمیکند
فارس: خانم سجودی آیا به فکر بهرهبرداری و تبدیل ایده به ثروت هم هستید؟
امسال در نمایشگاه ربع رشیدی حضور داشتیم و با ایدههای خود دانشآموزان حائز غرفه برتر شدیم و همه مسوولان و مدیران از غرفه ما بازدید کرده و بسیار خوششان آمده بود ولی در مرحله به اجرا درآوردن هیچ خبری از آنها نشد به طوریکه طرح یکی از بچهها در رابطه با ترافیک بود و راهنمایی رانندگی و شهرداری به راحتی میتوانست از این طرح برای کنترل ترافیک استفاده کند.
فارس: آیا در مسابقات خود دانشآموزان نیز حضور دارند یا فقط طرح و ایده آنها ارسال میشود؟
در همه مسابقات خود دانشآموزان حاضر هستند و بنده به عنوان استاد راهنما بالای سر آنها هستم.
هزینه سفر به مسابقات توسط خانوادهها تامین میشود
فارس: آیا اُرگان یا دستگاهی هزینه سفر دانشآموزان به مسابقات را برعهده دارد؟
همه هزینهها توسط خانواده بچهها تامین میشود و هیچ دستگاهی از این بچهها حمایت خاصی نمیکند.
کودکان دبستانی تبریزی با حریفان دبیرستانی رقابت میکنند
فارس: رقبای این نخبگان کوچک در چه رده سنی هستند؟
این مسابقات دانشآموزی است ولی شاگردان من جزو کوچکترین شرکتکنندگان در همه مسابقات هستند و معمولاً با دانشآموزان مقاطع دبیرستان از جمله علامه حلی، تیزهوشان رقابت میکنند به طوریکه در مسابقات آسیا، اقیانوسیه کشورهای بزرگی مانند چین، کره شرکت کرده بودند که هزینههای زیادی برای نمایندگان خود کرده بودند ولی نتایج شاگردهای من بسیار بهتر از آنها بود.
فارس: شما چگونه نخبهها را شناسایی کرده و آموزش میدهید.
من هیچگونه تبلیغی در بیرون ندارم و همه شاگردانم از طریق معرفی اولیا به همدیگر به این کلاسها میآیند و البته بنده با آموزش و پرورش استان نیز همکاری دارم و در آنجا مجموعه از دانشآموزان با استعدادهای متفاوت را تربیت میکنم.
کلاسها مخصوص بچه پولدارها نیست و من شاگردان زیادی از شهرستان با توان مالی ضعیف دارم
فارس: شاید برای مخاطبان این سوال ایجاد شود که کلاسهای شما مخصوص دانشآموزان پولدار است، آیا این را قبول دارید؟
نه اصلاً چنین چیزی نیست چراکه من شاگردان زیادی با توانایی مالی ضعیف از شهرستان هم دارم که این دانشآموزان به سختی میتوانند در مسابقات شرکت کنند از اینرو از مسوولان انتظار داریم تا این دانشآموزان را برای شرکت در مسابقات مهم حمایت کنند چراکه با این کار انگیزه آنها دوچندان میشود.
ورود به فناوریهای نوین ربطی به هوش ندارد
فارس: شاگردهای شما استعداد خاصی دارند و سطح هوش بالایی نسبت به دیگر بچهها دارند؟
همه میتوانند در این حیطه و مسابقات حضور داشته باشند و ربطی به هوش ندارد چراکه این یک مسیر جدید بوده و نیازمند این است که بچهها در مسیر درست قرار گیرند و آموزشهای هدفمند داشته باشند.
ماجرای دانشآموزی که برای مادر خود کرم دست درست کرد
فارس: سیستم آموزشی کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟
متاسفانه فضای آموزش و پرورش در کشور به حالت تئوری است به طوریکه هرچقدر در مدارس از تبدیل انرژی، انتقال سرعت و غیره صحبت شود باز نمیتوان آن درک صحیح از مطلب را در بین دانشآموزان ایجاد کرد در حالی که سیستم ما جدید بوده و همه مسائل به صورت عملی است و حتی ما روی میز یک آزمایشگاه کوچک شیمی ساختهایم و شاگردانم در همان آزمایشگاه، صابون، مایع دستشویی، خوشبوکننده پا ساختهاند و حتی یکی از دانشآموزان برای مشکل پوستی دست مادرش یک کرم ساخت و آن مشکل حل شد.
اگر ما انگیزه در نخبگان ایجاد نکنیم کشورهای خارجی این انگیزه را ایجاد خواهند کرد
فارس: به نظر شما، این ایدهها میتواند کمکی در تحقق شعار سال یعنی تولید ملی داشته باشد؟
قطعاً میتواند موثر باشد چراکه جامعه ما نیازمند مهارت است و اگر میخواهیم به خودکفایی برسیم باید به این بچهها توجه کنیم و این خواسته زیادی نیست ولی متاسفانه تاکنون هیچ دعوت و فراخوانی از ما نشده است و کسی پیگیر این طرحها نبوده است و فقط در نمایشگاه و غرفهها تعریف و تمجید کردهاند و دیگری خبری از آنها نشده است.
در حالیکه من حاضرم تا از طرحهای شاگردانم به اسن خودشان دفاع کنم و از صفر تا صد اجرای آنها را بر عهده بگیرم.
با یک فرصتسوزی، بچههایی مانند این نخبگان را از دست خواهیم داد چراکه اگر در این کودکان انگیزه ایجاد نکنیم، قطعاً کشورهای خارجی آن انگیزه را ایجاد خواهند کرد.
فارس: چرا باید شما دغدغه این بچهها را داشته باشید ولی از مسوولان آبی برای آنها گرم نشود؟
آیا پول خوبی در این کار است؟
من حدود ۶ سال است که با خانوادهام به هیچ سفری نرفتهام و همه دغدغهام این کودکان هستند به طوریکه نزدیک به ۴ سال است که هزینه کلاسهای ترمیک خود را ریالی افرایش ندادهام و این رقم در مقایسه با سایر کلاسها بسیار ناچیز است.
فارس: از نظر فضای آموزشی در شرایط خوبی هستید؟
نه، متاسفانه فضای آموزشی ما بسیار کوچک است و این دست و بالم را بسته است و هیچ حامی نیز وجود ندارد تا یک فضای مناسب را برای تربیت این کودکان در اختیار من قرار دهد.
فارس: حرف پایانی؟
من آرزو دارم تا همه بچهها به استعدادهای خود پی برده و هر جایی که هستند بدرخشند و مسوولان و مدیران نیز بر حسب نیاز جامعه و کار خود از طرحهای این کودکان استفاده کنند و به آنها اعتماد کنند چراکه معتقدم بیشتر این طرحها گرهگشای بسیاری از مشکلات اجتماعی است.
البته جا دارد از کمکهای خواهرم، سمیرا سجودی تشکر کنم که من را در این راه تنها نگذاشته است و البته خواهرم یکی از داوران دانشگاه شریف هم هست.
گزارش فارس حاکی از آن است که فیلد کاری خانم سجودی در بخش دانشآموزی روی رباتهای امدادگر، مسیریاب، رباتهای فوتبالیست، پارک نوری، آتشنشان است به طوریکه دانشآموزان در این زمینه مقامهای زیادی از جمله مدال طلا و نقره لکوکاپ دبی ۲۰۱۸ را کسب کردهاند.
در ادامه میزگرد با اجازه از استاد راهنمای نخبگان کوچک به گفتوگوی کوتاه با هر کدام از این دانشآموزان ردههای سنی ۷ تا ۹ سال میپردازیم که اکثراً قبل از یادگرفتن خواندن و نوشتن، محاسبات ذهنی و یا برنامهنویسی یاد گرفته بودند و تقریباً اکثر آنها تسلط کافی به زبان انگلیسی داشتند.
*امیرعلی مظفرزاده پیوستی، دانشآموز پایه سوم ابتدایی و ۹ ساله میگوید: مقام دوم مسابقات آسیا، اقیانوسیه کیش را در رشته ربات پرنده به دست آوردم و منتخب لیگ امدادگر هستم، دیپلم افتخار ریاضیات کانگرو را به دست آوردم و در ۳۰ فروردین سال آینده و در مسابقات دانشگاه صنعتی شریف شرکت خواهم کرد.
امیرعلی ۱۸ بهمن ماه سال جاری نیز با یک ایده فوقالعاده در مسابقات "یک ایده، یک دنیا" شرکت میکند.
او میگوید: خانم سجودی را دوست دارم و هیچوقت از کلاسهایش خسته نمیشوم و در آینده دانشمند خواهم شد.
*عطاالله عطایی، دانشآموز پایه سوم ابتدایی، ۹ ساله به خبرنگار فارس میگوید: رتبه یک قلمچی در کل کشور برای چندین دوره بوده و از برترینهای رشته شیمی، تشریح جانوری هستم و در لیگ رُباتیک و لیگ آتشنشان دانشگاه شریف و تهران حضور خواهم داشت.
عطایی ادامه میدهد: ایده من برای مسابقات "یک ایده، یک دنیا" در رابطه با تولید انرژی است که با بهرهبرداری از آن میتوان شاهد اثرات مثبتی در زمینه انرژی شد.
او با اعلام اینکه در آینده میخواهد دندانپزشک شود، میگوید: کلاسهای خانم سجودی را خیلی دوست دارم و هیچگاه از آن کلاسها خسته نمیشوم.
*امیرعلی باقری نیز، کلاس اول ابتدایی و ۷ ساله است.
امیر علی در اولین حضور خود در مسابقات کشوری شریف در پارک نوری توانست مقام دوم را به دست بیاورد.
او مجوز حضور در مسابقات لکوکاپ دبی ۲۰۱۸ را کسب کرده است و علاقه زیادی به رشتههای هوافضا دارد و در آینده نیز دوست دارد مهندس برق شود.
*مائده شقاقینسب که ۱۲ ساله و در کلاس ششم ابتدایی تحصیل میکند، میگوید: من در بخش محاسبات ذهنی و رباتیک فعالیت میکنم و در مسابقات شریف و تهران با یک ایده بسیار خوب در رابطه با رانندگی و جلوگیری از خطرات احتمالی شرکت خواهم کرد.
مائده در آینده میخواهد دندانپزشک شود.
*احسان حافظی که ۷ سال دارد در کلاس اول ابتدایی تحصیل می کند.
او از ۵ سالگی در مجموعه خانم سجودی حضور دارد و در رشتههای رباتیک، هوافضا، چرتکه کار میکند.
به گفته خودش، در رشته مزرعه فکر مدال طلای جهانی، مقام دوم آسیا اقیانوسیه در کیش را کسب کرده و مقامآور سال گذشته در دانشگاه شریف نیز هست و امسال نیز در شریف حضور خواهد داشت.
احسان مثل بقیه همکلاسیهایش از کلاسهای خانم سجودی هیچوقت خسته نمیشود و مثل مائده دوست دارد در آینده دندانپزشک شود.
*آیلین حسنعلیزاده ۷ ساله نیز میگوید: از وقتی که خواندن نوشتن بلد نبودم به کلاسهای خانم سجودی آمدم و سال گذشته منتخب دانشگاه شریف بودم و در حال حاضر نیز طرح تحقیقاتی در رابطه با انواع رباتها را انجام داده و همچنین برنامهنویسی کامپیوتر انجام میدهم.
او در آینده چشم پزشک خواهد شد.
*محمدسینا پوستچی ۹ سال دارد و در کلاس سوم ابتدایی درس میخواند.
او مقام اول مسابقات شریف در لیگ برنامهنویسی رباتهای هوشمند را کسب کرده و مجوز حضور در لکوکاپ ۲۰۱۸ دبی را نیز به دست آورده است.
محمدسینا امسال با ایده هوشمند کاربردی جدید در دانشگاه صنعتی شریف حاضر خواهد شد.
او به خبرنگار فارس میگوید: ایدههایم را با کمک خانم سجودی و خلاقیت خودم اجرایی میکنم و در آینده تلاش میکنم تا یک چشم پزشک موفقی شوم.
*امیرعلی نقشهگران در کلاس اول ابتدایی درس می خواند و ۷ سال دارد.
امیر علی نیز میگوید من سال گذشته منتخب مسابقات صنعتی شریف بودم و امسال هم در مسابقات شریف حاضر خواهم بود و در بخش برنامهنویسی کامپیوتری و رباتهای هوشمند فعالیت میکنم.
امیر علی دوست دارد در آینده پزشک قلب و عروق شود.
گفتوگو از کتایون حمیدی
انتهای پیام/v