ساماندهی و گروه بندی مدارس علوم دینی اهل سنت در کشور- اخبار کردستان - اخبار استانها تسنیم
معاون مدارس علوم دینی اهل سنت از گروه بندی و ساماندهی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج ، حجتالاسلام و المسلمین مهدی غلامعلی معاون آموزش و پژوهش شورای برنامهریزی مدارس علوم دینی اهلسنت کشور ظهر امروز در آئین تجلیل از مدرسان برتر استان کردستان که در سالن مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در این شهر برگزار شد، اظهار داشت: جلسات و قوانین آموزشی شورای برنامهریزی این حوزه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از جایگاه قانونی برخوردار بوده و باید حوزههای علمیه از شورا مصوبه داشته باشند.
وی از نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی بر همه قوانین خبر داد و گفت: در زیر مجموعه این شورا و دبیرخانه دایر بوده که مرکز بزرگ اسلامی کردستان یکی از 11 مرکز غرب کشور بوده که در این راستا فعالیت میکند.
معاون مدارس علوم دینی اهلسنت کشور از گروهبندی و ساماندهی مدارس علوم دینی اهل سنت خبر داد و افزود: این مدارس در قالب سه گروه مدارس و حجرههای سنتی، مدارس و حجرههای عادی و مدارس نظاممند ساماندهی میشوند.
در گروه نخست برای تحصیل نیازی به پرداخت شهریه نیست بلکه تنها تعیین شدن وضعیت نظام وظیفه و بیمه خدمات درمانی لازم است.
وی ادامه داد: در مدارس و حجرههای عادی علاوهبر نیاز بودن تعیین ضعیت نظام وظیفه و داشتن بیمه خدمات درمانی و پرداخت شهریه، هر یک سال یکبار باید در آزمونی شرکت کنند اما در مدارس نظاممند شرایط تفاوت دارد.
غلامعلی با اشاره به اینکه آینده مدارس علمیه کشور در گرو مدارس نظاممند است، بیان کرد: در لایحه بودجه 1402، امکانات اعتبار ویژهای برای این مدارس دیده شده و باید طرح نظام منطقهای را اجرا کنند.
کسانی که در این مدارس تحصیل کرده باید بخشی از دروس خود را زیر نظر مراکز بزرگ اسلامی محل سکونت خود بگذرانند و نیازی به آزمون ندارند.
وی با اشاره به فعالیت 17 مدرسه علوم دینی در کردستان اظهار کرد: با ساماندهی مدارس و استفاده از ظرفیت طلبهها، میتوان این مدارس را نظاممند و جایگاه آن را ارتقا داد.
معاون آموزش و پژوهش شورای برنامهریزی مدارس علوم دینی اهلسنت کشور از تصویب نظام منطقهای غرب با حضور 7 استان کشور خبر داد و خاطر نشان کرد: در این راستا برای راهاندازی مدارس نظاممند باید قوانین نظام آموزشی که توسط اساتید و این استانها نوشته شده، اجرا شود.
غلامعلی عنوان کرد: فرصت خوبی برای تحصیل جوانان و ارتقای سطح تحصیلات آنان در مدارس علوم دینی فراهم شده است.
مساجد پناهگاهی برای حفظ عقیده مردم باشد
حجتالاسلام کاظم لطفیان، دبیر شورای برنامهریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه کشتی انقلاب در طول 44 سال اخیر برابر طوفانهای سهمگین ثابت و پابرجا مانده است، اظهار داشت: دانش قرآنی که امروزه به برکت اسلام و زحمات عالمان دینی فراهم شده، انسانها را به سمت ترقی و پیشرفت سوق میدهد.
وی با تأکید بر اینکه امروزه مساجد و مدارس علمیه باید پناهگاهی برای حفظ عقیده مردم باشد، گفت: هر انسانی میتواند در راستای کسب علم و دانش گام بردارد و به مردم جامعه خدمت کند.
دبیر شورای برنامهریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور با اشاره به اینکه علم دارای ارزش ذاتی بوده و در دین مبین اسلام به علم ارزش و بهای بالایی داده شده است، افزود: خداوند متعال اول علم بعد سخن از خلقت به میان آورده و علم را مقدم شمرده است.
این دانش قرآنی که به برکت انسان ها تحقق پیدا کرده به انسان عظمت میدهد و او را به تعلیم قرآن راهنمایی میکند چرا که زندگی انسان بدون قرآن ارزشی ندارد.
وی با اشاره به اینکه در سوره کهف سه داستان بیان شده که شامل ماجرای اصحاب کهف، موسی و خضر و ماجرای ذوالقرنین است، عنوان کرد: در هر کدام از این سه داستان برای یک هدفی هجرت اتفاق افتاده که شامل هجرت اصحاب کهف، هجرت حضرت موسی با جناب خضر و هجرت ذوالقرنین است.
لطفیان خاطر نشان کرد: اصحاب کهف از دربار پادشاه ظالم زمانشان به کوهی در خارج از شهر برای حفظ ایمان و عقیده از دستبرد نامعنا که میخواهند دزد ایمان و عقیده مردم بشوند، هجرت کردند.
وی با بیان اینکه امروزه مدرسه علمی دینی، طلبه و روحانیون کار جهادی انجام میدهند، ادامه داد: به عقیده بنده بهترین پناهگاه این دزدی و دستبرد زدن بر ساحت ایمان و عقیده مردم که هر لحظه اتفاق میافتد «مدرسه علمیه و مسجد» است و اولین ماموریت این مدرسه بوده که بهترین پناهگاه برای حفظ و عقیده مردم باشد.
دبیر شورای برنامهریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور یادآور شد: حضرت موسی(ع) به سوی جناب خضر(ع) با هدف تحصیل علم هجرت کرد، در واقع هر انسانی میتواند بر مبادی قرآنی انجام دهد.
ذوالقرنین با هدف رفع محرمیت و دفاع از مظلومان به سوی قومی که به استضعاف کشیده شده بودند، هجرت کرد.
وی با اشاره به اینکه هجرت پایان راه نیست، افزود: براساس معارف اسلامی انسان بعد از هجرت باید به مقامی برسد که مورد رضایت خداوند باشد.
دبیر شورای برنامهریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور ابراز داشت: خداوند برای پیامبر اکرم(ص) چهار معیار را قرار داده که شامل حرکت به سوی تقوا، علم، جهاد در راه خداوند و پیشی گرفتن نسبت به خوبیها و به مقام استادی رسیدن است.
لطفیان با ذکر اینکه انسانها را میتوان بر اساس تقوا، علم، ایمان و جهاد سنجید اظهار کرد: بنده متواضع، متوقع و متکبر سه نوع از خصوصیات بندگان خداوند هستند، انسان ها باید بنده متواضع تربیت کرده و در محضر علم بنشیند که به مرحله خیرخواهی برسند.
ماموستا ایوب احمدپور، معاون آموزش و پژوهش مرکز بزرگ اسلامی استان کردستان نیز در این همایش با بیان اینکه امروز از زحمات اساتید برتر تجلیل میشود، اظهار کرد: همه با هم برای تبیین دین مبارک اسلام تلاش کنیم.
مدارس علوم دینی اهل سنت در کردستان همه در یک سطح هستند مگر مرکز تخصصی و یا مدارسی که در مریوان قرار دارند.
در پایان این مراسم از چند نفر از اساتید برتر استان کردستان تجلیل شد.
انتهای پیام/481/ن