خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 10 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رتبه بندی معلمان بدون تفکر اجرا شد/بی توجهی به کیفیت آموزشی

مهر | استان‌ها | سه شنبه، 12 اردیبهشت 1402 - 08:57
ساری- دکترای جامعه شناسی و یک استاد دانشگاه در مازندران با اشاره به چالش های فراروی معلمان،ربدون تفکر و برنامه اجرایی طرح رتبه بندی را از جمله مسائل بیان کرد.
نهاد،آموزشي،جامعه،اساسي،خانواده،آموزش،دانش،اجتماعي،توجه،آمار ...

علی نجفی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که هر جامعه‌ای بر پایه پنج نهاد اصلی، خانواده، آموزش و پرورش، سیاست، اقتصاد و نهاد اجتماعی و فرهنگی شکل گرفته است، افزود: نهاد خانواده مهمترین رکن جوامع بوده و در راستای آن نهاد آموزشی نیز از اهمیت و ارزش فراوانی برخوردار است.
وی ادامه داد: با تحول و تغییر از جوامع سنتی به مدرنیته، به مرور از کارکرد نهاد خانواده کاسته شده و نهاد آموزش و پرورش نقش اساسی و محوری در پیشبرد اهداف خرد و کلان ایفا می‌کند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: انسان از آغاز ظهور در ابعاد فردی و اجتماعی تحت تعلیم و تربیت قرار دارد و در کنار رسانه و گروه‌های همسالان و خانواده، نهاد آموزشی بستری برای ترقی اجتماعی، انتقال فرهنگ به نسل بعد است و آموزش مهارت‌های ارتباطی و سایر ویژگی‌های اجتماعی برای فرد و جامعه جهت دوام و ادامه حیات امری الزامی است.
نجفی تصریح کرد: در جامعه ایران نیز نقش محوری آموزش و پرورش غیر قابل کتمان بوده و قدرت نهاد آموزشی بر کسی پوشیده نیست، همچنین لازم به ذکر است نهاد آموزش و پرورش از دو جامعه آماری معلمان (تعلیم دهندگان) و دانش آموزان (علم و دانش آموزان) ترکیب شده و لذا ترکیب دو نسل متفاوت و انتقال مهارت و مهارت آموزی نشان از ارزش و قداست این نهاد دارد.
چالش‌های اساسی فراروی نظام آموزشی و معلمان
این استاد دانشگاه یادآور شد: نظر به اینکه در ایام گرامیداشت مقام معلم قرار داریم و توجه جامعه رسانه به قشر معلمین معطوف شده و انتظار می‌رود از چالش‌های اساسی دو جامعه آماری ذکر شده نیز بحث و مباحثه صورت گیرد زیرا دغدغه‌های اساسی دو جامعه آماری نهاد آموزشی قطعاً بر عملکرد نهاد آموزشی تأثیرگذار خواهد بود و عدم توجه و بی تفاوتی مسئولان و ساختار، قطعاً نتیجه بسیار منفی در آینده خواهد داشت.
این استاد جامعه شناسی، چالش‌های اساسی از جمله رتبه بندی که بدون تفکر و برنامه اجرایی شد، نادیده گرفتن زحمات قشر معلمین و مقایسه تعطیلات آموزشی بدون در نظر گرفتن همه جوانب از جمله کار مفید و ارتباط با نسلی که سرشار از انرژی و هیجان بوده و این مساله در ایام کرونا به وضوح برای جامعه و خانواده آشکار شد، از جمله دغدغه‌ها است.
نجفی ادامه داد: بحث معیشت معلمان و مسائلی از این دست از موضوعات واقعاً اساسی از دغدغه‌های قشر معلمین بوده و از طرفی برای جامعه آماری دانش آموزان نیز، خلاء آموزش مهارت‌های عملی و زندگی، عدم توجه به استعداد و عدم احترام به سلیقه و انتخاب دانش آموز در نهاد آموزشی و خانواده، همراستا نبودن بخش‌هایی از کتب آموزشی با تغییرات جوامع و ذائقه دانش آموز، عدم توجه به کیفیت آموزشی و آمار گرایی و توجه به کمیت و مسائلی از این دست از موضوعات اساسی در نهاد آموزشی کشور است که به عنوان زنگ خطر و بحران خودنمایی خواهد کرد.
وی تاکید کرد: جامعه‌ای موفق خواهد شد که نهاد آموزشی و ساختار آموزشی مثبت و موفق داشته باشد زیرا مقوله فرهنگ یک امر پروسه‌ای است و تغییر یک شبه حاصل نخواهد شد بلکه با برنامه ریزی و اصل عدالت آموزشی است که می‌تواند کشور را از خطرات و بحران‌ها در امان نگه دارد.
استاد جامعه شناسی یادآور شد: در جامعه حال حاضر، رسانه و نهاد آموزشی نقشی محوری در نرمال نگهداشتن جوامع ایفا می‌کنند لذا ارتباط نزدیک اصحاب رسانه و نهاد آموزشی و از طرفی مهم دانسته شدن نهاد آموزشی توسط ساختار می‌تواند جامعه باسواد، عدالت محور، دارای سلامت روان، اجتماعی، جسمی و جامعه‌ای مترقی را به همراه داشته باشد.