خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 22 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تبیین دو مفهوم «شادکامی» و »لباس» از منظر قرآن

فارس | اجتماعی و حوادث | چهارشنبه، 08 خرداد 1398 - 13:30
مؤلف کتاب لباس و بایسته‌های پوشش با‌ اشاره به اینکه در این کتاب با توجه به آموزه‌های قرآنی ۳۰ اثر برای لباس در نظرگرفته شده است، گفت: اگر محبث لباس به عنوان مبحث پایه به درستی تشریح نشود مباحث مربوط به حجاب نیز قابل توصیف نیست.
شادكامي،لباس،قرآن،كتاب،مفهوم،دانشگاه،تهران،عترت،دانشجويي،پاي ...

مؤلف کتاب لباس و بایسته‌های پوشش با‌ اشاره به اینکه در این کتاب با توجه به آموزه‌های قرآنی ۳۰ اثر برای لباس در نظرگرفته شده است، گفت: اگر محبث لباس به عنوان مبحث پایه به درستی تشریح نشود مباحث مربوط به حجاب نیز قابل توصیف نیست.
به گزارش گروه زنان و جوانان خبرگزاری فارس، دو کتاب قرآنی شادکامی و لباس که به همت مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران تهیه شده بود در پردیس علوم دانشگاه تهران رونمایی شد.
احمدرضا اخوت مسؤول مجمع دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران و مولف کتاب لباس و بایسته‌های پوشش با‌اشاره به اینکه در این کتاب با توجه به آموزه‌های قرآنی ۳۰ اثر برای لباس در نظرگرفته است گفت: برخی مباحث مثل حجاب که جز موضوعات حیاتی یک کشور است، تابع مباحثی مثل لباس است و اگر محبث لباس به عنوان مبحث پایه به درستی تشریح نشود مباحث مربوط به حجاب نیز قابل توصیف و توضیح نیست.
هانی چیت چیان مسؤول مجمع دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران نیز درباره مفهوم لباس در قرآن کریم توضیح داد: لباس یک مفهوم آسمانی است و اینکه این مفهوم در کنار مفاهیمی مثل وحی قرارگرفته است نشان می‌دهد چقدر این مفهوم از منظر قرآن دارای اهمیت است.
وی با بیان اینکه کارکرد لباس، حفظ کرامت و زینت بخش انسان است ابراز داشت: انسان در مسیر کمال نیاز به پوشش و ستر دارد تا نیازهای واقعی‌اش آشکار شده و این مفهوم هم پایه مفهوم تقوی است.
فاطمه فیاض نویسنده کتاب «اصول و مهارت‌های شادکامی مبتنی بر قرآن و روایات»، به تشریح روند مطالعاتی این کتاب و مختصری از محتوای آن پرداخت و گفت: همه انسان‌ها از دیرباز به دنبال رسیدن به آرامش و خشنودی بودند و اکنون نیز منابع متعدد و کتاب‌های مختلفی در این خصوص در بازار وجود دارد، اما برخی از مسیرهای معرفی شده در این کتاب‌ها موجب شادکامی پایدار نشده و در شأن انسان نیست.
وی هیجانات مثبت، انسجام و پیوستگی، بهزیستی روانی(ارزیابی فرد از زندگی خودش) و در نهایت زندگی کامل را که مبتنی بر زندگی معنادار و مشتاقانه است از جمله نظریات جدید در حوزه شادکامی برشمرد و گفت: ویژگی همه این نظریه‌ها این است که معیار مشخصی برای شادکامی مطرح نمی‌کنند و بیشتر فردمحور هستند.
مسؤول گروه مشاوره مجمع دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران نیز به توضیح نگاه قرآن به موضوع شادکامی و اصول و مهارت‌های شادکامی مبتنی بر قرآن و روایات پرداخت و گفت: مسیرهایی که به عنوان مسیر شادکامی تا به امروز در علم روانشناسی تعریف شده پایدار نیست و انسان را به شادکامی که لایق آن است، نمی‌رساند.
وی ادامه داد: علم روانشناسی رفاه، ثروت را از جمله عوامل شادکامی برمی‌شمرد اما با تاملی بر روی آمار خودکشی و افسردگی کشورهای مرفه این فرضیه در ذهن‌ها کمرنگ شد.
فیاض با اشاره به اینکه شادکامی بر پایه لذت گرایی، رفع نیاز، رسیدن به اهداف، انجام فعالیت و استعدادهای ژنتیکی در علم روانشناسی از دیگر عوامل شادکامی برشمرده شده بود، گفت: نظریه زندگی کامل به تازگی مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است.
این روانشناس با بیان اینکه برای نوشتن کتاب شادکامی به بررسی مستقیم مفاهیم و مولفه‌های شادکامی از نظر قرآن پرداخته شده است، ابراز داشت: تعریف شادکامی از منظر قرآن در واقع ادراک و احساس مستمر گشایش ناشی از فتح و دریافت نعمت است که به صورت آشکار یا پنهان تجربه می‌شود و موجب انبساط خاطر افراد خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: کسانیکه به سمت آخرت‌گرایی پیش می‌روند به شادکامی حقیقی می‌رسند و این مفهوم دارای سلسله مراتبی است؛ یعنی هر چه فرد به حق بیشتر متصل باشد، خرسندی بیشتری را احساس خواهد کرد.
انتهای پیام/