خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 07 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کالاهای اساسی در بازار استان مرکزی بیش از تقاضا است- اخبار مرکزی - اخبار استانها تسنیم

تسنیم | استان‌ها | چهارشنبه، 02 فروردین 1402 - 14:51
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی با تشریح آخرین جزئیات از بازار استان مرکزی گفت: کالاهای اساسی توزیعی در بازار بیش از تقاضا است.
استان،بازار،گوشت،قيمت،توليد،جهاد،كشاورزي،مركزي،توزيع،عرضه،تن ...

علی صفری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به بحث تنظیم بازار در استان مرکزی اظهار داشت: امسال علی‌رغم اینکه برای نخستین بار قانون انتزاع اجرا شد سال بسیار خوبی در تنظیم بازار بود و از تجربه سال گذشته استفاده شد و تنش‌های حداقلی در استان وجود داشت، در بحث تنظیم بازار؛ تولید، تامین، توزیع و نظارت پیگیری می‌شود، تنظیم بازار از تولید شروع می‌شود و اگر تولید خوبی وجود داشته باشد می‌توانیم بازار را تنظیم کنیم و اگر تولیدی وجود نداشته باشد تنظیم بازار موضوعیت و مفهومی ندارد.
وی افزود: استان مرکزی در کالای اساسی تولیدات خوبی دارد و به جز روغن که در کل کشور وارداتی است در تولید گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ و شیر مازاد وجود دارد، امسال علی‌رغم اینکه مردمی سازی یارانه‌ها انجام و مقداری نهاده‌ها گران شد این ترس وجود داشت که تولید کم شود و بر بازار اثر بگذارد هرچند در ابتدا تلاطم‌هایی وجود داشت اما بعد آن روند تولید خوب بود و در تولید کالاهای اساسی مازاد داریم و به استان‌ها دیگر ارسال می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه گندم به عنوان یک کالای استراتژیک است تصریح کرد: امسال حدود 200 هزار تن خرید گندم وجود داشت و حدود 280 هزار تن گندم تولید داخل بوده است که این تولید در بحث نانوایی‌ها و صنف و صنعت بیش از نیاز استان است.
استان مرکزی در سایر محصولات کشاورزی پتانسیل بسیار خوبی دارد و با حمایت از تولید سعی شد تولید خوبی داشته باشیم.
صفری بیان کرد: در بحث تامین کالاهای اساسی از جمله شکر، آرد، برنج، روغن از سه ماه پیش در جهت افزایش ذخایر در استان اقدام شد، روغن توسط بخش خصوصی تولید می‌شود اما تامین کننده مواد اولیه روغن وزارت جهاد کشاورزی است و هماهنگی‌های لازم انجام شده بود تا تامین کالا وذخایر افزایش پیدا کند و خداروشکر امسال ذخایر استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 150 درصد رشد داشته که شاید این امر در 10 سال گذشته بی سابقه بوده است.
وی با بیان اینکه ذخایر شکر، برنج، گوشت مرغ و گوشت منجمد به میزان کافی وجود دارد،گفت: تا به امروز کمترین تنش در بازار وجود داشت و فراوانی زیادی در بازار و پراکندگی نسبتا خوبی در کل استان شاهد هستیم، در تولید گوشت مرغ و جوجه‌ریزی‌هایی که 3-4 ماه قبل انجام می‌شد رصد می‌کردیم تا مشکلی ایجاد نشود و سعی شد حداکثر جوجه‌ریزی برای شب عید انجام شود.
5 هزار تن مرغ گرم تولید شده است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: از ابتدای اسفندماه تا ابتدای سال 1402 حدود 5 هزار تن مرغ گرم تولید شده که قطعا مقداری از این تولید مازاد بوده و به استان‌های همجوار از جمله تهران ارسال شده است و هیچ مشکلی در تامین گوشت گرم شاهد نبودیم و سعی شد قیمت مصوب 63 هزار تومان رعایت شود بعضا قیمت‌های بالاتر دیده شده که با آنها برخورد و ارشاد شده است هرچند علت برخی از گرانی‌ها به جهت بالا بودن هزینه‌های سربار فروشنده است .
صفری عنوان کرد: با توجه به اینکه شب عید باید خرید همه مردم در نظر گرفته شود و فرصت خرید برای همه اقشار در نظر گرفته شود به صورت نامحدود تزریق گوشت منجمد به بازار وجود داشت و هرچقدر که در بازار تقاضا وجود داشت به همان میزان مرغ منجمد به بازار عرضه شده است، به جهت اینکه ذخایر خوبی در استان وجود داشت و در تامین گوشت مرغ منجمد معین چند استان دیگر هستیم اما در گزارشی که امروز تهیه شد مباشران از اینکه تقاضایی برای گوشت مرغ منجمد وجود ندارد گلایه داشتند.
وی با اشاره به کاهش قیمت گوشت مرغ منجمد به 44 هزار تومان افزود: تامین بیش از 2 هزار تن گوشت مرغ منجمد در سطح استان مرکزی بین مراکز خیریه، تعاونی‌های ادارات و غیره وجود داشته است، امسال قیمت گوشت قرمز بنابر عللی مقداری افزاش داشت و سعی شد قیمت گوشت گرم کنترل شود و بعدا کاهش پیدا کند، بعضا قیمت گوشت گوساله تا 370-380 هزار تومان و گوشت گوسفند به 350 هزار تومان رسید و روند کاهشی دارد و باز احساس می‌شد که برخی از افراد قدرت خرید گوشت این را ندارند در این راستا گوشتی که چند ماه پیش از دامداران استان خریداری شد و مازاد وجود داشت به صورت منجمد در بازار توزیع شد.
200 تن گوشت قرمز منجمد به بازار تزریق شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: از ابتدای اسفندماه 200 تن گوشت قرمز منجمد به بازار تزریق شده است و بخش خصوصی بیش از این میزان گوشت گرم و منجمد وارداتی را توزیع کرد که با قیمت بالاتر از جهاد به بازار عرضه کرد، گوشت قرمز منجمد با قیمت 155 هزار تومان توزیع شد و سعی شد پراکنش خوبی در استان داشته باشیم در مناطق حاشیه شهر و شهرستان‌های کمتربرخوردار گوشت بیشتری توزیع شود و برای ماه رمضان به همین میزان گوشت قرمز در بازار توزیع می‌شود.
صفری بیان کرد: در خصوص برنج با توجه به اینکه قیمت برنج داخلی بالا است و ممکن است اقشار مختلف نتوانند از برنج داخلی استفاده کنند هم ذخایر استان افزایش پیدا کرد وهم توزیع خوبی در سطح استان انجام شد و برنج هندی و تایلندی در سطح استان توزیع شد به نحوی که برنج هندی باقی مانده و استقبالی از آن وجود ندارد اما همچنان برنج تایلندی توزیع می‌شود، توزیع برنج از سوی اتاق بازرگانی انجام شد و به صورت مشترک نزدیک به 3 هزار تن برنج وارداتی در سطح استان توزیع شد که البته این روند نیز در ماه مبارک رمضان ادامه دارد.
وی عنوان کرد: در راستای افزایش دسترسی مردم به کالای اساسی و تعدیل قیمت‌ها، در قالب فروشگاه-نمایشگاه حدود 12 مورد از فروشگاه‌های بزرگ تعاونی کارکنان دولت به عنوان نمایشگاه عرضه مستقیم اختصاص داده شد و بیشتر کالاهای اساسی دراین فروشگاه‌ها عرضه شد و تقاضا بر این بود قیمت دیگر محصولات را از 5 تا 10 درصد کاهش دهند هرچند بیشتر از این میزان اقدام شد و امروز آخرین روز برگزاری نمایشگاه بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: برگزاری فروشگاه-نمایشگاه یک تجربه خوبی برای استان بود که به جای برگزاری نمایشگاه بزرگ که هزینه سربار برای مصرف کننده داشته باشد در قالب نمایشگاه‌های پراکنده، پراکنش داشته باشد و هم از فروشگاه‌هایی که در طول سال فعال هستند حمایت شود در این راستا فروشگاهی انتخاب شد تا سامانه فروشگاهی داشته باشند و قابل رصد باشند به ویژه در گوشت منجمد به جهت تفاوت قیمتی با گوشت گرم سر از رستوران‌ها و مراکز اقامتی در نیاورد که در این زمینه کمترین خطا در استان وجود داشت چراکه اکثر فروشگاه‌های بزرگ سامانه فروشگاهی دارند و از سوی بازرسان کنترل می‌شد.
صفری ادامه داد: توزیع شکر به صورت نامحدود به بازار عرضه شد به نحوی که هم اکنون تقاضایی برای خرید شکر وجود ندارد هم ذخایر شکر در استان بالا است و سهمیه‌ای که برای استان در نظر گرفته شد جذب نشده و شکر به وفور دراستان وجود دارد، همچنین روزانه 147 تن تخم مرغ در استان تولید می‌شود که 47 تن مصرف و 100 تن مازاد وجود دارد، قیمت تخم مرغ پایین‌تر از قیمت مصوب عرضه می‌شود هرچند این موضوع برای مصرف کننده خوشایند است اما به تولید ضربه وارد می‌کند و ممکن است تولیدکننده برای ماه آینده تولید خود را کاهش دهد و امیدواریم که با قیمت مصوب و متعادل در بازار عرضه شود.
روغن پایین‌تر از قیمت مصوب در کل فروشگاه‌های کوچک و بزرگ استان در حال توزیع است
وی اضافه کرد: روغن پایین‌تر از قیمت مصوب در کل فروشگاه‌های کوچک و بزرگ استان در حال توزیع است استان مرکزی یکی از قطب‌های تولید روغن( تصفیه روغن و بسته‌بندی) است و چند شرکت بزرگ در استان واقع شده به همین جهت مشکلی در تامین روغن وجود نداشته است.
در بحث لبنیات و شیر هم در استان مازاد وجود دارد به طوری که قسمتی از شیر مازاد تبدیل به شیرخشک و صادر می‌شود، در سایر کالاها در شب عید سعی شد فراوانی وجود داشته باشد قیمت آجیل مقداری گران است اما گران فروشی وجود ندارد چراکه قیمت تمام شده پسته و سایر محصولات اینچنینی بالا است و در راستای جلوگیری از گران فروشی در این حوزه بازسی‌هایی انجام گرفت.
خرمای ماه رمضان با قیمت متعادل در فروشگاه‌ها به وفور موجود است و در نهایت کمترین تنش را در بازاراستان مرکزی شاهد بودیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: امسال نحوه خرید و عرضه میوه شب عید تغییر کرد و سال گذشته دولت ورود داشت و یارانه پرداخت می‌کرد و به جهت حواشی که سال قبل ایجاد شد وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت که عرضه میوه شب عید را به بخش خصوصی واگذار کند و بخش دولتی حامی و ناظر باشد، دراستان مرکزی 400 تن میوه شب عید( 250 تن پرتقال و 150 تن سیب) عرضه شد و جزو استان‌هایی هستیم که بهترین میوه را انتخاب کردیم و سیب با قیمت 29 هزار تومان و پرتقال با قیمت 17 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.
صفری اضافه کرد: استقبال مردم از میوه‌ها بسیار زیاد بود به طوری که روز نخست یک سوم میوه‌ها فروش رفت و قرار شد میوه‌ها با مدیریت عرضه شود تا کمبودی وجود نداشته باشد به جهت اینکه بخش خصوصی میوه را مستقیم از کشاورز خریداری می‌کند تقاضا شد 10 درصد زیر قیمت بازار میوه‌ها عرضه شوند تا مردم توان خرید داشته باشند که فلسفه این امر تنظیم بازار است و قرار نیست تمامی میوه مردم را تامین کند ضمن اینکه کاسب‌هایی که در طول سال فعالیت می‌کنند باید شب عید منتفع شوند تنها تلاطم بازار را با عرضه میوه شب عید کنترل می‌کنیم.
امسال در استان بین 40 تا 50 اکیپ بازرسی متشکل از 100 نفر فعالیت دارند
وی تصریح کرد: در سایر محصولات نیز مشکلی در استان وجود ندارد و امسال سال فروانی محصولات بوده است بعضا جنس به واسطه قیمت تمام شده گران است ولی اگر گران فروشی هم وجود داشته باشد از سوی بازرسان جهاد کشاورزی نیز برخورد انجام می‌گیرد، بعد از تامین و توزیع کالا، مباحث نظارتی مطرح است که انجام می‌شود، امسال از تجربه سال‌های گذشته استفاده شد و تیم‌های زبده در این خصوص آموزش دیدند و از 15 اسفندماه با تشدید نظارت‌ها حدود 3 هزار بازرسی از بازار در سطح استان انجام شد که حدود 20 درصد بازرسی‌ها منجر به تشکیل پرونده شدند که به ادارات تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: گشت‌های مشترک با اداره تعزیرات وجود داشت که قضات تعزیرات حکومتی همراه تیم‌هایی از جهاد کشاورزی هستند و اگر تخلفی انجام گرفته باشد در صحنه اعمال قانون می‌کنند چراکه این امر بازدارندگی بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت.
صفری افزود: امسال در استان بین 40 تا 50 اکیپ بازرسی متشکل از 100 نفر از همکاران جهاد کشاورزی، بسیج اصناف، برخی از بازنشستگان وزارت و سازمان جهاد کشاورزی و بسیج سازمان جهاد کشاورزی دخیل بودند و در سطح شهر حضور داشتند، امسال برای نخستین بار یک اکیپ ثابت در مرکز شهر و دو اکیپ سیار در قالب ون و مینی بوس در سطح شهر فعال بودند و اصناف را رصد می‌کردند، ممکن است مردم گلایه‌هایی در زمینه گرانی و گران فروشی داشته باشند، که گزارشاتی که در سامانه‌های 124 اعلام می‌شود ظرف 24 ساعت بررسی می‌شود و اگر تخلفی صورت گرفته باشد اقدام قانونی شود.
روند کلی بازار در استان مرکزی با کمترین تنش و مشکل ادامه دارد
وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که امسال به سازمان جهاد کشاورزی واگذار شد بحث نظارت برنانوایی‌ها بود، با توجه به اینکه هوشمندسازی نانوایی‌ها از ابتدای سال شروع شد در مرحله بعد با نصب کارتخوان در نانوایی‌ها قدم به قدم بهتر و تخلفات کاهش پیدا کرد، همکاران بازرسی‌های مختلفی از نانوایی انجام می‌دهند و هم اکنون مرحله سوم هوشمندسازی انجام شده گرچه مشکلاتی وجود دارد اما نسبت به قبل بهتر شده و تخلفات کمتر شده است، بحث تخلفات و قاچاق آرد و ارز خارج از شبکه به حداقل رسیده است گرچه هنوز هم وجود دارد و امیدواریم کمبودها درمراحل بعدی اصلاح شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: روند کلی بازار در استان مرکزی با کمترین تنش و مشکل ادامه دارد همچنین چند روز پایانی سال هم که خریدها به اوج می‌رسد تاکید شده که همکاران حضور میدانی داشته باشند و بحث تامین و بارسی‌ها را انجام دهند، بعد از شروع سال 1402 نظارت‌های ماه رمضان آغاز می‌شود و در این زمینه هم بازرسی و تامین ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/ 711/ن