خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 29 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

احمد سمیعی گیلانی درگذشت/ برگزاری مراسم خاکسپاری در رشت- اخبار ادبیات و نشر - اخبار فرهنگی تسنیم

تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 02 فروردین 1402 - 14:50
احمد سمیعی گیلانی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، استاد شناخته شده حوزه زبان و ادب فارسی ساعاتی پیش دار فانی را وداع گفت.
سميعي،فارسي،گيلاني،فرهنگستان،زبان،ادب،استاد،مراسم،تهران

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، احمد سمیعی گیلانی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و استاد شناخته شده حوزه زبان و ادبیات فارسی ساعاتی پیش در سن 103 سالگی درگذشت.
علی یاری، مدیر روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در گفت‌وگو با تسنیم، ضمن تایید این خبر گفت: مراسم تشییع استاد سمیعی گیلانی روز شنبه، پنجم فروردین‌ماه، در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه هنوز زمان مراسم مشخص نیست و متعاقباً اعلام خواهد شد، ادامه داد: مراسم خاکسپاری استاد نیز قرار است در شهر رشت برگزار شود.
زنده‌یاد سمیعی گیلانی، مولف، ویراستار و مترجم، در محله سنگلج تهران در خانواده‌ای گیلانی به دنیا آمد.
تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت گذراند و سپس وارد دانشگاه تهران شد.
وی در اواخر دههٔ 1340 به‌عنوان ویراستار در مؤسسه انتشارات فرانکلین آن زمان مشغول خدمت شد و به‌موازات آن دورهٔ کارشناسی‌ارشد زبان‌شناسی را در دانشگاه تهران گذراند.
او در کنار حرفهٔ ویراستاری، چند کتاب در زمینهٔ آیین نگارش و ویرایش تألیف کرد و مقاله‌های ارزشمندی در مجلات متعددی نظیر پیک جوانان، کتاب امروز و رودکی به چاپ رسانید.
سمیعی کار ترجمه را با برگرداندن رمان دلدار و دلباخته، از ژرژ ساند شروع کرد و بعداً آثاری را از نویسندگان بزرگی مانند ژرژ پرک و گوستاو فلوبر به فارسی برگرداند.
زنده‌یاد سمیعی از ابتدای انتشار در سال 1374 تا خرداد 1398 سردبیری نشریهٔ نامهٔ فرهنگستان را بر عهده داشت.
انتهای پیام/