خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رئیس تایوان راهی آمریکا خواهد شد

باشگاه خبرنگاران | بین‌الملل | چهارشنبه، 02 فروردین 1402 - 14:01
وزارت خارجه تایوان با اعلام سفر رئیس این جزیره به واشنگتن، از طرح خود برای اقدامات احتمالی در زمان سفر وی خبر داد.
تايوان،چين،آمريكا،رئيس،اقدامات،سفر،دفاع،استقلال،وزارت،گذشته

«پو هونگ هوئی» معاون وزیر دفاع تایوان اعلام کرد :برای هفته آینده که «تسای اینگ ون» رئیس تایوان به آمریکا و آمریکای مرکزی برود، طرحی دارند تا به مقابله با اقدامات احتمالی چین بپردازند.
به گزارش رویترز، چین که تایوان را قلمرو خود می‌داند، ماه اوت سال گذشته که «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایپه سفر کرد، رزمایشی نظامی اطراف این جزیره انجام داد.
رئیس تایوان هفته آینده سفری را آغاز می‎کند تا به گواتمالا و بلیز برود و در لس‌آنجلس و نیویورک هم توقف داشته باشد.
انتظار می‌رود او در لس‌آنجلس با رئیس مجلس نمایندگان کنونی آمریکا «کوین مک‌کارتی» دیدار داشته باشد.
البته دفتر ریاست جمهوری تایوان این مسئله را تایید نکرده است.
رئیس تایوان در پاسخ به خبرنگاران که پرسیدند احتمال رزمایش چین در حین این سفر هست؟
گفت: «نیرو‌های مسلح ما آماده هستند.
وزارت دفاع تایوان اقدامات گذشته چین را درک کرده و می‌تواند حتی سناریوی بدتر از آن را هم در نظر بگیرد.» معاون وزیر دفاع هم گفت: «در طول سفر رئیس‌جمهور به خارج از کشور، وزارت دفاع برای همه اقدامات برنامه‌های اضطراری دارد.»، اما آمریکا در مقابل می‌گوید که دلیل برای واکنش به سفر رئیس تایوان وجود ندارد و چنین اقداماتی پیشتر هم اتفاق افتاده بود.
روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به این که اقدامات آمریکا با نفاق همراه است گفت واشنگتن از دموکراسی برای تحقق اهدافش استفاده می‌کند و افزود که «آمریکا به نقض قوانین دریایی ادامه می‌دهد و ما از این کشور می‌خواهیم به اصول و قوانین پایبند باشد.»
حمایت آمریکا از استقلال تایوان در شرایطی است که «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین، در سخنرانی پایانی پارلمان چین با استقلال تایوان مخالفت کرد و متعهد شد با آغاز دوره سوم ریاست جمهوری خود اولویت‌ها را مشخص کرده و با تاثیرات طرفداری از استقلال تایوان مقابله کند.