خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آموزش «سالمندی موفق» در مساجد شهر اصفهان ارائه می‌شود

مهر | اجتماعی و حوادث، استان‌ها | چهارشنبه، 02 فروردین 1402 - 11:22
اصفهان- مسئول دبیرخانه شهر دوستدار سالمند در شهر اصفهان از برنامه‌ریزی برای ارائه آموزش‌های دوران سالمندی در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۲ خبرداد.‌
سالمندي،شهر،انزواي،مساجد،اصفهان،آموزش،اجتماعي،شبستان

ژاله کرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۱۲ درصد از جمعیت استان اصفهان سالمند و بالای ۶۰ سال هستند، اظهار داشت: شیب سالمندی در این خطه تندتر از میانگین کشوری است و از این رو رسالت حوزه آموزش صحیح برای ورود به دوره سالمندی موفق بیش از پیش احساس می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: از دیرباز مسجد بعنوان کانون تجمع سالمندان مطرح بوده و این ظرفیت فرصتی مناسب برای ارائه آموزش‌های دوران سالمندی به شهروندان ارشد شهر اصفهان است.
مسئول دبیرخانه شهر دوستدار سالمند گفت: آموزش در سطح مساجد شهر اصفهان با عنوان طرح «شبستان» از سال ۱۴۰۱ به صورت پایلوت در تعدادی از مساجد شروع شد که با استقبال مردمی مواجه گردید و در سال ۱۴۰۲ همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان کارشناسان حوزه سالمندی موفق آموزش‌های خود را در مساجد شهر آغاز می‌کنند.
کرمانی افزود: آموزش‌ها در قالب طرح شبستان شامل مجموعه آموزش‌ها پیرامون مراقبت‌های جسمی و روانی ویژه شهروندان ارشد و همچنین آموزش برای افراد میانسال جهت ورود به دوران سالمندی است.
وی با اشاره به تحقیقات انجام شده، گفت: باید با ارائه برنامه‌های متنوع از انزوای اجتماعی سالمندان جلوگیری کنیم زیرا ثابت شده است بین انزوای اجتماعی و احساس تنهایی با افزایش میانگین ابتلاء به بیماری‌های روحی و نیز مشکلاتی همچون افزایش فشار خون، بیماری‌های قلبی، چاقی و آلزایمر ارتباط مستقیمی وجود دارد و موارد مراجعه به بیمارستان در میان افرادی که دچار انزوای اجتماعی هستند بسیار بیشتر است.