خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

شاخص گروه فلزات اساسی به ۵ درصد بالاتر از سقف تاریخی خود رسید

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | چهارشنبه، 02 فروردین 1402 - 11:12
کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص گروه فلزات اساسی تا آبان ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵ درصد کاهش داشت و پس از آن با رشد حدود ۷۸ درصدی، توانست سقف تاریخی خود (سال ۹۹) را یکبار در اسفندماه و یکبار هم در روز‌های پایانی سال بشکند.
شاخص،گروه،واحد،سقف،تاريخي،توجه،عدد،تكنيكال

بررسی تکنیکال صنایع بورسی؛
آقای ملک‌لی گفت: گروه فلزات اساسی شامل ۲۶ شرکت است که از شاخص‌ترین شرکت‌های این گروه فولاد مبارکه اصفهان و صنایع ملی مس ایران را می‌توان نام برد.
او در ادامه افزود: عدد شاخص این گروه هم اکنون در ارتفاع یک میلیون و ۴۹۳ هزار واحد قرار دارد.
این شاخص موفق شد در اسفندماه سال ۱۴۰۱ به سقف تاریخی خود (مرداد ماه سال ۱۳۹۹ که عدد یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحد بود) برسد و همچنین در روز‌های پایانی سال نیز موفق شد سقف تاریخی خود را با قدرت به سمت بالا بشکند.
این مورد نشان‌دهنده رشد خوب و توجه معامله‌گران به این گروه است.
هم اکنون شاخص این گروه حدود ۵ درصد از سقف تاریخی خود بالاتر رفته است.
به گفته ملک‌لی، این شاخص با عدد حدود یک ملیون و ۱۲۱ هزار واحد وارد سال ۱۴۰۱ شد.
کمترین مقدار این شاخص در سال گذشته تراز۸۴۰ هزار واحد بوده و بیشترین مقدار این شاخص نیز تراز یک میلیون و ۴۹۳ هزار واحد بوده است.
این شاخص تا آبان ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵ درصد کاهش داشت و پس از آن با رشد حدود ۷۸ درصدی توانست سقف تاریخی خود را یکبار در اسفندماه و یکبار هم در روز‌های پایانی سال بشکند.
در کل شاخص گروه فلزات اساسی در سال ۱۴۰۱ رشدی حدود ۳۷ درصدی داشته است.
او گفت: با توجه به شرایط تکنیکال و روند حرکتی شاخص این گروه، می‌توان محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را به عنوان حمایت مهم این شاخص تلقی کرد و انتظار داریم با توجه به شکست سقف تاریخی خود در سال ۱۴۰۱، در سال آتی نیز با رشد همراه بوده و اهداف جدیدی را ثبت کند.
انتشار گزارشات فصلی شرکت‌های شاخص ساز در این گروه نیز این فرضیه را تقویت می‌کند.
ملک‌لی مطرح کرد: البته با توجه به انتظاری که از رشد بورس تهران می رود، روندی منطقی و به دور از هیجانات شدید سال گذشته را انتظار داریم که با توجه به این موضوع، روندی مثبت با حرکت منطقی از این گروه را پیش بینی می‌کنیم.
قیمت‌گذاری دستوری و مشکل در صادرات و بحث تحریم‌ها، از ریسک‌های این گروه و افزایش تقاضای داخلی و جهانی نیز از پتانسیل‌های این گروه است.