خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 29 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مراسم روز جهانی نوروز در سازمان ملل با حضور دیپلمات‌های ۱۱ کشور

باشگاه خبرنگاران | سیاسی | سه شنبه، 01 فروردین 1402 - 08:45
مراسم روز جهانی نوروز با حضور دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران و ۱۱ کشور و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در مقر این سازمان برگزار شد.
نوروز،سازمان،ملل،ايران،روز،كشور،جشن،مراسم،جهاني،ميراث،عنوان، ...

سفرا و نمایندگان ۱۲ کشور حوزه نوروز پیش از برگزاری مراسم روز جهانی نوروز، ابتدا بر سر سفره هفت سینی که نمایندگی ایران در مقر سازمان ملل متحد چیده بود، گرد هم آمدند تا این عید باستانی را جشن بگیرند.
قطعنامه ۲۵۳/۶۴ مجمع عمومی سازمان ملل که در سال ۲۰۱۰ به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و ۱۱ کشور حوزه نوروز به تصویب رسید، ۲۱ مارس هر سال مطابق با اول فروردین را به عنوان روز بین المللی نوروز به رسمیت شناخته و از کشور‌های عضو این سازمان خواسته است برای ارتقای آگاهی درخصوص نوروز، تلاش و برای بزرگداشت این روز، آیین‌های سالانه برگزار کنند.
در این قطعنامه تصریح شده است: نوروز به عنوان آغاز سال نو توسط بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود و بیش از سه هزار سال است که مردم مناطق بالکان، دریای سیاه، قفقاز، آسیای مرکزی، خاورمیانه و سایر مناطق این روز را گرامی می‌دارند.
در این قطعنامه همچنین آمده است نوروز به عنوان مظهر وحدت میراث فرهنگی و سنت‌های چندین سده‌ای، نقش بسزایی در تقویت روابط انسانی بر اساس احترام متقابل و آرمان‌های صلح و حسن همجواری ایفا می‌کند.
مراسم روز جهانی نوروز در سازمان ملل با حضور دیپلمات‌های ایران و ۱۱ کشور + عکس و فیلم
سفرا و نمایندگان ۱۲ کشور حوزه نوروز عصر دوشنبه به وقت محلی به میزبانی امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و دیپلمات‌های ایران بر سر سفره هفت سینی که توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل متحد برپا شده بود، گرد هم آمدند و عکس یادگاری گرفتند و نوروز را تبریک گفتند.
Play
۰۰:۰۰
-۰۰:۲۸
Mute
Settings
PIP
Enter fullscreen
Download
گوترش: نوروز جشن میراث فرهنگی و تنوع غنی بشریت است
به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در مراسم روز جهانی نوروز در سخنانی خطاب به امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: من از شما سفیر عزیز سپاسگزارم که ما را دور هم جمع کردید و به سازمان ملل اجازه دادید که بخشی از این مراسم فرخنده باشد.
گوترش در سخنانش افزود: نوروز جشن آغاز‌های نو است.
برای بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در جهان، این یک روز جدید، یک سال جدید است.
نوروز فرا رسیدن بهار، تجدید طبیعت و فرصتی برای بودن با خانواده و دوستان است.
نوروز همچنین جشن میراث فرهنگی و تنوع غنی بشریت است و جوامع را میان نسل‌ها و فراتر از مرز‌ها متحد می‌کند.
Play
۰۰:۰۰
-۰۰:۳۰
Mute
Settings
PIP
Enter fullscreen
Download
گوترش تصریح کرد: نوروز ارزش‌های مشترک ما به عنوان یک خانواده انسانی را به ما یادآوری می‌کند و به ما الهام می‌بخشد تا درباره یکدیگر بیشتر بیاموزیم.
دبیر کل سازمان ملل گفت: این روز، ارزش‌های صلح، حقوق بشر و همبستگی را که سازمان ملل همیشه ترویج می‌کند، منعکس می‌نماید.
امروزه، این ارزش‌های مشترک بیش از پیش مورد چالش قرار گرفته‌اند.
مراسم روز جهانی نوروز در سازمان ملل با حضور دیپلمات‌های ایران و ۱۱ کشور + عکس و فیلم
گوترش ادامه داد: جهان ما با طوفان بی سابقه‌ای از بحران‌ها مواجه ازجمله درگیری، تغییر آب و هوا و افزایش هزینه زندگی مواجه است.
ما در نیمه راه دستور کار ۲۰۳۰ قرار داریم، اما در حال عقب نشینی از اهداف توسعه پایدار هستیم.
کشور‌های در حال توسعه با سطوح ناپایدار بدهی مواجه هستند.
ارشدترین مقام سازمان ملل گفت: اطلاعات نادرست و اظهارات نفرت انگیز نیز در حال گسترش است.
ما فقط می‌توانیم با هم و به صورت متحد به جلو حرکت کنیم.
دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: ما برای غلبه بر بلای جنگ و ایجاد صلح پایدار، ترویج احترام و درک متقابل، تایید مجدد حقوق بشر و کرامت، نجات اهداف توسعه پایدار، کاهش نابرابری‌ها و اطمینان از اینکه ساختار‌های مالی جهانی شامل همه می‌شود و محافظت از سیاره زمین، جلوگیری از گرمایش جهانی و محافظت از جوامع، به اتحاد نیاز داریم.
وی تصریح کرد: بیایید با امید و اراده به جلو نگاه کنیم.
بیایید این آغاز جدید را با تجدید عهد خود به جهانی صلح‌آمیز و پایدار و تعهد خود مبنی بر اینکه هیچ‌کس را فراموش نکنیم، رقم بزنیم.
گوترش با بیان اینکه امیدوارم این جشن برای شما شادی، سلامتی و بهروزی به همراه داشته باشد، گفت: خانواده سازمان ملل با شما جشن می‌گیرند.
نوروز مبارک.
مراسم روز جهانی نوروز در سازمان ملل با حضور دیپلمات‌های ایران و ۱۱ کشور + عکس و فیلم
ایروانی: نوروز صلح و همبستگی را ترویج می‌کند
امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در سخنان کوتاهی گفت که نوروز با بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت بعنوان باستانی‌ترین مراسم سال نو از سوی صد‌ها میلیون نفر در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به ثبت نوروز در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ابتکار مشترک ایران و ۱۱ کشور منطقه گفت که نوروز به عنوان زبان مشترک بسیاری از مردم کشور‌ها و قومیت‌های مختلف بوده و در عین حال ارزش‌های واقعی انسانی یعنی صلح، همبستگی، همدلی و دوستی را ترویج می‌کند.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اضافه کرد: نوروز تجلی و مظهر وحدت میراث فرهنگی است و این سنت نقش بسزایی در تحکیم پیوند‌های مردم بر اساس آرمان‌های همزیستی و حسن همجواری دارد؛ سنت‌هایی که محدود به مرز‌ها نیستند.
ایروانی همچنین در آغاز سال نو با خانواده‌های زلزله زدگان ترکیه و سوریه و نیز زلزله زدگان خوی در ایران ابراز همدردی کرد.
در این مراسم علاوه بر دبیر کل سازمان ملل، خانم "لاشزارا اسووا " (Lachezara Stoeva) رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی این سازمان (اکوسوک) و سفرا و دیپلمات‌های ۱۱ کشور دیگر حوزه نوروز علاوه بر ایران حضور داشتند و برخی آنان در سخنانی کوتاه به این عید باستانی پرداختند و سال جدید و نوروز را تبریک گفتند.
نوروز، نخستین بار در سال ۲۰۰۹ به ابتکار ایران و با همراهی و مشارکت آذربایجان، ترکیه، هند، پاکستان، ازبکستان و قرقیزستان به عنوان یکی از بزرگترین و کهن‌ترین میراث‌های ناملموس بشری در فهرست میراث ناملموس بشریت به ثبت رسید که متعاقب آن در سال ۲۰۱۶ پنج کشور افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و عراق نیز به این پرونده پیوستند و تعداد اعضای این پرونده به ۱۲ کشور رسید.