مرور تاریخ شفاهی بازیگر شاخص موج نوی سینمای ایران
مهر
|
فرهنگی و هنری، فرهنگی و هنری
|
یکشنبه، 28 اسفند 1401 - 14:28
کتاب «پدرسالار» شامل تاریخ شفاهی زندگی و آثار زندهیاد محمدعلی کشاورز با تاریخنگاری بیژن شکرریز توسط نشر ثالث منتشر شد. کشاورز از بازیگران شاخص موج نوی سینمای ایران بود و بسیار اهل مطالعه.

خلاصه خبر
بیژن شکرریز، فیلمساز، عکاس و عضو هیأت علمی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است که مخاطبان پیشتر او را با کارگردانی مجموعه مستند «حکایت دل» میشناسند که پرترههایی بود از زندگی و طریق سیر و سلوک بزرگان اندیشه، فرهنگ و هنر ایران زمین.
موضوع را با آقای علی جعفریه، مدیر انتشارات ثالث مطرح کردم و قرار شد پروژه در فاز اول خود با بزرگان ادب و هنر آغاز شود.
شکرریز ادامه داد: از طریق بانو لاله تقیان که نسبت خانوادگی با مرحوم کشاورز داشت و البته خود از پژوهشگران برجسته تئاتر است با او هماهنگ کردیم و بنا شد که در سال ۱۳۹۸ من روزهای یکشنبه از ساعت ۹ صبح با همراهی لاله تقیان به دیدن این هنرمند برجسته بروم.
در همین محله به مدرسه ارمنیها میرود که در آنجا تئاتر هم به دانش آموزان درس میدادند.
این باعث شده بود تا بذر علاقه به تئاتر از همان کودکی در وجود استاد کشاورز کاشته شود.
بعد میرسیم به مهاجرت او به تهران و رفتنش به اداره تئاتر.
پس از مرور این دورهها میرسیم به بحث درباره تئاترها، فیلمها و سریالهایی که او در آنها به ایفای نقش پرداخته بود و در نهایت به روزهایی میرسیم که دیگر به دلیل بیماری او از دنیای بازیگری خداحافظی کرده بود همانطور که گفتم متأسفانه مرحوم کشاورز بسیاری از رویدادها را به خاطر نمیآورد و ایکاش که زودتر در این پروژه به سراغ او رفته بودیم.
همه دوستان، نزدیکان و همکاران زندگی شرافتمندانه او در هنر را ستودهاند، بویژه آقایان علی نصیریان که دوست چند دههای اوست و با هم همکاری بسیار داشتند و ایرج راد که نزد مرحوم کشاورز شاگردی کرده بود و هم در اجرای صحنهای و هم در اجرای تلویزیونی همکاری داشتند.
مرحوم کشاورز در عالم هنر و دنیای بازیگری بسیار بی حاشیه بود.
از ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، فرخ غفاری، ناصر تقوایی، علی حاتمی و داریوش مهرجویی گرفته تا عباس کیارستمی، محمدرضا اصلانی، محسن مخملباف و محمد متوسلانی.
از ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، فرخ غفاری، ناصر تقوایی، علی حاتمی و داریوش مهرجویی گرفته تا عباس کیارستمی، محمدرضا اصلانی، محسن مخملباف و محمد متوسلانی وی افزود: نگاه قابل احترام مرحوم کشاورز این بود که بازیگری صرفاً حضور مقابل دوربین نیست.
حال آن کارگردان میتوانست فرخ غفاری باشد یا ابراهیم گلستان یا احمد بخشی.
نگاهش به بازیگری این بود که بازیگر تئاتر یا سینما باید مطالعه بسیار میکرد و فرهنگ، ادبیات و جعرافیای خودش را میشناخت.
حتی این دو کارگردان کاملاً با محسن مخملباف تفاوت دارند و مرحوم کشاورز با او نیز فیلم «ناصرالدین شاه آکتور سینما» را کار کرده است و در کنار همه اینها با احمد بخشی کار کرده در فیلم «مردی که موش شد» و در آن نقش آدم پولداری را دارد که برای فرار از مالیات خود را به بدبختی میزند.
این تجربهها را در تئاتر هم داشته است.
تا پیش از شروع فیلمبرداری و حتی حین آن نقش را در دل قصه زیر و رو میکرد.
در سریال «سربداران» نقش خواجه قشیری را ایفا میکند که بسیار متفاوت است با «پدر سالار» که نقش یک پدر کاملاً سنتی را دارد.
از آن طرف در سریال «روشنتر از خاموشی» اثر حسن فتحی نقش میرفندرسکی را ایفا میکند که یک شخصیت عارف و فیلسوف است و نقش را درخشان ایفا میکند، هرچند که کلیت سریال بسیار ضعیف است.
حتی نقش او در فیلم «صادق کرده» با نقشش در سریال «دایی جان ناپلئون» هر دو ساخته ناصر تقوایی هم با یکدیگر بسیار متفاوت است.
شکرریز گفت: مرحوم کشاورز این توانایی را داشته که نقش را حلاجی و به آن اضافه کند.
نقش به او چیزی اضافه نمیکرد، بله او به نقش اضافه میکرد.
موضوع را با آقای علی جعفریه، مدیر انتشارات ثالث مطرح کردم و قرار شد پروژه در فاز اول خود با بزرگان ادب و هنر آغاز شود.
شکرریز ادامه داد: از طریق بانو لاله تقیان که نسبت خانوادگی با مرحوم کشاورز داشت و البته خود از پژوهشگران برجسته تئاتر است با او هماهنگ کردیم و بنا شد که در سال ۱۳۹۸ من روزهای یکشنبه از ساعت ۹ صبح با همراهی لاله تقیان به دیدن این هنرمند برجسته بروم.
در همین محله به مدرسه ارمنیها میرود که در آنجا تئاتر هم به دانش آموزان درس میدادند.
این باعث شده بود تا بذر علاقه به تئاتر از همان کودکی در وجود استاد کشاورز کاشته شود.
بعد میرسیم به مهاجرت او به تهران و رفتنش به اداره تئاتر.
پس از مرور این دورهها میرسیم به بحث درباره تئاترها، فیلمها و سریالهایی که او در آنها به ایفای نقش پرداخته بود و در نهایت به روزهایی میرسیم که دیگر به دلیل بیماری او از دنیای بازیگری خداحافظی کرده بود همانطور که گفتم متأسفانه مرحوم کشاورز بسیاری از رویدادها را به خاطر نمیآورد و ایکاش که زودتر در این پروژه به سراغ او رفته بودیم.
همه دوستان، نزدیکان و همکاران زندگی شرافتمندانه او در هنر را ستودهاند، بویژه آقایان علی نصیریان که دوست چند دههای اوست و با هم همکاری بسیار داشتند و ایرج راد که نزد مرحوم کشاورز شاگردی کرده بود و هم در اجرای صحنهای و هم در اجرای تلویزیونی همکاری داشتند.
مرحوم کشاورز در عالم هنر و دنیای بازیگری بسیار بی حاشیه بود.
از ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، فرخ غفاری، ناصر تقوایی، علی حاتمی و داریوش مهرجویی گرفته تا عباس کیارستمی، محمدرضا اصلانی، محسن مخملباف و محمد متوسلانی.
از ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، فرخ غفاری، ناصر تقوایی، علی حاتمی و داریوش مهرجویی گرفته تا عباس کیارستمی، محمدرضا اصلانی، محسن مخملباف و محمد متوسلانی وی افزود: نگاه قابل احترام مرحوم کشاورز این بود که بازیگری صرفاً حضور مقابل دوربین نیست.
حال آن کارگردان میتوانست فرخ غفاری باشد یا ابراهیم گلستان یا احمد بخشی.
نگاهش به بازیگری این بود که بازیگر تئاتر یا سینما باید مطالعه بسیار میکرد و فرهنگ، ادبیات و جعرافیای خودش را میشناخت.
حتی این دو کارگردان کاملاً با محسن مخملباف تفاوت دارند و مرحوم کشاورز با او نیز فیلم «ناصرالدین شاه آکتور سینما» را کار کرده است و در کنار همه اینها با احمد بخشی کار کرده در فیلم «مردی که موش شد» و در آن نقش آدم پولداری را دارد که برای فرار از مالیات خود را به بدبختی میزند.
این تجربهها را در تئاتر هم داشته است.
تا پیش از شروع فیلمبرداری و حتی حین آن نقش را در دل قصه زیر و رو میکرد.
در سریال «سربداران» نقش خواجه قشیری را ایفا میکند که بسیار متفاوت است با «پدر سالار» که نقش یک پدر کاملاً سنتی را دارد.
از آن طرف در سریال «روشنتر از خاموشی» اثر حسن فتحی نقش میرفندرسکی را ایفا میکند که یک شخصیت عارف و فیلسوف است و نقش را درخشان ایفا میکند، هرچند که کلیت سریال بسیار ضعیف است.
حتی نقش او در فیلم «صادق کرده» با نقشش در سریال «دایی جان ناپلئون» هر دو ساخته ناصر تقوایی هم با یکدیگر بسیار متفاوت است.
شکرریز گفت: مرحوم کشاورز این توانایی را داشته که نقش را حلاجی و به آن اضافه کند.
نقش به او چیزی اضافه نمیکرد، بله او به نقش اضافه میکرد.